Vuoden opettaja 2024 on Lauri Saarinen

Aalto-yliopiston tuotantotalouden opiskelijat ovat valinneet apulaisprofessori Lauri Saarisen vuoden opettajaksi.
In the photo Lauri Saarinen.
Lauri Saarinen

Opiskelijoita edustava Prodeko-kilta toteutti kyselyn vuoden opettaja -palkinnon saajan määrittämiseksi. Lauri Saarinen sai kiitosta poikkeuksellisesta kyvystään kuunnella opiskelijoita, kunnioittaa heidän mielipiteitään, innostaa heitä ja mahdollistaa sitouttava vuorovaikutus tunneillaan. Hänen yhdessä muiden arvostettujen kollegoiden kanssa opettamansa kurssit nostettiin esiin tuotantotalouden maisteriohjelman parhaimpina.

Lauri Saarinen on Aalto-yliopiston tuotantotalouden laitoksen tuotannon johtamisen apulaisprofessori ja pääaineen johtaja. Hän on data-analytiikkaan perustuvan tuotannon ohjauksen, prosessien parantamisen ja toiminnan suunnittelun asiantuntija. Tutkimuksessa ja opetuksessa hän keskittyy arvon luomiseen analytiikalla yritysten operatiivista dataa hyödyntäen ja on erikoistunut paikallisen tuotannon arvoon, kansainvälisiin toimitusketjuihin ja prosessien parantamiseen liittyviin kysymyksiin.

"Olen hyvin kiitollinen opiskelijoidemme antamasta tunnustuksesta. Uteliaiden, innokkaiden ja kunnianhimoisten opiskelijoidemme kanssa toimiminen on palkitsevaa, ja se on minulle itselleni suuri oppimismahdollisuus. Olin hieman yllättynyt opettajapalkinnon saamisesta tänä vuonna, koska se on ollut henkilökohtaisesti hieman vaativaa aikaa, mutta huomaan, että olen pitänyt erityisen palkitsevana sitoutumista ja vuorovaikutusta opiskelijoiden kanssa luennoilla ja luokkahuoneessa, ja näyttää siltä, että myös opiskelijamme arvostavat tätä. Vaikka sisällölliset aiheet ovat tietenkin keskeisiä opetussuunnitelmassa ja kurssisuunnittelussa, opetuksen välineenä henkilökohtainen innostus sisältöön ja oppimiseen on mielestäni elintärkeää. Innostus on erityisen tarttuvaa luokkahuoneessa, joten minulle luento opetusmuotona ei ole kuollut", Lauri sanoo.

Aalto-yliopiston tuotantotalouden opiskelijat valitsivat Laurin vuoden opettajaksi myös vuonna 2021 ja samana vuonna hänelle myönnettiin tiedekunnan erinomaisen opetuksen palkinto.

Lauri sai killan myöntämän diplomin ja ainutlaatuisen kaiverretun polkupyöräpumpun, hän kun on intohimoinen pyöräilijä. Palkintoseremonia järjestettiin Prodeko-yhteisön suurimman vuosittaisen tapahtuman, Prodeko-seminaarin, yhteydessä 17. toukokuuta 2024. Tapahtuma kokosi yhteen noin 400 alumnia, opiskelijaa ja tiedekunnan jäsentä tuotantotalouden yhteisöstä. Seminaarin teemana oli "Ihminen tekoälymaailmassa", ja siinä keskityttiin ihmisen kykyjen ja tekoälyn väliseen monimutkaiseen tasapainoon.

Lämpimät onnittelut Laurille Vuoden opettaja -palkinnon saamisesta!

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Syksyinen kampusalue
Opinnot Julkaistu:

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.