Yhteiskunnan osaaminen käyttöön kyberturvallisuudessa

Kyberturvallisuus – mistä on kysymys? -luentosarjan luennot katseltavissa tallenteena.
kyber_www2_fi_fi.jpg

Aalto-yliopiston järjestämän Kyberturvallisuus – mistä on kysymys? -luentosarjan neljäs luento tiistaina 3. maaliskuuta käsitteli kyberulottuvuutta osana sodankäyntiä sekä kansainvälisestä että suomalaisesta näkökulmasta. Aiheesta oli puhumassa Christian Liflander, Policy Advisor, sotilasliitto NATOsta sekä Ilkka Korkiamäki Puolustusvoimista.

– Suomella on pienenä ja osaavana maana ehdottomasti potentiaalia kyberturvallisuuden alalla kehittyä johtavaksi maaksi. Kyberturvallisuus on jatkuvaa dialogia ja uudelleen arviointia, Liflander muistuttaa.

Sekä puheissa että äärimmäisen ajankohtaisissa yleisökysymyksissä nousi esiin useasti osaamisen kehittäminen.

– Osaaminen ja verkottuminen sekä kansallisesti että kansainvälisesti ovat merkittävässä roolissa. Yhteiskunnan osaamisen hyödyntäminen on suunnitteilla varusmiesten kouluttamiseen. Tavoitteena on käynnistää pilotti jo tänä vuonna, Korkiamäki toteaa.

Katso tallenne

Aalto-yliopisto järjestää Kyberturvallisuus – mistä on kysymys? -luentosarjan, joka on kaikille avoin, eikä vaadi ennakkoilmoittautumista. Luentosarjassa paneudutaan kyberturvallisuuden teemoihin eri näkökulmista kuudella luennolla. Kaikille avoimessa luentosarjassa kyberturvallisuudesta puhutaan tavalla, jonka jokainen meistä ymmärtää. Seuraava luento on tiistaina 14. huhtikuuta klo 17–19 aiheesta Kyberturvallisuus mediassa.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.