YLE ja Aalto-yliopisto konseptoivat yhteistyössä tulevaisuuden suoratoistopalvelua lapsille ja nuorille
Projekti oli osa kuuden viikon Experiment Process -kurssia, jossa toisen vuoden visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat tekivät yhteistyötä pienissä tiimeissä luodakseen palvelulle ainutlaatuisen brändi-identiteetin ja käyttäjäkokemuksen.
Opiskelijatiimien tehtävänä oli luoda visuaalinen identiteetti, joka vetoaa kohderyhmään ja säilyttää samalla YLEn brändi-identiteetin elementit. Opiskelijat ehdottivat myös uusia toiminnallisuuksia palveluun ja pohtivat, miten se voisi kehittyä lapsen kasvaessa pysyen merkityksellisenä kohderyhmälle koko nuoruuden ajan.
Opiskelijat noudattivat tuplatimantti-suunnitteluprosessin periaatteita, ja YLEn suunnittelutiimi tuki opiskelijoita koko prosessin ajan näkemyksillä ja palautteella.
"Olemme innoissamme yhteistyöstä YLEn kanssa tässä jännittävässä projektissa. Opiskelijoillamme on ainutlaatuinen tilaisuus soveltaa suunnittelu- ja konseptointitaitojaan työelämän haasteisiin ja samalla oppia suunnittelustrategioista, suoratoistopalvelujen brändäämisestä, käyttäjien tarpeiden huomioon ottamisesta ja käyttäjäkokemuksen parantamisesta. YLE hyötyy opiskelijoidemme tuoreista ja innovatiivisista ideoista, ja tämä yhteistyö on opiskelijoille loistava tapa harjoitella tiimityöskentelyä ja merkityksellisiä työelämätaitoja", sanoo Markus Joutsela, vanhempi yliopistonlehtori Aalto-yliopiston VCD-ohjelmasta.
’’Olimme positiivisesti yllättyneitä, miten hienoja tuloksia opiskelijat saivat aikaan lyhyessä ajassa, vailla aikaisempaa kokemusta tämänkaltaisesta suunnitteluprosessista. Ylen tiimille kohtaamiset opiskelijoiden kanssa ja heidän esitystensä kuuleminen oli erityisen inspiroivaa. Monet tutkimusvaiheen havainnot ja opiskelijoiden esiin nostamat teemat tukivat omaa ajatteluamme, mutta konsepteissa oli myös uusia ideoita ja yllättäviä ratkaisuja, joita emme itse olisi tulleet ajatelleeksi. Tämä oli hieno yhteistyö, jonka tuloksia on ilo esitellä” , sanoo YLEn yleisöymmärryksestä ja asiakaskokemuksesta osaltansa vastaava palvelumuotoilija Maria Leinvuo.
Projekti huipentui esittelyihin YLEn muotoilutiimille, joka oli vaikuttunut opiskelijoiden luovuudesta ja ammattitaidosta. Ehdotetut konseptit olivat monipuolisia ja vaihtelevia, ja niissä oli monia uusia ideoita brändi-identiteetistä, käyttöliittymästä, käyttäjäkokemuksesta ja vuorovaikutuksesta, mutta myös uusia ehdotuksia yhteisön rakentamisesta, erilaisten ominaisuuksien ja strategioiden, kuten pelillistämisen, tekoälyn (AI) tai lisätyn todellisuuden (AR) käytöstä.
Aalto-yliopiston ja YLE:n yhteistyö osoittaa, miten hyödyllistä on yhdistää akateeminen asiantuntemus ja työelämätietämys innovatiivisten ratkaisujen aikaansaamiseksi. Hanke antoi myös arvokasta tietoa lasten ja nuorten suoratoistotottumuksista. Yhteistyön onnistuminen on osoitus opiskelijoiden lahjakkuudesta ja luovuudesta.
Team Sandbox: Justus Arvelin, Emma Hansén, Joonatan Koponen
"Halusimme luoda omaperäisen suoratoistopalvelun, joka erottuu joukosta pyöreällä käyttöliittymällä, sosiaalisella vuorovaikutuksella ja AR-ominaisuuksilla - jotain uutta ja jännittävää lapsille ja nuorille."
Team Sandbox jatkaa: "Koko hankkeen ajan meitä ohjasivat lasten haastatteluista saadut näkemykset. Ymmärsimme, että lapset tarvitsevat turvallisen foorumin, jossa he voivat seurustella ja ilmaista itseään."
Team Ylelyönti: Anna Miettinen, Aurora Näsi, Samu Pitkänen
"Ryhmämme halusi keskittyä YLEn rooliin laajemmassa yhteiskunnallisessa kontekstissa, joten päätimme yhdistää hidasta teknologiaa, tekoälyä, viestintää ja suoratoistoa luodaksemme suunnittelua, joka tuo käyttäjilleen todellista lisäarvoa yksilöllisellä ja yhteisöllisellä tasolla. Pääpainopisteemme oli vanhempien burnout ja yksinäisyys individualistisessa ajassa."
Team Ylelyönti jatkaa: "Loimme konseptin tekoälyllä varustetusta lastenhoitajasta, joka tukee loppuun palaneita vanhempia opettamalla, viihdyttämällä ja ohjaamalla pienimpiä lapsia. Loimme myös helppokäyttöisen ruutuaikasuunnittelijan, jolla voidaan luoda rajat lasten ruutuajan käytölle. Integroimme käyttäjien kehitystason mukaan ikätasolle sopivia tapoja navigoida suoratoistopalvelussa. Isommille lapsille loimme ryhmäkatseluvaihtoehdon, jossa on videokontakti; ilmeisesti monet teinit tekivät sitä jo Facetime-ohjelman kautta!"
Lisätietoja:
Markus Joutsela, visuaalisen viestinnän muotoilun lehtori, Aalto-yliopisto
[email protected]
Puh. +358 50 409 4405
- Julkaistu:
- Päivitetty: