Yrittäjä Risto Siilasmaa kannustaa opiskelijoita muuttamaan maailmaa

Aalto-yliopiston alumni, Risto Siilasmaa puhui neljännen Aalto International Talent -ohjelman osallistujille vaikuttamisen ja yrittäjämäisen asenteen merkityksestä.
Risto Siilasmaa. Kuva: WithSecure

Aalto-yliopiston alumni Risto Siilasmaa, Nokian ja Elisan entinen puheenjohtaja, yritysten F-Secure ja WithSecure perustaja, kannustaa Aalto International Talent -ohjelman osallistujia löytämään keinoja, joilla he voivat vaikuttaa maailmaan ympärillään.

Siilasmaa itse valmistui tuotantotalouden maisteriksi Teknillisestä korkeakoulusta luodessaan uraa yhtenä Suomen merkittävimmistä yrittäjistä. Hän on perustanut useita yrityksiä, toiminut aktiivisena riskipääomasijoittajana ja tukenut osakesalkkuunsa kuuluvien yhtiöiden toimitusjohtajia työssään.

Siilasmaa puhui opiskelijoille vaikuttamisen tärkeydestä, joka on linjassa Aalto International Talent -ohjelman pääteemojen kanssa. Hän kertoi myös vinkkejään siitä, kuinka voi maksimoida oman kykynsä vaikuttaa maailmaan, jos omaa yrittäjämäisen asenteen ja hyvän todellisuudentajun.

Yrittäjyys ei ole sitä mitä teen, vaan sitä, kuka olen.

Risto Siilasmaa

Siilasmaan mukaan kuka tahansa voi olla yrittäjä, jos asenne on oikeanlainen.

”Tärkeintä on tarkastella ympärilläsi olevaa maailmaa ja ottaa vastuuta ongelmista, joita havaitset ympärilläsi, jotta voit pyrkiä löytämään ratkaisuja niihin.”

Hän nostaa ilmastonmuutoksen yhdeksi merkittävimmistä ajankohtaisista haasteista, jonka ratkaisemiseksi voimme kaikki tehdä jotain.

”Vaikkei ongelma itsessään olisi kenenkään yksittäisen ihmisen vastuulla, on vastuun ottaminen avainasemassa ratkaisujen löytämiseen sekä uusien, todella menestyvien uusien yritysten syntymiseen, joilla voi olla suuri merkitys näiden ongelmien ratkaisemisessa.”

Yrittäjämäisen asenteen lisäksi Siilasmaa korostaa, kuinka tärkeää on ymmärtää todellisuutta sekä pystyä omaksumaan ja yhdistelemään tietoa eri datalähteistä. Kun tarkastelee kriittisesti sekä omia onnistumisiaan että erehdyksiään – jopa aivan arkipäivän tilanteissa – on mahdollista välttää tulevia virheitä.

”Minun mielestäni ihanteellinen yrittäjä on ihminen, joka kohtaa todellisuuden ja tarttuu toimeen.”

Siilasmaa päättää vierailunsa toivottamalla kaikille osallistujille onnea ohjelman parissa.

”Kiitos, että olette päättäneet tulla Suomeen. Toivottavasti törmään teihin joskus jossain ja saan kuulla, kuinka teillä on mennyt!”

man and a woman working together with a laptop

Mikä on Aalto International Talent ‑ohjelma?

Aalto International Talent -ohjelma on Aalto-yliopiston kansainvälisten opiskelijoiden ja tulevaisuuden osaajia etsivien suomalaisyritysten vuosittainen ryhmämentorointiohjelma. Ohjelma tarjoaa mahdollisuuden avoimeen vuoropuheluun ja molempia osapuolia hyödyttäviin oppimiskokemuksiin. Tänä vuonna ohjelmassa on mukana 150 opiskelijaa ja 17 yritystä. Vuoden 2023 yrityskumppanit ovat: CGI, Elisa, F-Secure, Fiskars, Huld, If, Kemira, Konecranes, Metso Outotec, Murata, Nokia, Okmetic, Stora Enso, Umicore, WithSecure, Wärtsilä ja Ylva.

Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.