Tillsammans med andra
Tilläggsmaterial finns mest på finska eller engelska. Byt språk i toppmenyn.
Bakgrund
Även kortare meningsfulla möten kan förbättra vårt arbetsminne samt hur snabbt vår hjärna kan bearbeta information. Högkvalitativa relationer kan också hjälpa oss att utvecklas och växa som människor samt att knyta an till gemenskaper och organisationer. De påverkar också vår hälsa, eftersom de är gynnsamma för hjärtats, blodkärlens och immunsystemets funktion.
Högkvalitativa relationer bygger på äkta, öppen växelverkan. Enbart en uppskattande blick skapar en känsla av välbefinnande och stärker den psykologiska tryggheten. Kroppsspråket är viktigt, eftersom vi litar på kroppens signaler. Kroppsspråket avslöjar om den som lyssnar är mentalt närvarande eller om hens tankar är på annat håll. Delade positiva känslor ökar vårt välbefinnande och kräver förmågan att vara närvarande i nuet
Att lyssna aktivt och djupgående förmedlar intresse för den som pratar. När du lyssnar aktivt ger du utrymme för den som pratar och du kan ställa frågor som hjälper hen att förtydliga och sammanfatta sina tankar. Du kan till exempel fråga: "Vad tycker du är det viktigaste i detta?" eller "Hur tycker du att vi bör hantera denna fråga framöver?"
Utöver kroppsspråk, närvaro och lyssnande är även ord viktiga. Ett genuint tack för ett bra arbete stärker samspelet. Psykologisk trygghet skapar tillit och tillit ökar den psykologiska tryggheten.
Anvisningar
- Läs artikeln Destruktiv interaktion eller högkvalitativa relationer (Kommer snart på svenska)
- Läs även till exempel Jari Ylitalo's eller Suvi Helko bloggtext
- Gör övningen How to improve your listening skills? (Hur utveckla din lyssnarförmåga).
- Bekanta dig med intervjun med Nina Nurmi
⏰~4 min. |
As a teacher, researcher and developer of leadership, I have had hundreds of opportunities over the years to support managers, supervisors, experts and students in their cooperation and development of interaction skills. I have noticed that I am interested in very basic questions. What happens in interaction situations? What do we consider a successful interaction? And in what ways does interaction matter to us?
⏰~4 min. |
How to communicate so that mistakes do not lead to conflicts? What is the role of the person giving the feedback and the one receiving the feedback? Read the blog post below by Suvi Helko, Project Specialist of Oasis of Radical Wellbeing, to find out!
⏰ ~20 min. |
Listening is a key communication skill. Listening skills are related to both professional success and personal wellbeing. Listening is more than just hearing ─ it also involves the ability to understand, remember, interpret, evaluate, and respond to what we have heard. (See e.g., Bodie, 2019.) By listening, we can better understand different opinions and points of view, share information, show interest and appreciation, give support, and build interpersonal relationships. Take a few minutes to reflect upon the following questions. By doing the following exercises, you are on your way to becoming a better listener!
⏰ ~3 min. |
Barbara Fredrickson has studied shared positive emotions known as micro-moments of love or, more scientifically, positivity resonance. Positivity resonance requires genuine presence, mutual care, and behavioural synchrony. Real-time sensory connection enables the emergence of a micro-moment of love, and when it occurs repeatedly, it increases individual wellbeing and strengthens social ties and trust. The following exercise supports the emergence of micro-moments of love!
More things to consider
⏰ ~6 min. |
How does hybrid work management differ from traditional work management, where everyone meets at the same time in the office? We asked Niina Nurmel, Associate Professor at Aalto University, what is required of managers in a hybrid environment and how to manage the risks already identified in hybrid work, such as exhaustion.
Written by Reetta Räty
- Publicerat:
- Uppdaterad: