Gruppflow – vad är det?
Tilläggsmaterial finns på finska och engelska (Byt språk i toppmenyn)
Bakgrund
Rent allmänt anses det att en flow-upplevelse aktiveras när en individ upplever psykologisk frigörelse utan yttre stimuli. Att uppnå flow kräver dock inte nödvändigtvis att du arbetar ensam utan kontakt med andra. Du kan uppnå flow tillsammans med andra också. Grupp-flow (eller team-flow) uppstår när gruppens medlemmar blir uppslukade av en gemensam uppgift och känner sig tillfreds tillsammans.
I flow är det viktigt att utmaningar och färdigheter är i balans. Om uppgiften är för svår kan det vara svårt att uppnå flow, medan en för lätt uppgift kan verka meningslös och tråkig. I gruppflow kan uppgifterna underlättas genom samarbete och nya utmaningar kan behövas för att upprätthålla flowet.
Även om man tänker sig att det krävs tid och bekantskap att fördjupa sig i grupparbete, kräver inte uppkomsten av gruppflow nödvändigtvis att andra gruppmedlemmar känner varandra väl, utan flow kan nås ganska snabbt ändå. Flow kan upplevas i många typer av grupper och dess uppkomst kan främjas med hjälp av forskningsbaserade tips.
Flow har visat sig ha en effekt som förbättrar inte bara prestation, utan även gruppens lycka och positivitet. Grupp-flow har också visat sig stödja till exempel risktagning. Men är flow alltid en fördel? Läs mer i artikeln nedan.
Anvisningar
Länkarna till följande material finns nedan på engelska.
- Läs artikeln Gruppflow – vad är det och hur uppnås det
- Läs författaren Oana Velcu-Laitinens blogg
-
Läs Interaction and flow in teaching - What is compassion pedagogy all about? (Växelverkan i undervisningen – Vad handlar pedagogik med fokus på medkänsla om?)
Gruppflow: Vad är det och hur uppnås det?
Gruppflow eller gruppflöde uppstår när medlemmarna i en grupp tillsammans kan fördjupa sig i en ömsesidigt beroende uppgift som tillfredsställer alla inblandade.
⏰~5 min. |
Creativity has a place in research. At every stage of mastery development, you need your creative thinking skills to distinguish yourself through work that brings original and novel perspectives to existing paradigms. Keep reading to discover thoughts by Oana Velcu-Laitinen on creativity and flow in academic environments. Oana is a former Aalto post-doc and the author of the book "How to Develop Your Creative Identity at Work".
⏰~10 min. |
Utilizing your strengths can enhance collaboration and (group) flow, as well as add more meaning to your work.
⏰ ~10 min |
As a teacher, are you ever frustrated and annoyed when some students do not master the basic knowledge of the field you teach and the basic study skills? When they lack motivation? It's frustrating and annoying, but what could be done? As one way, you could change your own thinking with the help of compassion pedagogy. Compassion pedagogics can also help in building flow in a teaching situation.
More things to consider
⏰ ~32 min. |
An episode of the Future-led Learning podcast series on co-teaching. University teacher Meri Kuikka and postdoctoral researcher Tuomo Eloranta have taught together at Aalto for years. In the episode, they discuss what kind of co-teaching path they have been on, the benefits of co-teaching, and what it requires from design, course, implementation, students and teachers.
⏰ ~7 min. |
Creative people, like artists and scientists, invent and create the new by stepping from the visible world into the invisible world of imagination, and then returning back into the visible. We all can develop our sensitivity, intuition and leadership capabilities to increase creativity.
- Publicerat:
- Uppdaterad: