Tutkimuksen arviointi
Aalto-yliopisto arvioi säännöllisesti yliopistossa tehdyn tutkimuksen ja taiteellisen työn laatua sekä yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Arviointi perustuu vertaisarviointiin ja noudattaa parhaita kansainvälisiä käytäntöjä.
Kansainvälisissä arvioinneissa tavoitteena on tunnistaa ydintoimintojemme, tutkimuksen, taiteellisen toiminnan, opetuksen ja vaikuttavuuden vahvuuksia sekä potentiaalia uusien vahvuuksien kehittämiseksi.
Tutkimuksen ja taiteellisen toiminnan vaikutusarvioinnissa (RAI) vuonna 2018 kansainvälinen vertaisarvioijien paneeli totesi, että toiminnallamme on merkittävä vaikutus yhteiskuntaan. Aallon tutkimuksen laatua arvioitiin tätä ennen vuonna 2009 (RAE). Lisäksi tutkimustoiminnan kehitystä seuraavat tieteelliset ja taiteelliset tukiryhmät (S(A)AB). S(A)AB tukiryhmien vierailu toteutettiin syksyllä 2021 ja niissä keskityttiin koulujen ja laitosten strategisiin suunnitelmiin ja RAI:n suositusten toimeenpanon seurantaan vuodesta 2018 alkaen. Tätä ennen S(A)ABit vierailivat Aallossa vuonna 2016.
Opetuksen kansainvälinen TEE 2020 -arviointi suoritettiin 2020. Arvioinnin tarvoitteena oli tukea koulutuksen strategista kehittämistä kaikilla tutkintoasteilla, tunnistaa koulutuksen nykytila sekä tehdä näkyväksi opetuksen saavutuksia ja kehittämisalueita. Tätä edellinen opetuksen arviointi toteutettiin vuonna 2011.
Aalto-yliopisto arvioi säännöllisesti yliopistossa tehdyn tutkimuksen ja taiteellisen työn laatua sekä yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Arviointi perustuu vertaisarviointiin ja noudattaa parhaita kansainvälisiä käytäntöjä.
Korkeakoulujemme tieteelliset (ja taiteelliset) tukiryhmät, Scientific (and Artistic) Advisory Boards, SAB/SAAB, tukevat ja kehittävät yliopistoa arvioimalla toimintaamme ja suunnitelmiamme erityisesti tutkimuksen ja taiteellisen työn alueilla.
TEE 2020 -arvioinnin tavoitteena on tunnistaa koulutuksen kehittämistarpeita sekä tehdä näkyväksi ja arvioida koulutuksen saavutuksia Aallon 10 vuoden aikana.
Auditoinnilla ja akkreditoinneilla pyritään laadun varmistamisen lisäksi yliopiston näkyvyyden ja vetovoimaisuuden lisäämiseen. Auditoinnin tai akkreditoinnin kohteena voi olla yliopisto kokonaisuudessaan, tietty korkeakoulu tai koulutusohjelma. Arvioinnin suorittaa auditointi- tai akkreditointitahon asettama arviointiryhmä.
Auditoinnilla ja akkreditoinneilla pyritään toiminnan laadun varmistamisen lisäksi yliopiston näkyvyyden ja vetovoimaisuuden lisäämiseen.
Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R) -työ perustuu Tutkijoiden eurooppalaisen peruskirjan arvoihin. Euroopan komission arvioinnin pohjalta saatu HR Excellence in Research -laatuleima on tunnustus tutkijoiden työolojen ja uran kehittämistyöstä. Se osoittaa, että Aallossa on toimiva sekä tasa-arvoinen työympäristö ja rekrytointimme hoidetaan ammattimaisesti ja läpinäkyvästi.
Aalto-yliopisto on saanut vuonna 2012 Euroopan Komission myöntämän HR Excellence in Research -tunnustuksen ensimmäisenä Suomen yliopistoista. Tällä sivulla on tietoa Aallon HRS4R-prosessista sekä uusimmasta HRS4R-strategiasta ja toimintasuunnitelmasta.