Kurssin tentti ja uusintatentti järjestetään valvottuna salitenttinä, jonka opiskelija tekee tenttisalissa sähköisesti omalla tietokoneellaan.
Tenttiin osallistuminen vaatii sinulta ennakkovalmisteluja alla kuvatulla tavalla.
Hyvissä ajoin etukäteen tehtävät valmistelut:
- Voit tehdä tentin PC:llä (Windows) tai Macilla (macOS).
- Tentin voi tehdä ainoastaan käyttäen Safe Exam Browser -ohjelmaa, joka sinun on pitänyt ladata tietokoneellesi etukäteen. Tämä ohjelma ”lukitsee” tenttitilan siten, että tentin aikana tietokoneella ei pääse minnekään muualle kuin tenttialueelle.
- Hyvissä ajoin ennen tenttiä:
- Lataa ja asenna koneellesi Safe Exam Browser -ohjelma (SEB). Se on ladattavissa ilmaiseksi esim. verkkosivulta: https://www.safeexambrowser.org/download_en.html. Varmista, että sinulla on koneellasi ohjelman viimeisin versio.
- Tee kurssialueella oleva tekninen testitentti. Teknisessä testitentissä ei ole sisällöllisiä kysymyksiä, vaan sen tarkoitus on ainoastaan varmistaa, että SEB-ohjelman asennus koneellesi on onnistunut, ja että MyCourses -ympäristön SEB-tentit toimivat koneellasi kuten niiden pitäisi.
- Itse tenttitilaisuudessa ei ole mahdollista enää hoitaa SEB-asennusta ja testausta kuntoon, joten varmista hyvissä ajoin etukäteen, että koneesi toimii tentissä kuten sen pitäisi.
Lähellä tenttiä tehtävät valmistelut:
- Lataa tietokoneen akku täyteen ja ota se mukaan tenttitilaisuuteen. Huomaa, että tenttisaleissa on erittäin vähän pistokkeita, eikä sinulle voida taata pistokkeellista istumapaikkaa.
- Ota mukaan kannettava tietokone, kuvallinen henkilöllisyystodistus ja ladattu kännykkä, jolla hoidat Aallon monivaiheisen kirjautumisen (mahdollisesti myös tietokoneen virtajohto).
- Varmista, että muistat käyttäjätunnuksesi ja salasanasi. Niitä tarvitaan tenttitilaisuudessa, eivätkä koneelle tallennetut salasanat ole silloin saatavilla.
- Ota mukaan myös kynä siltä varalta, että joutuisit teknisten ongelmien takia siirtymään paperitenttiin.
Tenttitilaisuuden kulku:
- Kaikilta opiskelijoilta tarkistetaan henkilöllisyys ennen saliin saapumista, joten tule salisi edustalle viimeistään 20 minuuttia ennen tentin alkamisajankohtaa.
- Tentissä käytetään Aallon langatonta verkkoa ”aalto” tai ”aalto open”. Se vaatii monivaiheisen kirjautumisen, joten sinulla on oltava mukanasi se ladattu kännykkä, jolla hoidat yleensäkin Aallon monivaiheisen kirjautumisen. Kirjautumisen jälkeen kännykkä jätetään pöydälle suljettuna ja alassuin. Jos sinun täytyisi jostain syystä tehdä uusi kirjautuminen tentin aikana, kutsu valvoja paikalle nostamalla kätesi ylös.
- Avaa tentti MyCourses-kurssialueelta (se löytyy kurssialueen viimeisestä osiosta), jolloin Safe Exam Browser vie sinut kirjautumaan vielä uudelleen MyCourses-järjestelmään, ja sitten pääset suoraan tenttiin. Muista käyttäjätunnuksesi ja salasanasi, sillä Safe Exam Browser ei pääse käsiksi koneellesi mahdollisesti tallennettuihin salasanoihin.
- Tentin aloittaminen vaatii lisäksi tenttitilaisuudessa jaettavan salasanan. Tentin tekeminen onnistuu vain salasanan avulla tentin aukioloaikana ja vain kerran.
- Kun olet valmis, palauta tenttisi MyCourses-järjestelmässä ja lähde tavaroinesi paikaltasi tenttivalvojan luokse. Älä sulje tenttinäkymää äläkä tietokonetta. Tenttivalvoja tarkistaa henkilöllisyystodistuksesi ja sen, että tenttisi on koneellasi tilassa ”palautettu”. Sen jälkeen voit sulkea tenttinäkymän koneeltasi (oikeasta alakulmasta virtanapin näköisestä kohdasta).
- Ongelmatilanteessa, jossa koneesi menee lukkoon, mene tenttivalvojan luokse, hän laittaa koneellesi SEB- tilasta poistumiseen tarvittava salasanan, mutta tätä ei normaalisti tarvita.
- Ongelmatilanteessa voit tehdä tentin / jatkaa tentin tekemistä myös paperisena. Pyydä tällöin paperitenttiä tenttivalvojalta. MyCourses tallentaa siihen asti kirjoittamasi vastaukset automaattisesti aina, kun siirryt tentissä uudelle sivulle. Jos epäilet, että akkusi saattaisi loppua tms., voit pitää suttupaperille kirjaa siitä, mihin kysymyksiin olet jo vastannut sähköisessä järjestelmässä.
Yhteystiedot kysymyksiä ja ongelmatilanteita varten:
- Jos sinulla on tietoteknisiä ongelmia (esim: et saa asennettua SEB-ohjelmaa): [email protected]
- Jos sinulla on ongelmia MyCourses-kurssialueen kanssa (esim: tekninen testitentti ei toimi oikein, vaikka SEB-ohjelma on asennettu): [email protected]
- Jos asiasi koskee itse tenttitilaisuuden käytännön järjestelyjä: [email protected]
- Jos asiasi koskee monivaiheista kirjautumista: [email protected]