Arkkitehtuurin laitos

Keskiajan puurakennusperintö Suomessa. Kivikirkkojen kattorakenteet, rakennusprosessi ja rakentamisen innovaatiot myöhäiskeskiajan Pohjois-Euroopassa

Koneen säätiön, Suomen Kulttuurirahaston ja Jenny ja Antti Wihurin rahaston rahoittama tutkimushanke
Toteutus 1.1.2020–31.5.2025
Hankkeen vetäjä: Panu Savolainen
Karjaan kirkon ullakko

Tutkimushanke lyhyesti

Tutkimushankkeessa syvennytään keskiaikaisten kivikirkkojen alkuperäisinä säilyneisiin puisiin kattorakenteisiin. Ne ovat ainoita yhä toiminnassa olevia puurakenteita Suomessa, ainutlaatuista rakennusperintöä ja merkittävä rakennusarkeologinen lähdeaineisto. Ne kertovat sekä paikallisesta kädentaidosta että keskiajan Suomen kiinteistä yhteyksistä koko Euroopan laajuisiin puurakennustaidon innovaatioihin.

Yli puoli vuosituhatta kantavana rakenteena toimineet puurakenteet ovat ainutlaatuinen osa keskiajan rakennettua kulttuuriperintöä ja ainoa muussa kuin arkeologisessa kontekstissa säilynyt aikaikkuna keskiajan Suomen puurakentamiseen. Hankkeessa näitä noin 20 kirkon ullakolla säilyneitä puurakenteita tarkastellaan monitieteisesti arkkitehtuurin historian, arkeologian, insinööritieteiden, historiantutkimuksen ja kokeellisen arkeologian menetelmin. Tavoitteena on myös dokumentoida systemaattisesti ainutlaatuiset ja haavoittuvat rakenteet, joiden veistojälkiin, merkintöihin ja rakennusosien kokonaisuuteen on tallentunut aineellistunutta tietoa keskiajan rakennushankkeiden vaiheista sekä yhteisöjen ja jopa yksilöiden osallisuudesta siihen.

Hankkeessa tutkitaan myös ullakoilta löydettyjä ihmis- ja eläinluita, joista osa ajoittuu kirkkojen rakentamisajankohtaan keskiajalle.

Hankkeen tutkimustyö, avoimesti julkaistava tutkimusaineisto, tieteelliset ja yleistajuiset julkaisut ja dokumenttielokuva nostavat esiin yleisölle näkymättömän mutta visuaalisesti kiehtovan osan Suomen vanhinta rakennettua kulttuuriperintöä. Sen säilyttäminen, tutkiminen ja tunnetuksi tekeminen edesauttaa kestävän rakentamisen periaatteiden juurruttamisessa yhteiskuntaan ja poliittiseen päätöksentekoon.

Hanketta esittelevä näyttely (Arkkitehtuurimuseo, 2021)

Hankkeen alkuvaihetta esittelevä lyhytdokumenttielokuva (Antti Seppänen, 2020)

Tutkimusryhmä

Prof. Panu Savolainen (hankkeen vetäjä, keskiajan historia ja rakennusarkeologia)

Väitöskirjatutkija Ilari Aalto (arkeologia)

Väitöskirjatutkija Franziska Dalheimer (arkkitehtuuri, puulajimääritykset)

ELL, FM Vivi Deckwirth Vivi (osteologia)

Arkkitehti, restaurointimestari Marko Huttunen (puurakenteet)

Väitöskirjatutkija Laura Laine (arkkitehtuuri)

Arkkitehti Mia Puranen (kenttätyöt)

Restaurointimestari Lauri Saarinen (puurakenteet)

Väitöskirjatutkija Pauliina Saarinen (arkkitehtuuri)

MA Antti Seppänen (elokuvaohjaaja)

Dosentti Liisa Seppänen (arkeologia, historia, osteologia

Arkkitehti Miina Tolonen (kenttätutkimukset)

Tuomas Aakala (dendrokronologi, Itä-Suomen yliopisto)

DI Antti Haikala (puurakenteiden statiikka)

Julkaisuja

Availability and Consumption of Wooden Resource for the Construction of Late Medieval Roof Structures in Finland

Dalheimer, Franziska & Aakala, Tuomas, 2024,MIRATOR.

Revealing the Innovations in Late Medieval Roof Structures of Finland

Savolainen, Panu; Seppänen, Liisa; Laine, Laura; Huttunen, Marko & Aakala, Tuomas, 2023 International Journal of Wood Culture.

Viestejä nimettömiltä rakentajilta: Keskiaikaisten kivikirkkojen rakenteiden merkinnät ja niiden tulkinta

Savolainen, Panu; Seppänen, Liisa; Aalto, Ilari & Laine, Laura, 2023, Kirkko, papisto ja yhteiskunta 1600-1800. Viitaniemi, E. (toim.). Helsinki: Suomalaisen kirjallisuuden seura.

Dendrokronologisia ajoitustuloksia uuden ajan alun kohteista: Turun Qwenselin talo, Lokalahden kellotapuli ja Keminmaan vanhan kirkon puuholvi

Savolainen, Panu; Aakala, Tuomas; Huttunen, Marko; Laine, Laura; Wallenius, Tuomo & Viinikkala, Lauri, 2022, SKAS.

Following the standards, following the structures: The case of Louhisaari castle mid 17th century roof structures

Saarinen, Pauliina; Huttunen, Marko; Laine, Laura; & Savolainen, Panu, 2022, Proceedings of 6th International Conference on Structural Health Assessment of Timber Structures. Kunecký, J. & Hasníková, H. (toim.). Prague: Institute of Theoretical and Applied Mechanics of the Czech Academy of Sciences.

Kiertotalous on ikivanha juttu: Perinteisen rakentamisen näkökulma

Savolainen, Panu, 2021, Kiertotalous rakennetussa ympäristössä. Huttunen, E. (toim.). Helsinki: Rakennustieto.

Itä-Uudenmaan keskiaikaisten kivikirkkojen kronologia ja rakennusvaiheet: Erityistarkastelussa Pernajan kirkko

Savolainen, Panu; Aakala, Tuomas, Huttunen, Marko; Laine, Laura; Puranen, Mia. & Saarinen, Pauliina, 2020, julkaisussa: SKAS.

Keskiaikaisten kattoristikoiden salat avautuvat

Savolainen, Panu; Laine, Laura & Aalto, Ilari, 2020, julkaisussa: SKAS.