Avoimet työpaikat

Moniagentti vahvistusoppimisen ja suunnittelun väitöskirjatutkija

Robot Learning -tutkimusryhmä etsii lahjakasta väitöskirjatutkijaa, joka on vahvasti kiinnostunut moniagentti vahvistusoppimisesta ja suunnittelusta.

Aalto Robot Learning -tutkimusryhmä toimii tekoälyn ja robotiikan yhtymäkohdassa. Kehitämme menetelmiä vahvistusoppimiseen, robottimanipulaatioon, päätöksentekoon osittaisen havainnoinnin alaisena, jäljitelmäoppimiseen ja päätöksentekoon moniagenttijärjestelmissä. Tutkimusryhmän tavoitteena on auttaa robotteja ymmärtämään, mitä niiden on opittava, jotta ne pystyvät suorittamaan niille osoitettuja tehtäviä, ja siten saada robotit toimimaan itsenäisesti ja ennakoivasti auttamaan ihmisiä. Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi tutkimusryhmä kehittää uudenlaisia päätöksentekomenetelmiä ja käyttää niitä uusien robottitehtävien ratkaisemiseen. Lisätietoja: https://rl.aalto.fi.

Väitöskirjatutkijan päätehtävänä on kehittää uusia koneoppimismenetelmiä moniagenttien käyttäytymisen optimoimiseksi. Kehitettävät menetelmät voivat perustua johonkin painopistealueistamme, joihin kuuluvat muun muassa vahvistusoppiminen ja suunnittelu epävarmuuden vallitessa. Esimerkkitutkimusaiheita ovat mm. moniagenttinen opetussuunnitelmaoppiminen, mallipohjainen moniagenttinen vahvistusoppiminen sekä moniagenttinen suunnittelu ja ohjaus. Kehitettyjä menetelmiä voidaan arvioida todellisilla roboteilla. Tutkimuksen tarkka suunta valitaan väitöskirjatutkijan kokemuksen ja kiinnostuksen mukaan. Ole hyvä ja kytke selkeästi motivaatiokirjeesi tutkimusaiheisiin.

Odotamme hakijoilta taustaa koneoppimisen, tekoälyn, robotiikan ja niihin liittyvien alojen, kuten vahvistusoppimisen, säätötekniikan, tietokonenäön, tilastotieteen ja optimoinnin tai matematiikan ja fysiikan aloilta. Valittavalta henkilöltä edellytetään itsenäistä tutkimusta, joka kytkeytyy edellä lueteltuihin aiheisiin. Tehtävässä on myös mahdollisuus työskennellä perustutkinto- ja maisteriopiskelijoiden kanssa.

Tutkimusryhmä tekee kansainvälistä ja kansallista yhteistyötä rakentamisen, tietokonenäön, robotiikan, liikkuvien raskaiden koneiden, ihmisen ja robotin vuorovaikutuksen, vahvistusoppimisen, jäljitelmäoppimisen, moniagenttijärjestelmien, vedenalaisten ajoneuvojen ja robotin liikkeen suunnittelun tutkimusryhmien kanssa. Kansainväliselle yhteistyölle tulee runsaasti mahdollisuuksia.

Valitun hakijan tulee hakea opinto-oikeutta Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun tohtoriopintoihin. Tarkista siis valintaperusteet verkkosivuiltamme jo etukäteen.

TARJOAMME

Tehtävä täytetään 2 + 2 vuodeksi (tohtoriopintojen arvioidaan kestävän yhteensä 4 vuotta). Aloituspäivä on joulukuussa 2024 tai sopimuksen mukaan. Palkkaus perustuu sekä työn vaatimuksiin että työntekijän henkilökohtaiseen suoritukseen Suomen yliopistojen palkkausjärjestelmän mukaisesti. Tohtoriopiskelijan aloituspalkka on noin 3000 euroa/kk ja nousee väitöskirjatyön edetessä.

Tarjoamme useita henkilöstöetuja, kuten työterveyshuollon, joustavat työajat, erinomaiset liikuntamahdollisuudet kampuksella ja henkilöstöalennuksia useissa kampuksen ravintoloissa ja kahviloissa. Työpaikka sijaitsee Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella, jonne pääsee helposti julkisilla kulkuvälineillä.

HAKEMINEN

Lähetä hakemuksesi rekrytointijärjestelmämme kautta (”Hae nyt!”-linkki alla). Lähetäthän hakemuksesi viimeistään 10.11.2024.

Kirjoita hakemuksesi ja kaikki siihen liittyvät asiakirjat englanniksi ja liitä ne PDF-muodossa. Liitä hakemukseesi vain seuraavat asiakirjat:

• Motivaatiokirje, jossa kuvataan tutkimusintressejäsi ja kuinka tutkimus sopii Robot Learning -tutkimusryhmään (max. 1 sivu)

• Curriculum vitae (ansioluettelo sisältää kahden suosittelijan yhteystiedot)

• Luettelo julkaisuista osana ansioluetteloa

• PDF-kopio maisterin- ja kandidaatintutkintotodistuksestasi, mukaan lukien kopiot opintosuoritteista (arvosanat ja kurssit) ja niiden englanninkieliset käännökset (myös suomen- ja ruotsinkieliset hyväksytään).

Huomioithan, että rekrytointijärjestelmämme sallii enintään 5 liitettä, joten yhdistä tarvittaessa todistuskopiot ja opintosuoritusotteet yhdeksi PDF-tiedostoksi.

LISÄTIETOJA

Lisätietoja antaa professori Joni Pajarinen, [email protected]. Rekrytointiprosessiin liittyvissä kysymyksissä sinua auttaa HR partner Camilla Hanganpää, [email protected].

TIETOA AALTO-YLIOPISTOSTA

Aalto-yliopistossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Rakennamme kestävää tulevaisuutta saavuttamalla läpimurtoja avainalueillamme ja niiden yhtymäkohdissa. Samalla innostamme tulevaisuuden muutoksentekijöitä ja luomme ratkaisuja maailman suuriin haasteisiin. Yliopistoyhteisöömme kuuluu 13 000 opiskelijaa ja yli 4500 työntekijää, joista 400 on professoreita. Kampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä. Monimuotoisuus on osa meitä, ja teemme jatkuvaa työtä yhteisömme monimuotoisuuden ja syrjimättömyyden varmistamiseksi. Siksi kannustammekin päteviä hakijoita taustasta riippumatta liittymään yhteisöömme.

Kiinnostuitko?