Drupal: Aalto.fi-sivusto

Hyödyllistä tietoa Siteimprove-analytiikasta

Siteimprove auttaa kehittämään sivusi laatua tunnistamalla sivulla olevia virheitä, kuten rikkinäisiä linkkejä ja kirjoitusvirheitä, sekä arvioimalla sivun teknistä laatua esimerkiksi navigointisyvyyden ja uudelleenohjausten osalta.

Siteimprove on aalto.fi-sivuston editorien käytettävissä oleva työkalu, joka helpottaa sivun sisällön kehittämistä. Työkalu auttaa tunnistamaan verkkosivujen kehityskohtia eri osa-alueilla sisällön laadusta saavutettavuuteen ja hakukoneoptimointiin. Osa-alueet vaikuttavat myös vahvasti toisiinsa. Jos esimerkiksi sivulla olevasta kuvasta puuttuu alt-teksti, sekä sivun saavutettavuus että SEO kärsivät.
 

Laatu

Siteimprove arvioi seuraavia sivun laatuun vaikuttavia tekijöitä:

  • Kirjoitusvirheet (engl. misspellings) ja rikkinäiset linkit (engl. broken links).
  • Luettavuus (engl. readability): Aalto-yliopiston kontekstissa Siteimproven antama arvosana luettavuudelle on usein harhaanjohtava, sillä esimerkiksi tutkimukseen liittyvä monimutkainen terminologia laskee arvosanaa.
  • Kuvien koko (engl. image size): kaikki yli 1 megatavun (MB) kokoiset kuvat laskevat sivun laatua.
  • Tiedostomuodot (engl. attachment format): PDF-tiedostoja pidetään laadun ja saavutettavuuden kannalta pääosin parhaana vaihtoehtona verrattuna avoimiin tiedostomuotoihin, kuten Word- tai PowerPoint-tiedostoihin.
  • Lausepituus (engl. sentence size): yhden lauseen pituuden tulisi olla korkeintaan noin 15 sanaa. Pitkien lauseiden välttäminen on erityisen tärkeää digitaalisessa ympäristössä.
Verkkosivun otsikkohierarkia
Esimerkki otsikkohierarkiasta.

Saavutettavuus

Verkkosisältöjen saavutettavuutta koskeva EU-direktiivi vaatii julkisen sektorin toimijoiden verkkosivustojen ja digitaalisten sovellusten täyttävän tietyt saavutettavuusstandardit. Standardit jaetaan kahteen tasoon:

Taso A: kuvien alt-tekstit (teksti, joka kuvaa kuvan sisältöä), riittävät värikontrastit, eri kielten käytön välttäminen samalla sivulla, linkkien sisällyttäminen kirjoitettuun tekstiin (sen sijaan, että URL-osoitteet näytetään sellaisinaan).

Taso AA: responsiivisuus (sisältö mukautuu automaattisesti eri kokoisille näytöille), videoiden tekstitykset, toistuvien linkkien välttäminen (sama linkki esiintyy samalla sivulla useammin kuin kahdesti), sisällön selkeä hierarkia otsikoiden avulla (ks. kuva), riittävä fonttikoko, Caps Lockin välttäminen lukuun ottamatta lyhenteitä, kursiivin liiallisen käytön välttäminen.

SEO

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimisation) tarkoittaa sivun optimointia hakukoneille. Hakukoneoptimoitu sisältö on mahdollisimman helposti löydettävissä hakukoneiden, kuten Googlen, kautta. Alla on lueteltu joitakin SEO:ssa huomioon otettavia tekijöitä.

  • Sivun latausaika: aika, joka kuluu sivun täydelliseen latautumiseen.
  • Mediatiedostot, joita ei ole päivitetty pitkään aikaan: hakukoneet priorisoivat tuoretta sisältöä.
  • 404-sivut: rikkinäiset linkit ja sivut, joilla ei ole mitään sisältöä.
  • Sisällön alhainen sanamäärä (engl. low content word count): sivut, joilla on liian vähän sisältöä.
  • Tuplasisältö (engl. duplicate content): sivut, joilla on sama otsikko ja ingressi eli lead text, tai sivut, joiden sisältö on kopioitu suoraan toiselta sivulta.
  • Uudelleenohjaukset (engl. redirect chains): sivut, jotka on ohjattu monta kertaa alkuperäisestä URL-osoitteesta.
  • Navigointisyvyys suurempi kuin 5 (engl. navigation depth beyond 5): haluttuun sisältöön pääsemiseksi tarvitaan yli 5 klikkausta.
  • Liian pitkät URL-osoitteet: jos otsikot ovat liian pitkiä, yleensä myös URL-osoitteet ovat liian pitkiä. Lyhyet URL-osoitteet ovat suositeltavia.

Lisätietoja

Vaikka Siteimprove ei aina tunnista kaikkia sivulta löytyviä puutteita, se on hyvä työkalu sivujen kehittämiseen. Käyttääksesi Siteimprovea on sinun ensin pyydettävä käyttäjätunnuksia ottamalla yhteyttä Digitaalisen kokemuksen ja analytiikan tiimiin.

Ota yhteyttä

  • Julkaistu:
  • Päivitetty: