Markku Reunanen
Senior University Lecturer
Senior University Lecturer
A806 Department of Art and Media
Markku Reunanen, PhD, is a senior university lecturer at Aalto ARTS, Department of Art and Media, where he teaches programming, academic writing, research skills and virtual reality. His diverse research deals with the history of computing, digital culture, digital cultural heritage, videogames and media. Markku holds the title of docent in digital culture at the University of Turku.
Full researcher profile
https://research.aalto.fi/...
Sähköposti
[email protected]
Postiosoite
Otaniementie 14
02150 Espoo
Finland
Osaamisalueet
History of Computing, Software Design, Unix, Linux, Digital Cultural Heritage, Digital Culture, Computer graphics, Human-computer interaction
Julkaisut
”A Step into the Computer Era” – A Comparative Study on Early Home Computing in the United Kingdom, the Netherlands, and Finland
Markku Reunanen, Guus Hoeberechts, Tytti Viljanen
2024
WIDERSCREEN
Lieves!Tuore – näin syntyi suomalainen MSX-demoryhmä
Markku Reunanen
2024
Skrolli
Sorakuoppien sankarit – suomalaisia lännenelokuvia laajalla otannalla
Markku Reunanen, Tero Heikkinen
2023
WIDERSCREEN
The Pavilion of Finland at the 1900 World Fair in Paris
Lily Diaz-Kommonen, Markku Reunanen, Mikko Hovi, Cvijeta Miljak
2022
Kuinka videot, tietokoneet ja satelliitti-TV saapuivat kommunistiseen Puolaan
Markku Reunanen
2022
WIDERSCREEN
The Illuminatus Space Game: From an April Fools’ Joke to Digital Cultural Heritage
Petri Saarikoski, Antti Lindfors, Jaakko Suominen, Markku Reunanen
2022
Video Games and Comedy
Uutuudesta yhteiskunnan osaksi: Instituutionäkökulma pelialan kulttuuriseen omaksumiseen 1990-luvulta 2010-luvulle
Jaakko Suominen, Antti Silvast, Tero Pasanen, Markku Reunanen
2022
WIDERSCREEN
Special Issue: Home Computer Cultures and Society Before the Internet Age
Gleb Albert, Julia Erdogan, Markku Reunanen
2020
WIDERSCREEN
”Another visitor!” – kun puhuvat koneet tulivat kotiin
Tapani Joelsson, Markku Reunanen
2020
Lähikuva
Kun kone puhui
Tapani Joelsson, Markku Reunanen
2020
Skrolli
Demoskene nimettiin elävän perinnön luetteloon
Markku Reunanen
2020
TEKNIIKAN WAIHEITA: TEKNIK I TIDEN
Gaming the Iron Curtain: How Teenagers and Amateurs in Communist Czechoslovakia Claimed the Medium of Computer Games
Markku Reunanen
2020
American Journal of Play
Proton
Markku Reunanen
2020
Skrolli
Terve, olen Kalle ja kutistan kallosi
Markku Reunanen, Petri Saarikoski, Jaakko Suominen
2020
Skrolli
Interactive diodrama - Rembrandt 1632 : new version
Lily Diaz-Kommonen, Ling Chen, Markku Reunanen, Cvijeta Miljak, Outi Turpeinen
2019
Bittivainajien pikselikalmistot – hautaamisen ja suremisen rooli digitaalisissa peleissä
Tapani Joelsson, Markku Reunanen
2019
Pelitutkimuksen vuosikirja 2019
The Interplay of Thematic and Ludological Elements in Western-Themed Games
Miikka Junnila, Markku Reunanen, Tero Heikkinen
2019
Kinephanos
Demoscene
Markku Reunanen
2019
Kurkistusikkuna rautaesiripun takaisen Tšekkoslovakian pelikulttuuriin
Markku Reunanen
2019
PELITUTKIMUKSEN VUOSIKIRJA
PETSCII – A Character Set and a Creative Platform
Markku Reunanen, Tero Heikkinen, Anders Carlsson
2019
Replay
Trackerit: paradigman synty, kukoistus ja myöhemmät vaiheet
Markku Reunanen
2019
Musiikki
”Leiki pöpiä – Kalle parantaa”
Petri Saarikoski, Markku Reunanen, Jaakko Suominen
2019
Tekniikan Waiheita
Playback
Markku Reunanen
2018
H-soz-u-kult
Digitaalisen kilpapelaamisen esihistoriaa Suomessa 1980-luvulta 1990-luvun puoliväliin
Jaakko Suominen, Petri Saarikoski, Markku Reunanen
2018
Pelitutkimuksen vuosikirja 2018
Identifying Emotions Provoked by Unboxing in Virtual Reality
Stefan Tanderup, Markku Reunanen, Martin Kraus
2018
AVR 2019: Augmented Reality, Virtual Reality, and Computer Graphics
Interactive Diorama, The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp by Rembrandt, 1632
Lily Diaz-Kommonen, Markku Reunanen, Ling Chen
2017
Pavilion of Finland at the 1900 World Fair in Paris at permanent exhibition Design Museum Helsinki
Lily Diaz-Kommonen, Markku Reunanen, Hung-Han Chen, Ling Chen, Mikko Hovi
2017
Rock, joka tiesi liikaa
Tero Heikkinen, Markku Reunanen
2017
WIDERSCREEN
Special issue: Text art
Tero Heikkinen, Markku Reunanen
2017
WIDERSCREEN
Tekstitaide – Text Art
Tero Heikkinen, Markku Reunanen, Petri Saarikoski
2017
WIDERSCREEN
Demoskene luo, kiistelee ja omaksuu
Markku Reunanen
2017
TEKNIIKAN WAIHEITA: TEKNIK I TIDEN
Demoskeneä tutkimassa
Markku Reunanen
2017
Skrolli
Times of Change in the Demoscene
Markku Reunanen
2017
Pac-Man for the VIC-20
Petri Saarikoski, Jaakko Suominen, Markku Reunanen
2017
Well Played
The Gamification of Digital Gaming
Petri Saarikoski, Jaakko Suominen, Markku Reunanen
2017
Proceedings of the 1st International GamiFIN Conference
PETSCII
Markku Reunanen, Tero Heikkinen
2016
Skrolli
Pixel Polizei
Markku Reunanen, Tero Heikkinen
2016
Seppo Kilgast
Markku Reunanen, Merja Salo
2016
WIDERSCREEN
The Pavilion of Finland at the 1900 World Fair in Paris
Lily Diaz-Kommonen, Markku Reunanen, Mikko Hovi, Cvijeta Miljak
2015
Armottomat pikselit
Tero Heikkinen, Markku Reunanen
2015
Skrolli
Once Upon a Time on the Screen – Wild West in Video Games
Tero Heikkinen, Markku Reunanen
2015
WIDERSCREEN
A Holistic User-Centered Approach to Immersive Digital Cultural Heritage Installations: Case Vrouw Maria
Markku Reunanen, Lily Díaz-Kommonen, Tommi Horttana
2015
JOURNAL ON COMPUTING AND CULTURAL HERITAGE
Crack Intros: Piracy, Creativity, and Communication
Markku Reunanen, Patryk Wasiak, Daniel Botz
2015
International Journal of Communication
Croutonilla lisäkiiltoa Chromebookiin
Markku Reunanen, Tero Heikkinen
2015
Skrolli
Maisemia Perlin-kohinalla
Markku Reunanen
2015
Skrolli
Poimintoja suomalaisista lännenlauluista
Markku Reunanen, Tero Heikkinen
2015
WIDERSCREEN
ZX Evolution: ihmekone itänaapurista
Markku Reunanen
2015
Skrolli
”A1 alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä”: uusien tulosjärjestelmien omaksuminen ihmistieteissä 2000-luvulla
Anna Sivula, Jaakko Suominen, Markku Reunanen
2015
KASVATUS JA AIKA
Return in Play: The Emergence of Retrogaming in Finnish Computer Hobbyist and Game Magazines from the 1980s to the 2000s
Jaakko Suominen, Markku Reunanen, Sami Remes
2015
Kinephanos
Pro Finlandia exhibition
Lily Díaz-Kommonen, Tommi Horttana, Markku Reunanen
2014
Suomen paviljonki Pariisissa vuonna 1900: digitaalinen rekonstruktio
Lily Díaz-Kommonen, Markku Reunanen, Derek Fewster
2014
Pro Finlandia
Hyppypotkuja ja heittotähtiä
Tero Heikkinen, Markku Reunanen
2014
Skrolli
Chesmac: ensimmäinen suomalainen kaupallinen tietokonepeli – jälleen
Markku Reunanen, Manu Pärssinen
2014
Pelitutkimuksen vuosikirja 2014
Gameplay Approach to Virtual Design of General Arrangement and User Testing
Markku Reunanen, Markus Ahola, Reina Magica, Antti Kauppi
2014
International Conference on Education and Professional Development of Engineers in Maritime Industry, April 15th-16th 2014, Busan, Korea
How Those Crackers Became Us Demosceners
Markku Reunanen
2014
WIDERSCREEN
Jokohaman Jennystä Ladyboyhin: Kaukoidän kuvia suomalaisen populaarimusiikin historiassa 1900-luvun alusta 2000-luvulle
Markku Reunanen, Tero Heikkinen
2014
Etnomusikologian vuosikirja 2014
Great Northern Machine Wars: Rivalry Between User Groups in Finland
Petri Saarikoski, Markku Reunanen
2014
IEEE Annals of the History of Computing
"Mun kone on parempi kuin sun romu" – Suomen konesotien vaiheita yleisönosastosta internetiin
Petri Saarikoski, Markku Reunanen
2014
TEKNIIKAN WAIHEITA: TEKNIK I TIDEN
Multiple Users, Diverse Users: Appropriation of Personal Computers by Demoscene Hackers
Antti Silvast, Markku Reunanen
2014
Hacking Europe: From Computer Cultures to Demoscenes
Special Issue: Scenes
Antti Silvast, Markku Reunanen
2014
WIDERSCREEN
The Pavilion of Finland at the 1900 World Fair in Paris, a selection in 32nd edition of the International Festival of Films on Art (Festival International du Film sur l’Art) held in Montreal, Canada.
Lily Diaz-Kommonen, Markku Reunanen, Cvijeta Miljak, Mikko Hovi
2013
Kungfumestarit kuvaputkella – kamppailuelokuvien ja -pelien suhde 1980-luvulla
Tero Heikkinen, Markku Reunanen
2013
WIDERSCREEN
Tikku-ukoista pikselitisseihin
Mikko Heinonen, Markku Reunanen, Petri Lankoski
2013
Skrolli
Neljän kilotavun taide
Markku Reunanen
2013
WIDERSCREEN
PETSCII
Markku Reunanen
2013
Suomalaisen peliteollisuuden valtavirtaa ja sivupolkuja
Markku Reunanen, Mikko Heinonen, Manu Pärssinen
2013
Pelitutkimuksen vuosikirja 2013
We Are Ping, They Are Pong
Markku Reunanen, Hanna Haaslahti
2013
Akseli's Treasures
Lily Díaz-Kommonen, Tommi Horttana, Markku Reunanen, Mikko Hovi
2012
Archeovirtual 2012
Lily Díaz-Kommonen, Markku Reunanen, Ferhat Sen, Minna Piirainen, Mikko Hovi
2012
Finnish Pavilion at 1900 World Fair in Paris
Lily Díaz-Kommonen, Markku Reunanen, Cvijeta Miljak, Mikko Hovi, Toni Enström, Derek Fewster
2012
Re-discovering Vrouw Maria
Lily Díaz-Kommonen, Ferhat Sen, Svetlana Maras, Markku Reunanen, Tommi Horttana, Mikko Hovi
2012
Lost at sea, rediscovered
Re-discovering Vrouw Maria
Lily Díaz-Kommonen, Ferhat Sen, Svetlana Maras, Tommi Horttana, Markku Reunanen, Mikko Hovi, Minna Piirainen, Cvijeta Miljak, Jussi Muttilainen, Heikki Sillanpää, Aleksander Nikulin
2012
Dyad
Hanna Haaslahti, Markku Reunanen
2012
ImaNote: A web-based multi-user image map viewing and annotation tool
Lily Díaz-Kommonen, Markku Reunanen, Blanca Acuna, Atte Timonen
2011
JOURNAL ON COMPUTING AND CULTURAL HERITAGE
Joystickit kuumina – varhaista erotiikkaa kotitietokoneilla
Markku Reunanen, Petri Lankoski, Mikko Heinonen
2011
Digirakkaus 2.0
Digital Reconstruction of the Finnish 1900 World Fair Pavilion: Experiences from Creating a Virtual Reality Installation
Lily Díaz-Kommonen, Markku Reunanen, Anna Salmi, Derek Fewster
2010
Heritage in the Digital Era
Computer Demos – What Makes Them Tick?
Markku Reunanen
2010
Role Playing and Collaborative Scenario Design Development
Lily Díaz-Kommonen, Markku Reunanen, Anna Salmi
2009
ICED 2009, 17th International Conference on Engineering Design, August 24-27, Center for Design Research, Stanford University
Preserving Our Digital Heritage. Experiences from the Pelikonepeijoonit Project.
Mikko Heinonen, Markku Reunanen
2009
History of Nordic Computing 2
Demoscene Platforms: a Case Study on the Adoption of Home Computers
Markku Reunanen, Antti Silvast
2009
History of Nordic Computing 2
Finnish Pavilion 1900
Lily Díaz-Kommonen, Derek Fewster, Jukka Alander, Matti Luhtala, Markku Reunanen, Anna Salmi, Lauri Arvilommi
2008
The House of Marcus Lucretius
Lily Díaz-Kommonen, Jukka Alander, Ji Hong, Pasi Kaarto, Markku Reunanen
2008
ImaNote (Image and Map Annotation Notebook) version 1.0 release.
Lily Diaz-Kommonen, Markku Reunanen, Mariana Salgado, Atte Timonen
2007
Universal Forum of Cultures, Monterrey 2007, Mexico
Lily Díaz-Kommonen, Markku Reunanen, Atte Timonen
2007
Broadcast GL: An Alternative Method for Distributing OpenGL API Calls to Multiple Rendering Slaves
Tommi Ilmonen, Markku Reunanen, Petteri Kontio
2005
Journal of WSCG
Virtual Pockets in Virtual Reality
Tommi Ilmonen, Markku Reunanen
2005
EGVE'05 Proceedings of the 11th Eurographics conference on Virtual Environments
Näprä - Affordable Fingertip Tracking with Ultrasound
Markku Reunanen, Karri Palovuori, Tommi Ilmonen, Wille Mäkelä
2005
Proceedings of 9th Int. Workshop on Immersive Projection Technology, 11th Eurographics Workshop on Virtual Environments
Tuotekehitysprojekti "HELMA": Fine Motor Interaction Methods for Immersive Free-Hand Expression
Markku Reunanen
2005
Possibilities and Limitations of Immersive Free-Hand Expression: a Case Study with Professional Artists
Wille Mäkelä, Markku Reunanen, Tapio Takala, Tommi Ilmonen
2004
Proceedings of the 12th annual ACM international conference on Multimedia