Markku Reunanen

Markku Reunanen

Senior University Lecturer
Senior University Lecturer
A806 Department of Art and Media

Markku Reunanen, PhD, is a senior university lecturer at Aalto ARTS, Department of Art and Media, where he teaches programming, academic writing, research skills and virtual reality. His diverse research deals with the history of computing, digital culture, digital cultural heritage, videogames and media. Markku holds the title of docent in digital culture at the University of Turku.

Full researcher profile
https://research.aalto.fi/...
Postal address
Otaniementie 14 02150 Espoo Finland

Areas of expertise

Information visualization, Software Design, Unix, Linux, Digital Cultural Heritage, Digital Culture, Computer graphics, Human-computer interaction

Publications

Sorakuoppien sankarit – suomalaisia lännenelokuvia laajalla otannalla

Markku Reunanen, Tero Heikkinen 2023 WIDERSCREEN

The Pavilion of Finland at the 1900 World Fair in Paris

Lily Diaz-Kommonen, Markku Reunanen, Mikko Hovi, Cvijeta Miljak 2022

The Illuminatus Space Game: From an April Fools’ Joke to Digital Cultural Heritage

Petri Saarikoski, Antti Lindfors, Jaakko Suominen, Markku Reunanen 2022 Video Games and Comedy

Uutuudesta yhteiskunnan osaksi: Instituutionäkökulma pelialan kulttuuriseen omaksumiseen 1990-luvulta 2010-luvulle

Jaakko Suominen, Antti Silvast, Tero Pasanen, Markku Reunanen 2022 WIDERSCREEN

”Another visitor!” – kun puhuvat koneet tulivat kotiin

Tapani Joelsson, Markku Reunanen 2020 Lähikuva

Kun kone puhui

Tapani Joelsson, Markku Reunanen 2020 Skrolli

Demoskene nimettiin elävän perinnön luetteloon

Markku Reunanen 2020 TEKNIIKAN WAIHEITA: TEKNIK I TIDEN

Proton

Markku Reunanen 2020 Skrolli

Terve, olen Kalle ja kutistan kallosi

Markku Reunanen, Petri Saarikoski, Jaakko Suominen 2020 Skrolli

Interactive diodrama - Rembrandt 1632 : new version

Lily Diaz-Kommonen, Ling Chen, Markku Reunanen, Cvijeta Miljak, Outi Turpeinen 2019

Bittivainajien pikselikalmistot – hautaamisen ja suremisen rooli digitaalisissa peleissä

Tapani Joelsson, Markku Reunanen 2019 Pelitutkimuksen vuosikirja 2019

The Interplay of Thematic and Ludological Elements in Western-Themed Games

Miikka Junnila, Markku Reunanen, Tero Heikkinen 2019 Kinephanos

Demoscene

Markku Reunanen 2019

Kurkistusikkuna rautaesiripun takaisen Tšekkoslovakian pelikulttuuriin

Markku Reunanen 2019 PELITUTKIMUKSEN VUOSIKIRJA

PETSCII – A Character Set and a Creative Platform

Markku Reunanen, Tero Heikkinen, Anders Carlsson 2019 Replay

”Leiki pöpiä – Kalle parantaa”

Petri Saarikoski, Markku Reunanen, Jaakko Suominen 2019 Tekniikan Waiheita

Playback

Markku Reunanen 2018 H-soz-u-kult

Digitaalisen kilpapelaamisen esihistoriaa Suomessa 1980-luvulta 1990-luvun puoliväliin

Jaakko Suominen, Petri Saarikoski, Markku Reunanen 2018 Pelitutkimuksen vuosikirja 2018

Identifying Emotions Provoked by Unboxing in Virtual Reality

Stefan Tanderup, Markku Reunanen, Martin Kraus 2018 AVR 2019: Augmented Reality, Virtual Reality, and Computer Graphics

Interactive Diorama, The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp by Rembrandt, 1632

Lily Diaz-Kommonen, Markku Reunanen, Ling Chen 2017

Pavilion of Finland at the 1900 World Fair in Paris at permanent exhibition Design Museum Helsinki

Lily Diaz-Kommonen, Markku Reunanen, Hung-Han Chen, Ling Chen, Mikko Hovi 2017

Rock, joka tiesi liikaa

Tero Heikkinen, Markku Reunanen 2017 WIDERSCREEN

Special issue: Text art

Tero Heikkinen, Markku Reunanen 2017 WIDERSCREEN

Tekstitaide – Text Art

Tero Heikkinen, Markku Reunanen, Petri Saarikoski 2017 WIDERSCREEN

Demoskene luo, kiistelee ja omaksuu

Markku Reunanen 2017 TEKNIIKAN WAIHEITA: TEKNIK I TIDEN

Demoskeneä tutkimassa

Markku Reunanen 2017 Skrolli

Times of Change in the Demoscene

Markku Reunanen 2017

Pac-Man for the VIC-20

Petri Saarikoski, Jaakko Suominen, Markku Reunanen 2017 Well Played

The Gamification of Digital Gaming

Petri Saarikoski, Jaakko Suominen, Markku Reunanen 2017 Proceedings of the 1st International GamiFIN Conference

PETSCII

Markku Reunanen, Tero Heikkinen 2016 Skrolli

Pixel Polizei

Markku Reunanen, Tero Heikkinen 2016

Seppo Kilgast

Markku Reunanen, Merja Salo 2016 WIDERSCREEN

The Pavilion of Finland at the 1900 World Fair in Paris

Lily Diaz-Kommonen, Markku Reunanen, Mikko Hovi, Cvijeta Miljak 2015

Armottomat pikselit

Tero Heikkinen, Markku Reunanen 2015 Skrolli

Once Upon a Time on the Screen – Wild West in Video Games

Tero Heikkinen, Markku Reunanen 2015 WIDERSCREEN

A Holistic User-Centered Approach to Immersive Digital Cultural Heritage Installations: Case Vrouw Maria

Markku Reunanen, Lily Díaz-Kommonen, Tommi Horttana 2015 JOURNAL ON COMPUTING AND CULTURAL HERITAGE

Crack Intros: Piracy, Creativity, and Communication

Markku Reunanen, Patryk Wasiak, Daniel Botz 2015 International Journal of Communication

Croutonilla lisäkiiltoa Chromebookiin

Markku Reunanen, Tero Heikkinen 2015 Skrolli

Maisemia Perlin-kohinalla

Markku Reunanen 2015 Skrolli

Poimintoja suomalaisista lännenlauluista

Markku Reunanen, Tero Heikkinen 2015 WIDERSCREEN

ZX Evolution: ihmekone itänaapurista

Markku Reunanen 2015 Skrolli

Pro Finlandia exhibition

Lily Díaz-Kommonen, Tommi Horttana, Markku Reunanen 2014

Suomen paviljonki Pariisissa vuonna 1900: digitaalinen rekonstruktio

Lily Díaz-Kommonen, Markku Reunanen, Derek Fewster 2014 Pro Finlandia

Hyppypotkuja ja heittotähtiä

Tero Heikkinen, Markku Reunanen 2014 Skrolli

Chesmac: ensimmäinen suomalainen kaupallinen tietokonepeli – jälleen

Markku Reunanen, Manu Pärssinen 2014 Pelitutkimuksen vuosikirja 2014

Gameplay Approach to Virtual Design of General Arrangement and User Testing

Markku Reunanen, Markus Ahola, Reina Magica, Antti Kauppi 2014 International Conference on Education and Professional Development of Engineers in Maritime Industry, April 15th-16th 2014, Busan, Korea

How Those Crackers Became Us Demosceners

Markku Reunanen 2014 WIDERSCREEN

Great Northern Machine Wars: Rivalry Between User Groups in Finland

Petri Saarikoski, Markku Reunanen 2014 IEEE Annals of the History of Computing

"Mun kone on parempi kuin sun romu" – Suomen konesotien vaiheita yleisönosastosta internetiin

Petri Saarikoski, Markku Reunanen 2014 TEKNIIKAN WAIHEITA: TEKNIK I TIDEN

Multiple Users, Diverse Users: Appropriation of Personal Computers by Demoscene Hackers

Antti Silvast, Markku Reunanen 2014 Hacking Europe: From Computer Cultures to Demoscenes

Special Issue: Scenes

Antti Silvast, Markku Reunanen 2014 WIDERSCREEN

Tikku-ukoista pikselitisseihin

Mikko Heinonen, Markku Reunanen, Petri Lankoski 2013 Skrolli

Neljän kilotavun taide

Markku Reunanen 2013 WIDERSCREEN

PETSCII

Markku Reunanen 2013

Suomalaisen peliteollisuuden valtavirtaa ja sivupolkuja

Markku Reunanen, Mikko Heinonen, Manu Pärssinen 2013 Pelitutkimuksen vuosikirja 2013

We Are Ping, They Are Pong

Markku Reunanen, Hanna Haaslahti 2013

Akseli's Treasures

Lily Díaz-Kommonen, Tommi Horttana, Markku Reunanen, Mikko Hovi 2012

Archeovirtual 2012

Lily Díaz-Kommonen, Markku Reunanen, Ferhat Sen, Minna Piirainen, Mikko Hovi 2012

Finnish Pavilion at 1900 World Fair in Paris

Lily Díaz-Kommonen, Markku Reunanen, Cvijeta Miljak, Mikko Hovi, Toni Enström, Derek Fewster 2012

Re-discovering Vrouw Maria

Lily Díaz-Kommonen, Ferhat Sen, Svetlana Maras, Markku Reunanen, Tommi Horttana, Mikko Hovi 2012 Lost at sea, rediscovered

Re-discovering Vrouw Maria

Lily Díaz-Kommonen, Ferhat Sen, Svetlana Maras, Tommi Horttana, Markku Reunanen, Mikko Hovi, Minna Piirainen, Cvijeta Miljak, Jussi Muttilainen, Heikki Sillanpää, Aleksander Nikulin 2012

Dyad

Hanna Haaslahti, Markku Reunanen 2012

ImaNote: A web-based multi-user image map viewing and annotation tool

Lily Díaz-Kommonen, Markku Reunanen, Blanca Acuna, Atte Timonen 2011 JOURNAL ON COMPUTING AND CULTURAL HERITAGE

Joystickit kuumina – varhaista erotiikkaa kotitietokoneilla

Markku Reunanen, Petri Lankoski, Mikko Heinonen 2011 Digirakkaus 2.0

Digital Reconstruction of the Finnish 1900 World Fair Pavilion: Experiences from Creating a Virtual Reality Installation

Lily Díaz-Kommonen, Markku Reunanen, Anna Salmi, Derek Fewster 2010 Heritage in the Digital Era

Role Playing and Collaborative Scenario Design Development

Lily Díaz-Kommonen, Markku Reunanen, Anna Salmi 2009 ICED 2009, 17th International Conference on Engineering Design, August 24-27, Center for Design Research, Stanford University

Preserving Our Digital Heritage. Experiences from the Pelikonepeijoonit Project.

Mikko Heinonen, Markku Reunanen 2009 History of Nordic Computing 2

Demoscene Platforms: a Case Study on the Adoption of Home Computers

Markku Reunanen, Antti Silvast 2009 History of Nordic Computing 2

Finnish Pavilion 1900

Lily Díaz-Kommonen, Derek Fewster, Jukka Alander, Matti Luhtala, Markku Reunanen, Anna Salmi, Lauri Arvilommi 2008

The House of Marcus Lucretius

Lily Díaz-Kommonen, Jukka Alander, Ji Hong, Pasi Kaarto, Markku Reunanen 2008

ImaNote (Image and Map Annotation Notebook) version 1.0 release.

Lily Diaz-Kommonen, Markku Reunanen, Mariana Salgado, Atte Timonen 2007

Universal Forum of Cultures, Monterrey 2007, Mexico

Lily Díaz-Kommonen, Markku Reunanen, Atte Timonen 2007

Broadcast GL: An Alternative Method for Distributing OpenGL API Calls to Multiple Rendering Slaves

Tommi Ilmonen, Markku Reunanen, Petteri Kontio 2005 Journal of WSCG

Virtual Pockets in Virtual Reality

Tommi Ilmonen, Markku Reunanen 2005 EGVE'05 Proceedings of the 11th Eurographics conference on Virtual Environments

Näprä - Affordable Fingertip Tracking with Ultrasound

Markku Reunanen, Karri Palovuori, Tommi Ilmonen, Wille Mäkelä 2005 Proceedings of 9th Int. Workshop on Immersive Projection Technology, 11th Eurographics Workshop on Virtual Environments

Possibilities and Limitations of Immersive Free-Hand Expression: a Case Study with Professional Artists

Wille Mäkelä, Markku Reunanen, Tapio Takala, Tommi Ilmonen 2004 Proceedings of the 12th annual ACM international conference on Multimedia