Visual Cultures, Curating and Contemporary Art - Art and Media, Master of Arts (Art and Design)
Huom! Ei sisäänottoa 2025. Seuraava suunniteltu sisäänotto v. 2026.
Tutkinto:
Hakuaika:
Opetuskieli:
Kesto:
Hakukelpoisuus:
Koulutusala:
Laajuus:
Korkeakoulu:
Lukuvuosimaksut:
Koulutuksen kuvaus
ViCCA-pääaine tarjoaa runsaita, monitieteellisiä ja kokeellisia ympäristöjä ja tilanteita. Niissä pääset kehittämään yksilöllistä polkuasi, jonka perustukset ovat yhdistelmä taiteellista työtä, kuratointia ja teoriaa mutta joka ulottuu perinteisten puitteiden ulkopuolelle erilaisiin sosiaalisiin, poliittisiin, taloudellisiin, ekologisiin, tieteellisiin ja teknologisiin ympäristöihin. Lähtökohta tähän on kannustava, kansainvälinen opiskelija- ja henkilökunta, joilla on kokonaisvaltainen lähestymistapa tutkimukseen, käytännön työhön ja opettamiseen. Keskeisenä tavoitteenamme on luoda yhdessä tiloja, joissa sulautuu yhteen monenlainen oppimiseen johtava toiminta kuten taiteellinen ajattelu ja kriittinen yrittäjyys, materiaalilähtöinen työskentely ja teoreettinen tutkimus, kehollinen tutkimus ja kokeellinen kirjoittaminen – sillä niitä kaikkia tarvitaan, jos haluamme ratkoa nykypäivän haasteita.
Kun valmistut taiteen maisteriksi taiteen ja median maisteriohjelman ViCCA-pääaineesta, et ehkä pysty muuttamaan koko maailmaa aivan välittömästi. Yhteisömme tekee kuitenkin parhaansa tarjotakseen käyttöösi kriittisen ajattelun taitoja, kuratoinnin asiantuntemusta ja tutkimusosaamista. Niiden avulla pystyt uudistamaan työtä ja maailmaa tavoilla, jotka vastaavat koko ihmiskuntaa kohtaaviin akuutteihin yhteiskunnallis-poliittisiin ja maailmanlaajuisiin haasteisiin. ViCCA-pääaine todellakin antaa, mitä lupaa. Siitä todistaa se, että meiltä valmistuneita tuotteliaita ja työssään palkittuja asiantuntijoita työskentelee kaikkialla taiteen, kulttuurin ja yhteiskunnan osa-alueilla arvostetuissa asemissa niin Suomessa, Euroopassa kuin muuallakin maailmassa.
ViCCA-pääaineesta valmistunut:
- tuntee kattavasti kansainvälisen ja laajan visuaalisen kulttuurin alan nykyiset ja kehittyvät käytännöt, taiteellisen tutkimuksen, teoriat ja julkisen keskustelun sekä nykytaiteen ja kuratoinnin käytännöt.
- pystyy kontekstualisoimaan työnsä eri ammattialoihin, sosiokulttuurisiin ilmiöihin ja tutkimuskehyksiin. Valmistuneella on vakavan leikkisiä, luovasti disruptiivisia, ketteriä ja yhteiskunnallis-yrittäjämäisiä asenteita, joita hän tarvitsee ollakseen uuden vuosisadan luovan talouden aktiivinen osallistuja.
- pystyy tarjoamaan avointen, monitieteisten tutkimusprosessien käyttöön alansa teoreettisten perusteiden, filosofian ja estetiikan tuntemuksensa sekä kykynsä toteuttaa uusinta osaamista edustavia taiteellisia ja kuratointiin liittyviä kokeiluja. Valmistuneella on monipuolisia taitoja ja näkökulmia, joilla hän saattaa pystyä kuromaan umpeen eli alojen ja yhteiskunnan osa-alueiden välisiä kuiluja, vastaamaan uusiin haasteisiin ja kumoamaan infrastruktuurin asettamia rajoituksia nykymaailmassa.
- on saanut kattavat perustiedot siitä, miten taiteelliset lähestymistavat käyvät vuoropuhelua yhteiskunnallisten, teknologisten, esteettisten, kestävien ja intersektionaalisten lähestymistapojen kanssa, kun arvioimme uudelleen, monimuotoistamme ja rikastamme modernin taidemaailman tehtäviä, infrastruktuureja ja talouksia. ViCCA-pääaineesta saamansa työkalupakin avulla valmistunut pystyy laatimaan, aloittamaan, muovaamaan ja johtamaan korkeatasoisia kulttuurisia, kestäviä ja yhteiskuntavastuullisia aloitteita.
- on saanut täsmälliset, tutkittuun tietoon perustuvat tiedot, joiden avulla hän pystyy reflektoimaan tietämystään ja toimintaansa, mikä mahdollistaa hänelle etenemisen omalla yksilöllisellä polulla. Valmistunut on oppinut arvostamaan ja kunnioittamaan muiden opiskelijoiden näkökulmia ja toimintaa.
- on saanut kattavat tutkimus- ja tieteellisen kirjoittamisen taidot jatko-opintoja kuten tohtorikoulutusta varten. Nämä taidot valmistunut on saanut tarjoamiltamme kursseilta sekä tehdessään opinnäytetyötään ViCCA:n henkilökunnan ohjauksessa.
Opetuskieli
Opetuskieli on englanti.
Lukuvuosimaksut ja apurahat
Aalto-yliopiston englanninkielisissä maisteritutkintoon johtavissa ohjelmissa lukuvuosimaksu on 15 000 euroa lukuvuodessa. Lukuvuosimaksut koskevat muita kuin Euroopan unionin (EU) tai Euroopan talousalueen (ETA) jäsenmaiden tai Sveitsin kansalaisia.
Aalto-yliopistolla on apurahaohjelma maksuvelvollisten opiskelijoiden tukemiseksi. Apuraha voi kattaa 100 % tai 50 % lukuvuosimaksusta.
Lisätietoa lukuvuosimaksusta ja apurahoista Aalto-yliopistossa löytyy Lukuvuosimaksut ja apurahat -sivulta.
Opintojen rakenne
Taiteen ja median maisteriohjelman ViCCA-pääaineen opintojen laajuus on 120 opintopistettä. Opintoihin sisältyy opinnäytetyö sekä pakollisia, edistyneen tason ja vapaasti valittavia kursseja. Opiskeltavat aiheet vaihtelevat filosofiasta kuratoinnin teoriaan ja käytäntöön, monitieteisiin taide-, tiede- ja teknologia-aiheisiin, ympäristönsuojeluun sekä erilaisissa aihe- ja asiayhteyksissä tehtävään taiteeseen. Pääaineen opetussuunnitelma suunnitellaan kahdeksi vuodeksi kerrallaan, minkä ansiosta pystymme uudistamaan pääaineen kurssitarjontaa. Seuraava opetussuunnitelmakausi on syksystä 2024 kevääseen 2026.
Pedagogisen lähestymistapamme keskiössä ovat osaamisen jakaminen, kokeilemisen kautta oppiminen ja taiteellisen tutkimuksen käytännöt. Niiden kautta luomme tilan avoimelle keskustelulle ja dialogille sekä yhteisön, joka oppii, toimii ja keskustelee yhdessä. Pääaineen monipuolinen opetussuunnitelma tarjoaa lähtökohdan opiskelijoille, jotka haluavat tehdä tutkimusta ja käytännön työtä yli tieteenalojen rajojen. Pääaine kannustaa opiskelijoita luomaan hybridituotantoja, jotka pohjautuvat taiteen ja kuratoinnin teoreettisiin ja tutkimuslähtöisiin näkökulmiin. ViCCA-pääaineen opiskelijat pääsevät hyötymään opetushenkilökunnan tutkimusosaamisesta. Henkilökuntamme tämänhetkisiä tutkimusaiheita: taiteellinen tutkimus; kuratointi; uudet materialismit; taide, tiede ja teknologia; biotaide; ekologiat ja muut elämänmuodot kuin ihmiset; ilmastokestävyys; relationaalinen media; feministinen toiminta; kokeellinen ja akateeminen kirjoittaminen; narratiiviset ympäristöt; taide ja finansialisaatio; taiteen infrastruktuurit; työn teoria ja post-work-teoriat. Opetushenkilökunta kannustaa opiskelijoita pitämään kriittistä teoriaa ja filosofiaa radikaalisti luovina toimintamuotoina, keinoina purkaa dualismia ja paljastaa ajattelun ja tekemisen, mielen ja kehon, luonnon ja kulttuurien sisäsyntyiset keskinäiset yhteydet. Painopiste on teorioissa ja käytännöissä, jotka osoittavat taiteen ja estetiikan keskeisen roolin maailmassamme.
Opiskelijoilla on Aallossa mahdollisuus hakea myös monenlaisiin sivuaineopintoihin. Niitä on tarjolla paitsi Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa myös Aallon muissa korkeakouluissa (Perustieteiden, Insinööritieteiden, Kemian tekniikan ja Sähkötekniikan korkeakoulut sekä Kauppakorkeakoulu).
Lisätietoa ohjelmasta ja sen opetussuunnitelmasta löytyy englanniksi Opiskelijan oppaasta.
Suuntautumisvaihtoehdot
ViCCA-pääaineen opiskelijana saat opetushenkilökunnalta henkilökohtausta ohjausta, joka kannustaa sinua olemassa olevien taitojesi hiomiseen sekä uudenlaisten oppimistapojen kokeilemiseen. Kannustamme sinua aktiivisesti sukeltamaan rohkeasti tuntemattomiinkin aiheisiin, sillä siten kehityt innovoijaksi, joka luo uusia lähestymistapoja tulevaisuuden taiteelliseen tutkimukseen ja kuratointiin.
Opiskelijamme voivat valita syventää haluamiensa aiheiden osaamistaan valitsemalla pääaineen vapaasti valittavia kursseja oman taustansa ja kiinnostuksenkohteidensa mukaisesti. Omaa erikoistumista voi syventää myös suorittamalla harjoittelujakson, joka sisällytetään omien opintojen vapaasti valittaviin kursseihin.
Jokainen opiskelija laatii henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) ViCCA:n opetushenkilökuntaan kuuluvan ohjaajan avulla. HOPS auttaa opiskelijaa tekemään opintopolustaan omien kiinnostuksenkohteidensa, osaamisensa ja tavoitteidensa mukaisen ja noudattamaan samalla maisteriohjelman tutkintovaatimuksia. Lisäksi HOPS on hyödyllinen työkalu omien opintojen etenemisen seurantaan.
Kansainvälistyminen
ViCCA-pääaine on kansainvälinen ja monikulttuurinen. Kaikki opetus järjestetään englanniksi. Monilla opettajistamme on kansainvälinen tausta, ja he ovat tuoneet meille tutkimussuuntauksia ja tietoa visuaalisista kulttuureista, kuratoinnista ja taiteellisesta toiminnasta kaikkialta maailmasta. Pääaineen opetussuunnitelmassa, opetuksessa ja oppimisprosesseissa korostetaan globaaleja näkökulmia ja monimuotoisuutta. Kursseillamme ei liioin sivuuteta paikallisia olosuhteita, mikä auttaa ulkomaisia opiskelijoita ymmärtämään Suomea, Pohjoismaita ja arktisia alueita sekä nykymaailmassa vallitsevia suuria maailmanlaajuisia haasteita. Kansainvälisten opiskelijoiden osuus on vuosittain 26–50 % aloittaneista (tilastot vuosilta 2016–2020).
ViCCA-pääaineessa on ollut opiskelijoita Euroopasta (esim. Alankomaista, Belgiasta, Ruotsista, Yhdistyneestä kuningaskunnasta, Kreikasta, Ukrainasta, Sloveniasta, Venäjältä, Puolasta, Virosta ja Saksasta), Yhdysvalloista ja Kanadasta, Latinalaisesta Amerikasta (Meksikosta, Argentiinasta, Brasiliasta) ja Aasiasta (Iranista, Pakistanista, Intiasta, Japanista, Hongkongista, Taiwanista, Indonesiasta, Kiinasta) – ja tietenkin myös Suomesta
Jatko-opintomahdollisuudet
ViCCA-pääaineopiskelijat saavat osaamista ja tutkimustaitoja, jotka mahdollistavat etenemisen tohtoriopintoihin ja muille työurille yliopistoissa, oppilaitoksissa ja kulttuuriin liittyvillä yhteiskunnan aloilla. Ne mahdollistavat myös toimimisen asiantuntijoina monitieteisissä hankkeissa ja tutkimusryhmissä. Opiskelijat saavat valmiudet ja taidot toteuttaa omia ainutlaatuisia luovia näkökulmiaan, mikä avaa uramahdollisuuksia jatkuvasti muuttuvassa ja monitieteisessä maailmassa.
Uramahdollisuudet
ViCCA:sta valmistuu fasilitointiin, sillanrakentamiseen ja kriittiseen ajatteluun kykeneviä asiantuntijoita, jotka osaavat navigoida sosiaalisten ja ympäristöllisten muutosten halki. Meiltä valmistuneet edistävät taidealan kulttuurista, institutionaalista ja rakenteellista monimuotoisuutta. He ovat taidealan tulevia johtajia, ajattelijoita ja vaikuttajia. Nykyiset yhteiskunnat ovat kehittymässä poispäin yksialaisista ammateista kohti sumearajaisempia, toisiinsa sidoksissa olevia, monimuotoisia kulttuurityön muotoja. ViCCA-pääaineesta valmistuneena sinulla on hyvät valmiudet työuralle, jolla vastaat tulevaisuuden yhteiskuntien vasta kehittymässä oleviin monitieteisiin vaatimuksiin sekä yliopistomaailmassa että sen ulkopuolella.
ViCCA-pääaineesta valmistuneet voivat luoda uraa itsenäisinä taiteilijoina, joille Aallossa suoritetut opinnot tarjoavat laajan kansallisten ja kansainvälisten yhteyksien ja vaihtoehtojen verkoston. Jotkut opiskelijat ovat perustaneet valmistuttuaan myös kollektiiveja, minkä ansiosta heistä on tullut kulttuuri- ja taidealan arvostettuja toimijoita ja alan yrittäjiä. Meiltä valmistuneita työllistyy myös monenlaisiin kulttuurilaitoksiin, museoihin, taidejärjestöihin, muotoiluyrityksiin, kulttuurihankkeisiin ja säätiöihin. Monet jatkavat tutkijanuralle tai suuntaavat luomaan uraa esimerkiksi muotoilu-, viestintä-, arkkitehtuuri-, taide- ja tiedealoille. (Katso myös kohta ”Jatko-opintomahdollisuudet”.)
Tutkimuksen painopisteet
Keskeinen osa ViCCA-opiskelukokemusta on se, että opiskelijat oppivat yhdessä tekemään tutkimusta, leikkimään vakavasti ja tukemaan toisiaan eroavaisuuksista huolimatta. Opiskelijoidemme ja henkilökuntamme tutkimusaiheiden kirjo laajenee jatkuvasti. Tämänhetkisiä tutkimusaiheitamme ovat esimerkiksi filosofia ja estetiikka, tiede ja teknologia, uusmedia ja digitaalisuuden teoria, kuratoinnin teoria, taide osana elämää, talous ja yhteiskuntapolitiikka, tarinankerronta ja narratiiviset ympäristöt, tieteisfiktiot, infrastruktuurit, finansialisaatio, post-work-teoriat, ilmastokestävyys, ekologinen ajattelu ja mielenterveys, uudet materialismit ja ihmistä laajempi (more-than-human) toimijuus, yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus, feministiset yhteistyökäytännöt, somaattiset käytännöt ja hoivan politiikka.
Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa
ViCCA-pääaineessa käydään keskusteluja ja tehdään yhteistyötä erilaisten kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden ja instituutioiden kanssa kurssien, harjoittelujen, verkostoitumistapahtumien ja pääaineeseen vierailijoiksi kutsuttujen kansainvälisten asiantuntijoiden kautta. Opiskelijoille tiedotetaan erilaisista mahdollisuuksista virallisten viestintäkanavien kautta. Aiempia yhteistyökumppaneitamme ovat olleet muun muassa Frame (Suomi), Aalborgin yliopisto (Tanska), Bioart Society (Suomi), Helsingin yliopisto (Suomi), Helsinki Biennaali, Taideyliopisto (Suomi), International Association for Aesthetics, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, nykytaiteen museo Kiasma ja monia muita. Ohjelma tarjoaa muita akateemisia ohjelmia paremmin opiskelijoillensa mahdollisuuden kulttuuriseen tasa-arvoon ja osallistavaan moniäänisyyteen.[
The ViCCA graduates; Vidha Saumya and Ali Mehta from the Museum of Impossible Forms Helsinki.More than any other academic experience, the program provides learning minds with the possibility of cultural equity and engaged pluralism.
Hakukohdekohtaiset arviointiperusteet 2024
Hakijat, jotka täyttävät Aalto-yliopiston maisteriopintoja koskevat yleiset hakukelpoisuusvaatimukset, arvioidaan ja asetetaan paremmuusjärjestykseen hakukohteelle etukäteen määriteltyjen arviointiperusteiden mukaisesti. Hakemukset taiteen ja median maisteriohjelman Visual Culture, Curating and Contemporary Art -pääaineeseen (ViCCA) arvioidaan seuraavien arviointiperusteiden mukaisesti
Vaihe I
Taiteellinen ja/tai muotoiluun liittyvä toiminta | |
Arvioinnin kohde | Osoitukset taiteellisista töistä ja/tai muotoilun alan töistä ja tehtävistä. |
Valintaperusteet |
Taiteellinen ja/tai muotoiluun liittyvä toiminta arvioidaan seuraavien perusteella: osoitus tiedollisesta ja taiteellisesta uteliaisuudesta osoitus kiinnostuksesta poikkitieteellisyyteen osoitettu kyky liikkua teorian, käsitteiden ja käytännön työn välillä |
Osaamisen osoittamisen tapa | Työnäytekansio (portfolio) |
Soveltuvuus | |
Mitä arvioidaan? | Hakijan tarkempi soveltuvuus hakukohteeseen, motivaatio ja sitoutuminen opiskeluun / viestintätaidot |
Valintaperusteet |
Soveltuvuus ymmärretään ensimmäisessä vaiheessa seuraavasti: mielenkiinto ja kyky tehdä yhteistyötä ja ryhmätyötä avoimuus uusille tutkimuksen ja käytännön näkökulmille pitkäjänteisyys itsenäinen ajattelu ja tekeminen tunnekypsyys, empatia ja viestintätaidot ViCCA haluaa saada hakijoita erilaisista taustoista sekä Suomesta että muualta maailmasta. Valintaryhmä kiinnittää erityistä huomiota kirjoitustaitoon (sisältö, käsitteellistämisen taito, tyyli). Kiinnitämme myös erityistä huomiota kykyyn liikkua teorian ja käytännön välillä, synnyttää ajatuksia herättäviä ideoita ja niiden pohjalta vangitsevia luovia ilmaisumuotoja. Meitä kiinnostavat erityisesti hakijat, jotka jo nyt toiminnallaan vaikuttavat ympäröivään maailmaan. |
Osaamisen osoittamisen tapa | motivaatiokirje |
Aiempien opintojen soveltuvuus | |
Mitä arvioidaan? | Aiempien opintojen sisältö ja määrä suhteessa hakukohteen vaatimuksiin. |
Valintaperusteet |
Kandidaatin tutkinto tai vastaavat taidot ja motivaatiota opiskella ohjelman tarjoamia aloja. |
Osaamisen osoittamisen tapa | Opintosuoritusote/-otteet, tutkintotodistukset |
Muu osaaminen | |
Mitä arvioidaan? | Työkokemus ja muu hankittu osaaminen/saavutukset, ei-muodollinen koulutus |
Valintaperusteet |
Valintaryhmä suhtautuu positiivisesti hakijoihin, jotka ovat muutoksen käynnistäjiä ja edistäjiä. Arvostamme aktiivista yhteiskunnallista osallistumista ja organisointi- ja verkostoitumistaitoja. |
Osaamisen osoittamisen tapa | ansioluettelo, työtodistukset |
Valintaprosessin vaiheeseen II, eli haastatteluun, kutsutaan ainoastaan ne hakijat, jotka täyttävät vaatimukset ja jotka arvioitiin parhaiksi vaiheessa I.
Vaihe II
Soveltuvuus | |
Mitä arvioidaan? | Hakijan tarkempi soveltuvuus hakukohteeseen, motivaatio ja sitoutuminen opiskeluun / viestintätaidot |
Valintaperusteet |
Soveltuvuus arvioidaan toisessa vaiheessa samoin kuin ensimmäisessä eli seuraavien perusteella: mielenkiinto ja kyky tehdä yhteistyötä ja ryhmätyötä avoimuus uusille tutkimuksen ja käytännön näkökulmille pitkäjänteisyys itsenäinen ajattelu ja tekeminen tunnekypsyys, empatia ja viestintätaidot Näistä saadaan parempi kuva haastattelussa. ViCCA haluaa saada hakijoita erilaisista taustoista sekä Suomesta että muualta maailmasta. |
Osaamisen osoittamisen tapa | haastattelu |
Hakijat arvioidaan aluksi Aalto-yliopiston yleisten hakukelpoisuusvaatimusten perusteella. Hakijat, jotka täyttävät maisteriopintoja koskevat yleiset hakukelpoisuusvaatimukset, arvioidaan ja asetetaan paremmuusjärjestykseen hakukohteelle etukäteen määriteltyjen arviointiperusteiden mukaisesti.
Yleiset hakukelpoisuusvaatimukset täyttävien hakijoiden valintaprosessi on kaksivaiheinen:
Vaihe I
Ensimmäisessä vaiheessa hakemukset arvioidaan seuraavien arviointiperusteiden mukaisesti:
- taiteellinen ja/tai muotoiluun liittyvä toiminta
- soveltuvuus/motivaatiokirje
- aiempien opintojen soveltuvuus
- muu osaaminen
Valintaprosessin vaiheeseen II kutsutaan ainoastaan ne hakijat, jotka on arvioitu parhaiten ensimmäisessä vaiheessa.
Vaihe II
Toisessa vaiheessa käytetään seuraavia arviointiperusteita:
- soveltuvuus/haastattelu
Lopulliset valinnat tehdään toisessa vaiheessa tehtävän arvioinnin perusteella ViCCAn valintaryhmän jäsenten yhteisellä päätöksellä.
Kaikkien hakijoiden on toimitettava Aalto-yliopiston verkkosivuilla luetellut hakuliitteet: (https://www.aalto.fi/fi/opiskelu-aallossa/haku-maisterikoulutuksiin). Lisäksi tähän hakukohteeseen on toimitettava seuraavat hakukohdekohtaiset liitteet:
Työnäytekansio (portfolio)
Työnäytekansioon sisällytetään töitä, jotka esittelevät hakijan taiteellista, kuratointiin liittyvää, muotoilun tai teorian käytännön työtä tai osaamista. Työnäytekansiossa tulee olla kolmesta viiteen hakijan aiempaa toimintaa esittelevää työnäytettä. Siinä voi olla visuaalista materiaalia kuten taideteoksien, näyttelyiden tai muiden projektien esittelyjä ja/tai tekstipohjaisia töitä.
Taideteokset ja kuratointi- tai muut projektit voidaan esittää installaatiokuvina, piirustuksina, valokuvia tai muunlaisina visuaalisina materiaaleina ja selittävinä teksteinä. Portfolion sisältö täytyy olla luetteloitu siten, että siinä näkyy ainakin nimi ja/tai teema, käytetyt materiaalit, koko, käyttötarkoitus ja valmistumisvuosi jokaisesta teoksesta. Luettelosta tulee myös käydä ilmi, missä ja milloin teos on ollut näyttelyssä, esillä tai julkaistu ja mikä on ollut hakijan rooli kussakin teoksessa. Voit sisällyttää korkeintaan viisi kuvaa kustakin työstä tai projektista. Jos teos tai projekti on tekstipohjainen tai teoreettinen, voit sisällyttää korkeintaan viisi sivua jokaisesta teoksesta tai projektista.
Työnäytekansion päällä on oltava näkyvästi hakijan nimi, osoite, puhelinnumero ja koulutusohjelma ja pääaine, johon haetaan.
Portfoliot voidaan toimittaa vain sähköisesti. Hakijan tulee ladata portfolionsa yhtenä pdf-tiedostona hakujärjestelmään ennen hakemuksen lähettämistä. Pdf-tiedostossa voi olla linkkejä videoihin (Vimeo, YouTube). Katso ohjeet videoiden pituudesta alta.
Työnäytekansion enimmäiskoko on 1,0 GB. Nimeä tiedosto seuraavasti: Portfolio-sukunimi-etunimi.pdf.
Jos laitat linkkejä videoihin, videomateriaalia saa olla yhteensä enintään viisi minuuttia. Jos liität mukaan useita tai pidempiä videoteoksia, editoi niitä siten, ettei niiden yhteiskesto ylitä viittä minuuttia. Liitä portfolioosi still-kuvia, joissa on selittävät tekstitykset ja linkki nettisivulle, jossa videotiedosto on. Jos linkit on suojattu salasanalla, varmista, että salasana on annettu portfoliossa.
Jos liität mukaan interaktiivisia töitä, tee esittelyvideo, jossa kerrot niiden tärkeimmät piirteet. Jos liität mukaan useita tai interaktiivisia teoksia, editoi niitä siten, ettei niiden yhteiskesto ylitä viittä minuuttia. Liitä portfolioosi still-kuvia, joissa on selittävät tekstitykset esittelyihin. Lisää linkki nettisivulle, jossa videotiedosto on. Jos linkit on suojattu salasanalla, varmista, että salasana on annettu portfoliossa.
Ansioluettelo
Hakemuksen liitteenä tulee olla hakijan ansioluettelo, jossa kerrotaan henkilötiedot, koulutus, työkokemus, näyttelyt, julkaisut ja artikkelit, palkinnot ja apurahat, opintomatkat ja luottamustehtävät. Hakijan tulee ladata ansioluettelonsa yhtenä pdf-tiedostona hakujärjestelmään ennen hakemuksen lähettämistä.
Motivaatiokirje
Motivaatiokirjeen enimmäispituus on 4000 merkkiä.
Motivaatiokirjeessä hakija perustelee hakemistaan koulutusohjelmaan ja kertoo erityisistä kiinnostuksen kohteistaan alalla sekä Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun opintoja koskevista toiveistaan ja tavoitteistaan. Kirjeessä hakijan tulee eritellä vahvuuksiaan ja kiinnostuksen kohteitaan, taide- ja muotoilunäkemyksiään, näkökantojaan taiteen tekemisestä ja taiteellisia päämääriä.
Hakuliitteiden kieli
Hakuliitteet on toimitettava englanniksi.
Vaihe II
Osa hakijoista kutsutaan toiseen vaiheeseen.
Toinen vaihe koostuu pääosin yksilöhaastatteluista. Jokaiselle hakijalle on varattu 20 minuuttia haastatteluun. Tästä 10 minuuttia hakija saa käyttää valmistelemaansa esitykseen yhdestä projektista, jos sitä vaaditaan.
Haastatteluun voidaan vaatia myös valmisteltu esitys tietystä projektista. Toiseen vaiheeseen kutsuttaville hakijoille kerrotaan haastattelun vaatimuksista vähintään viikkoa ennen haastattelua.
Seuraa meitä somessa!
Yhteystiedot
Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun oppimispalvelut
Tämän hakukohteen edellyttämiä hakudokumentteja ja ohjelmassa opiskelemista koskevat kysymykset voi lähettää Aalto ARTSin oppimispalveluihin.
Hakijapalvelut
Hakuprosessia, pakollisia hakudokumentteja ja vaadittua englannin kielitaitoa koskevat kysymykset voi lähettää Aallon hakijapalveluihin.
- Julkaistu:
- Päivitetty: