Laadukasta puutieteen opetusta entistä laajemmalle joukolle
Kiinnostus puuhun uusiutuvana materiaalina on kasvanut sitä mukaa kun kestävyys- ja ilmastoajattelu on läpäissyt yhteiskunnan. Siksi yhä useammalla alalla tarvitaan myös osaamista siitä, miten puu käyttäytyy ja miten sitä käytetään kestävästi. ”Puurakentamisen kasvu on ollut vahvaa sekä Suomessa että maailmalla, joten myös puutuotealan opetuksen kehittämiseen kaivattiin lisää resursseja”, kertoo professori Lauri Rautkari biotuotteiden ja biotekniikan laitokselta.
Kaivattuja resursseja puutieteen opetuksen viisivuotiseen kehitysprojektiin on nyt saatu säätiöiden ja yritysten yli 700 000 euron lahjoituksilla. Lahjoitusvaroilla laitokselle perustettiin uusi lehtoraatti vahvistamaan alan opetusta ja sen vaikuttavuutta. Lisäksi verkkomuotoisten kurssien sisältöjä ja saatavuutta kehitetään.
Erityisen aktiivisessa roolissa on lahjoittajista ollut Yrjö ja Senja Koivusen säätiö. Sen johto oli pohtinut, miten puun ympärille voisi kehittää uutta liiketoimintaa. Heille selvisi, että puutetta on alan osaajista, kuten sertifioiduista suunnittelijoista. ”Olemme analysoineet liiketoiminnan kehitystarpeita ja sitä, missä on aukkoja, eikä opetus ole reagoinut tarpeeksi nopeasti näihin tarpeisiin. Meillä on ollut selkeä näkemys, mihin pitää panostaa ja Aallon puutuoteopetuksen kehittäminen sopi täysin yhteen tavoitteidemme kanssa”, kertoo säätiön hallituksen puheenjohtaja Mikko Niini.
Pirkko Harrela, sidosryhmäjohtaja, UPMUusiutuvista materiaaleista ollaan laajasti kiinnostuneita, ja pidimme ajatuksesta, että opetusohjelmaa avattiin myös opiskelijoille, jotka eivät päätoimisesti opiskele puutuotetekniikkaa.
Kaikille avointa opetusta
Yrityslahjoittajista UPM:llä on monenlaisia projekteja ja tuotekehitysyhteistyötä Aallon kanssa, mutta puutuoteopetuksen kehittäminen on sidosryhmäjohtaja Pirkko Harrelan mukaan ainoa, joka liittyy puhtaasti opetuksen kehittämiseen. ”Uusiutuvista materiaaleista ollaan laajasti kiinnostuneita, ja pidimme ajatuksesta, että opetusohjelmaa avattiin myös opiskelijoille, jotka eivät päätoimisesti opiskele puutuotetekniikkaa. Laadukkaita verkkototeutuksia voidaan tarjota myös ulkopuolisille tai yrityksille ilman suuria kurssimaksuja”, perustelee Harrela UPM:n lahjoitusta.
Vaikka puutieteen opinnot ovat pakollisia vain harvoille, alan uudistetut verkkokurssit kuuluvat nyt Aallon suosituimpiin. Niille kullekin osallistuu noin 200 opiskelijaa. ”Opetamme paitsi omia opiskelijoitamme, myös Aallon muiden korkeakoulujen opiskelijoita, muiden Suomen korkeakoulujen opiskelijoita ja teollisuuden osaajia”, kertoo Rautkari.
Opetuksesta vastaava vanhempi yliopistonlehtori Kristiina Lillqvist kertoo, että verkkokurssien laatuun on kiinnitetty erityistä huomiota. ”Olemme kehittäneet sekä kurssien sisältöä että muotoa. Sisältöjä on päivitetty ja rakenteita selkeytetty. Verkossa käytetään hyvin erilaisia opetusmenetelmiä, kuten laadukkaita videoita ja verkkopohjaisia aktiviteetteja, ei pelkkiä luentonauhoituksia.”
Kristiina Lillqvist, vanhempi yliopistonlehtoriKaikkeen opetukseen on sisäänrakennettu ajatus, että luonnonvaroja käytetään viisaasti.
Jatkuvaa poikkitieteellistä keskustelua
Puutuoteopetuksen sisällöstä käydään Lillqvistin mukaan jatkuvaa poikkitieteellistä keskustelua muiden alojen opettajien kanssa. Puutieteen opiskelijoille halutaan myös tarjota valmiudet kehittää alaa, luoda uusia tuotteita ja puun käsittelytapoja.
On tärkeää pitää opetuksessa mukana kestävyyskysymykset, jotka ovat jatkuvasti pinnalla. ”Kaikkeen opetukseen on sisäänrakennettu ajatus, että luonnonvaroja käytetään viisaasti. Tärkeää on myös oppia tarkastelemaan kriittisesti erilaisia kestävyysarvioita, osallistumaan keskusteluun ja olemaan itse kehityksen keskiössä.”
Teksti: Heidi Hammarsten
- Julkaistu:
- Päivitetty: