Kurssin linjakas arviointi perustuu opetussuunnitelmassa määriteltyihin kurssin osaamistavoitteisiin ja arviointitapoihin. Yhdessä valittujen opetusmenetelmien ja opintopistemäärien kanssa osaamistavoitteet ja arviointikriteerit muodostavat arviointikokonaisuuden, joka kertoo opiskelijalle, mitä häneltä kurssilla odotetaan.
Aalto käyttää monimuotoisia arviointitapoja. Näihin kuuluvat itse-arviointi, vertaisarviointi, opettajan tekemä arviointi, sidosryhmän tekemä arviointi ja jopa automaattinen arviointi. Arviointeja voi tehdä myös nimettömästi.
Arvioinnissa arvioidaan paitsi sitä, miten hyvin oppija osaa kurssin sisällön, myös kurssin aikana opittuja geneerisiä taitoja. On syytä harkita myös erilaisia arviointitapoja koulutusohjelman sisällä, koska eri tavat tukevat erilaisia oppijoita. Joissakin tapauksissa voidaan valita eri arviointitapa, jotta opiskelijan ja opettajan työmäärä pysyy kohtuullisena.
Arviointi on jatkuvaa ja vuorovaikutteista.
Tuemme opiskelijan oppimista antamalla palautetta heidän oppimisestaan arvioinnin avulla. Parhaimmillaan arviointi on säännöllistä vuoropuhelua koko kurssin ajan siten, että opettaja tukee opiskelijaa jatkuvalla palautteella, ja ohjaa näin oppimista.
Oppimisen ohjaaminen arvioinnin keinoin edistää osaamistavoitteiden saavuttamista.
Kestävä arviointi tukee sekä opiskelijan että opettajan hyvinvointia ja ottaa huomioon erilaisten oppijoiden tarpeet.
Kestävä arviointi tekee arviointiperusteet ja niiden yhteyden opiskelijan suoritukseen näkyväksi. Tämä luo perustan yhdenvertaiselle ja laadukkaalle arvioinnille.
Läpinäkyvyys tuo yhteen edellä mainitut periaatteet, koska kaikki ne ovat parhaimmillaan täysin läpinäkyviä. Arviointi on saavutettujen tulosten vertaamista asetettuihin tavoitteisiin. Arvioinnin läpinäkyvyys tarkoittaa, että opiskelijalle viestitään selkeästi kurssin tai sen arvioitavan osan tavoitteet samoin kuin käytettävät arviointiperusteet ja -ohjeet.
Selvät perusteet antavat opiskelijalle tiekartan, jonka mukaan kehittää ja syventää osaamistaan. Tavoitteet, arviointiperusteet ja -ohjeet ankkuroidaan kurssiin siten, että opiskelijan on helppo nähdä opintonsa ennakoitavana kokonaisuutena ja edetä niissä järkevästi ja suunnitelmallisesti.