Palvelut

Automatisoidut tiedot Aallon IT-palveluissa – mitä kaikkea kustannuspaikka määrittelee?

Aalto-yliopiston kokoisessa yhteisössä on tärkeää, että käyttöoikeudet pysyvät ajan tasalla. Ajantasaisuuden varmentamiseksi kustannuspaikkaa käytetään pohjatietona henkilöstön erilaisten käyttöoikeuksien määrittelyyn.

Esimerkiksi sisäiset sähköpostilistat, oikeudet verkkolevyihin, käyttäjä- ja ylläpitäjäoikeudet sekä kulkuoikeudet on automatisoitu. Automaatio takaa, että henkilön oikeudet päivittyvät, jos hän vaihtaa työpaikkaa Aallon sisällä tai lähtee Aallosta.

Kun suunnittelet kustannuspaikkamuutoksia, esimerkiksi organisaatiomuutosta, ole yhteydessä IT Service Deskiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Alta löydät listan asioista, jotka tulee huomioida. Luo erillinen tiketti jokaisesta listan kohdasta. Näin saat tarvittavat tekniset ohjeet.

Henkilön kustannuspaikan muutos vaikuttaa seuraaviin asioihin:

• Automaattiset sähköpostilistat päivittyvät – henkilö poistetaan edellisen kustannuspaikan mukaisilta sähköpostilistoilta ja lisätään uusiin. Jos vanhat sähköpostilistat ovat edelleen tarpeen, pitää henkilö lisätä niille manuaalisesti.
  • Käyttäjäryhmät (Active Directoryssa) päivittyvät palkan maksavan kustannuspaikan perusteella. Käyttäjä ei enää esimerkiksi pääse vanhan kustannuspaikkansa jaettuihin work- ja teamwork-tiedostopalveluihin.
  • Käyttöoikeudet järjestelmiin (esimerkiksi SISUun) voivat vaihtua. Ole tarvittaessa yhteydessä järjestelmäylläpitäjään.
  • Henkilön tietokone – jos käyttäjä vaihtaa laitokselta toiselle tulee kustannuspaikkatieto päivittää.
  • Puhelinliittymä pitää siirtää uuteen kustannuspaikkaan. Ilmoita muutoksesta [email protected]. IT-hankinnat huolehtii siirrosta.
  • Kulkuoikeudet erikoistiloihin ja kokoushuoneisiin voivat vaihtua. Tarkista ohjeet Miten saan kulkutunnisteen ja peruskulkuoikeudet ja Tunnisteen käyttöönotto ja laajempien oikeuksien pyytäminen: Henkilöstö ja vierailijat Jos tarvitset apua, ole yhteydessä [email protected] tai koulusi tekniseen palveluun.

Jos henkilö on töissä koulun teknisissä palveluissa tai on IT-ylläpitäjä, myös IT-ylläpitäjän oikeudet sekä työaseman ja palvelimien ylläpito-oikeudet pitää päivittää.

PC on a desk with coffee mug next to it

Aalto-yliopiston postituslistat

Tietoa exchange- ja mailman-postituslistoista ja niiden käytöstä.

itpalvelut

IT Help

IT-help-hubista löytyvät ajankohtaiset IT-uutiset, yhteystiedot, chat ja kysytyimpien IT-palveluiden käyttöohjeet: luvat, salasanat, sähköposti, MFA, vpn, tulostaminen, teams, zoom, VDI sekä ohjeet työasemien ja puhelinten hankintaan.

Access control ikoni logo

Miten saan kulkutunnisteen ja peruskulkuoikeudet

Ohje miten toimia, kun tarvitset kulkutunnisteen ja peruskulkuoikeuden Aalto-yliopiston Otaniemen kampukselle (henkilöstö ja opiskelijat). Tässä myös ohje miten toimia työsuhteen/opintojen päättyessä.

Dipoli_(10)2017_by_Tuomas_Uusheimo_025.jpg

Ohje henkilöstölle ja vierailijoille kulkutunnisteen käyttöönottoon ja laajempien kulkuoikeuksien pyytämiseen.

Kampus
Unto_Rautio_Aalto_UNT9245_weblarge_Original.jpg

Tunnisteen käyttöönotto ja laajempien oikeuksien pyytäminen: Opiskelijat

Ohje opiskelijoille kulkutunnisteen käyttöönottoon ja laajempien kulkuoikeuksien pyytämiseen.

Kampus

Kulkuluvat, kulkutunnisteet sekä avain- ja kulunhallinta Otaniemen kampuksella

Tältä sivulta löydät ohjeet kulkutunniste- ja kulkulupa-asioihin sekä avainhallintaan ja pääsyyn rakennuksiin Otaniemen kampuksella.

Henkilöstölle – uutisia ja tukea työhösi
Tätä palvelua tarjoaa:

IT-palvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.