Haitallisesta tai epäilyttävästä sähköpostiviestistä ilmoittaminen
Aalto-yliopiston IT-palveluiden tietoturvaryhmä pyytää käyttäjiä lähettämään malliviestejä liittyen haitalliseen tai epäilyttävään sähköpostiviestintään. Nämä viestit ovat normaalisti huijaus- tai urkintaviestejä, ja ne saattavat myös sisältää liitteisiin piilotettuja haittaohjelmia.
Tietoturvaryhmän tavoitteena on sekä estää pääsy viestien mukana välitettävien linkkien osoittamiin mahdollisiin haitallisiin palveluihin että opettaa roskapostin suodatukseen käytettävää järjestelmää tunnistamaan ja varoittamaan näistä viesteistä. Liitetiedostot tarkastetaan haittaohjelmien varalta, ja toimitamme tarvittaessa näytteitä haittaohjelmatorjuntaohjelmistojen valmistajille. Näihin tarkoituksiin viestit tarvitaan täydellisinä, eli kaikkine otsikkokenttineen, linkkeineen ja liitteineen. Helpoimmin tämä onnistuu lähettämällä epäilyttävä viesti sähköpostin liitteenä suoraan tietoturvaryhmälle ([email protected]) seuraavassa kuvattavien (kuvaukset Aallossa tuetuille postiohjelmistoille) toimintamallien avulla.
Yliopistomme roskapostin suodatukseen hankkimaa ja käyttämää järjestelmää opetetaan tunnistamaan yhä tehokkaammin erilaisia huijaus-, urkinta- yms. haitallisia sähköpostiviestejä tavallisen roskapostin lisäksi. Valitettavasti mikään tekninen järjestelmä ei kuitenkaan voi taata 100%:sta suojaa, ja viime kädessä ratkaisun viestin ja liitteiden avaamisesta tekee aina sen vastaanottaja. Tästä syystä on hyvä opetella tunnistamaan tavallisimmat vaaran merkit. Seuraavassa on kuvattu top-10 vinkit tunnistamisen avuksi. Yksikin saattaa riittää, mutta mitä useampi ehdoista täyttyy, sitä varmemmin viesti on huijausta sekä useimmiten myös vaarallinen.
- Onko viesti roskapostikansiossa ja leimattu ”possible spam” merkinnällä otsikon alussa?
- Nämä viestit on tarkastettu ja epäilyttäviksi havaittu. Virheitä tapahtuu, mutta ne ovat harvinaisia tai niille on selkeä syy (esim. linkki epäilyttävään palveluun).
- Kysytäänkö viestissä salasanoja tai tunnuksia (esim. Aalto, luottokortit, pankit)?
- Tunnuksia EI kysytä. Jos kysytään, on se huijausta tai urkintaa ja esim. Aalto sekä pankit eivät lähetä sähköpostilla kirjautumispyyntöjä tai -linkkejä.
- Onko lähettäjän osoite järkevä ja oletko viestin ainoa sekä oikea vastaanottaja?
- Katso onko lähettäjän osoite järkevä ja mieti miksi viestillä on useita vastaanottajia tai miksi ne piilotetaan.
- Onko viestissä käytetty kieli väärä ja/tai onko siinä paljon kirjoitusvirheitä?
- Yritykset ja organisaatiot tietävät oikean palvelukielen kohdallasi. Kansainvälisessä viestinnässä englanti on standardikieli, ei ruotsi, saksa, puola, tms. Useat kirjoitusvirheet viesteissä ovat harvinaisia ja aina vaaran merkki.
- Kirjautumista vaativien linkkien tulee aina olla salattuja (https) eli ei http!
- Älä koskaan syötä mitään salasanaa, jos sivusto ei ole salattu eli https.
- Uhataanko viestissä jollakin kovalla toimella (tunnuksen sulkeminen, postin katkaisu)?
- Uhkailu on aina vaaran merkki! Anna tunnuksen mieluummin sulkeutua kuin lankeat kiireessä urkintaan.
- Kiirehditäänkö vastaanottajaa tiukalla aikarajalla (12/24/36/48h)?
- Jos tunnuksellasi on ongelmia, ei sen kanssa odoteta edes 12 tuntia. Aalto sulkee tunnukset heti ja soittaa perään. Kiire on aina vaaran merkki!
- Onko viestissä liitetiedostoja ja kuuluisiko siinä olla moisia?
- Liitteissä välitetään paljon haittaohjelmia ja niillä kierretään roskapostin suodatusta. Mieti ja varmista mikä liite on ennen kuin avaat sen.
- Ovatko mahdolliset liitetiedostot pakattuja (zip, gz, cab) tai muuten tyypiltään outoja?
- Pakkaamista käytetään haittaohjelmatorjunnan ja roskapostin suodatuksen kiertämiseen sekä käyttäjän harhauttamiseen. Tunnista aina liitteen tyyppi ennen avaamista!
- Toimitetaanko viestissä linkki tiedostoon verkossa?
- Tiedosto verkossa ei kulje sähköpostin suodatuksen ja analyysin läpi. Kysy aina, miksi sinulle toimitettava tiedosto on verkossa eikä suoraan postin liitteenä?
Epäselvissä tapauksissa on parasta kääntyä tietoturvan puoleen ([email protected]) ja varmistaa asia. Lisäksi on hyvä muistaa Aallon toimintamalli: ”me emme varoita, me suljemme ja soitamme teille”. Turvallista sähköpostiviestintää toivottaa: Aalto ITS / tietoturvaryhmä
Jos olet saanut sähköpostiisi roskapostia, jonka otsikossa on "warning: possible spam" ja viesti on ohjautunut roskapostilaatikkoosi(Junk email), ei sinun tarvitse tehdä mitään.
Virheellisesti roskapostiksi merkatusta viestistä tulee ilmoittaa Tietoturvaryhmälle lähettämällä saamasi viesti liitteenä osoitteeseen [email protected].
Roskapostista Saapuneet-kansiossa(Inbox) voi raportoida Outlookissa käyttäen "Report Message" --> "Junk"-toimintoa. Tälloin viestistä lähtee näyte Microsoftill. MacMailin ja Thunderbirdin käyttäjät voivat raportoida roskapostit lähettämällä saamansa roskapostiviestin liitteenä osoitteeseen [email protected].
Huomaathan, että markkinointiviestit eivät lähtökohtaisesti ole roskapostia, johon Aalto-yliopiston tulee puuttua. Jos saat markkinointiviestejä yrityksiltä, pyydä viestejä lähettävää yritystä poistamaan itsesi heidän viestilistaltaan.
Ohjeet viestin lähettämiselle liitteenä
- viestilistalla klikataan hiiren oikealla malliviestiä
- valitaan "forward as attachment"
- kirjoita lyhyt vapaamuotoinen saateviesti sekä otsikko
- vastaanottajaksi merkitään [email protected]
- lähetä viesti
- aloita uuden viestin lähettäminen osoitteella: [email protected]
- kirjoita lyhyt vapaamuotoinen saateviesti sekä otsikko
- viestilistalta vedetään hiiren vasen painike pohjassa pitäen malliviesti uuden viestin päälle ja vapautetaan painike
- lähetä viesti (huom! voit lähettää useita näytteitä saman viestin mukana)
- aloita uuden viestin lähettäminen osoitteella: [email protected]
- kirjoita lyhyt vapaamuotoinen saateviesti sekä otsikko
- viestilistalta vedetään hiiren vasen painike pohjassa pitäen malliviesti uuden viestin päälle ja vapautetaan painike
- lähetä viesti (huom! voit lähettää useita näytteitä saman viestin mukana)
- viestilistalla klikataan hiiren oikealla malliviestiä
- valitaan "forward as" ja edelleen "attachment"
- kirjoita lyhyt vapaamuotoinen saateviesti sekä otsikko
- vastaanottajaksi merkitään [email protected]
- lähetä viesti
- avaa viesti ja valitse kolmen pisteen valikko oikeasta ylänurkasta
- valitse ”lähetä edelleen liitteenä” ja lisää vastaanottajaksi [email protected]
- kirjoita lyhyt vapaamuotoinen saateviesti
- lähetä viesti
- Julkaistu:
- Päivitetty: