Ohjelmajohdon palvelut
Tutustu tiimin tehtäviin ja vastuualueisiin.
Oppimisanalytiikka voidaan määritellä laajasti siten, että opiskelusta, opetuksesta ja koulutuksesta saatavan datan analyysin avulla niitä voidaan paremmin ymmärtää, tukea niiden toteutusta sekä kehittää niitä.
Oppimisanalytiikan hyödyntäjiä voivat olla opiskelijat, opettajat, ohjaukseen osallistuva henkilöstö, koulutusohjelmajohtajat sekä palveluhenkilöstö heidän työrooliensa mukaisesti.
Oppimisanalytiikassa yhdistyy useita osa-alueita. Näitä on koottu mm. Aallon Oppimisanalytiikan linjaukseen, joka ohjaa kehitystyötä ja käyttöä. Linjauksen päivitetty versio on julkaistu syksyllä 2023.
Oppimisanalytiikan usein kysyttyjen kysymysten avulla pyritään tuomaan esille oppimisanalytiikan käyttöön liittyviä yleisiä sekä opiskelijoita ja opettaja koskevia asioita.
Oppimisanalytiikan hyödyntäminen yliopiston tarjoamien yhteisten välineiden kautta on melko aluillaan.
Eri käyttäjäryhmille on olemassa välineitä, lisäksi uusia on kehitteillä.
Alla mainittuna keskeisimpiä.
Kurssitietoja kokoava raporttiväline "Course registration and course feedback data for teachers" on otettu käyttöön keväällä 2023. Se tarjoaa opettajalle koontitietoa opettamiensa kurssien palautteista sekä summatasolla kurssille ilmoittautuneiden opiskelijoiden koulutusohjelmista sekä heidän aiemmin suorittamistaan kursseista. Väline vaatii käyttöoikeuden.
Koulutusohjelman raporttivälinettä voi käyttää koulutusohjelman tai pääaineen seurannan ja arvioinnin tukena sekä opiskelijoiden opintomenestyksen seurantaan. Käyttä vaatii käyttöoikeuden. Tilastollisen tiedon lisäksi työkalussa on mahdollisuus nähdä opiskelijakohtaisia tietoja käyttöoikeuden mukaisesti, esimerkiksi tiettyyn koulutusohjelmaan tai pääaineeseen liittyen. Raporttiväline sisältää useita yksittäisiä raportteja, jotka on jäsennelty teemoittain: koulutusohjelman tavoitteet, houkuttelevuus, laatu ja tulokset. Koulutusohjelman seurannan ja arvioinnin tukevia teemoja on selitetty tarkemmin Ohjelmajohtajan käsikirjassa. Ongelmatilanteissa tai jos tarvitset käyttöoikeuksia, ota yhteyttä [email protected].
Aallon yhteisiä koulutuksen alueen raportteja löytyy tältä sivulta.
Raportteja kehittää ja ylläpitää Johtamisen tietopalvelut (MIS)
Sivulta löytyy mm.
aalto.fi -sivujen web-analytiikan ohjeet löydät täältä
Ratkaisuja kehitetään käyttäjälähtöisesti siten, että ratkaisut perustuvat käyttäjien tarpeisiin ja he myös osallistuvat työkalujen kehitykseen.
Lähtökohtaisesti oppimisanalytiikkaa pyritään tarjoamaan Aallon yhteisinä ratkaisuina.
Mikäli Aallon yhteiset työkalut eivät vastaa analytiikka- ja datatarpeisiisi, pyrimme tukemaan analytiikkatarpeita yksittäisten pyyntöjen osalta ja avustaa mahdollisten lisäanalyysien tuottamisessa.
Tuemme myös data-avusteisen työn ja siihen liittyvän datalukutaidon kehittämisessä. Ks. Aaltolaisen datalukutaito aalto.fi
Olethan meihin yhteydessä, mikäli haluat osallistua oppimisanalytiikan kehitystyöhön.
MyCourses ja MyCourses-analytiikka sekä digi-pedagogin tuki oppimisanalytiikan käyttöön osana opetustoteutusta
Johtamisen tietopalvelut (MIS)
Raportointi ja käyttöoikeudet PowerBI -raporteille
Tietotekniikkapalvelut ITS, Ville Kivimäki, Analytics solutions owner
Tutustu tiimin tehtäviin ja vastuualueisiin.
Aalto-yliopiston oppimisanalytiikan linjauksen tavoitteena on selkeyttää, mitä oppimisanalytiikalla Aalto-yliopistossa tavoitellaan, periaatteita sen hyödyntämiselle sekä määrittelee analytiikassa hyödynnettävän datan ja tulosten käyttöä.
Tälle sivulle on kerätty oppimisanalytiikkaan liittyviä kysymyksiä sekä käyttöesimerkkejä.
Kysymykset ja vastaukset päivittyvät oppimisanalytiikan kehittymisen myötä.
Aloita matkasi kohti datavetoista työtapaa jo tänään!
Lähtökohdat ja pelisäännöt tekoälyn käyttöön opetuksessa ja oppimisessa.