Palvelut

Sähköpostilistan hallinnointi IdM-portaalissa - ohje laitosylläpitäjille

Tässä ohjeessa kuvataan, kuinka laitosylläpitäjät voivat luoda ja poistaa jakeluryhmän, hallita sen jäseniä ja suorittaa vahvistuksen IdM-portaalissa.

Huomaa, että tämä on mahdollista vain laitoksen ylläpitäjien IdM-portaalista luomille ryhmille. IdM:n automaattisesti luomia tai suoraan Active Directoryssa luotuja ryhmiä ei voida hallita tällä menetelmällä.

Oppaassa on myös yleistä tietoa jakeluryhmien luomisesta ja hallinnasta.

Koulukohtainen, yleisesti käytetty ja automatisoitu jakeluryhmä

• Koulukohtaiset jakeluryhmät tilataan tietyn koulun tarpeisiin, tiettyyn tarkoitukseen (esim. koulun sisäinen projekti tai toiminto). Nämä jakeluryhmät luovat ja hallinnoivat koulun laitosylläpitäjät.
  • Yleisesti käytettyjä ja automatisoituja jakeluryhmiä tilataan laajemman kokonaisuuden, kuten useiden koulujen tai koko Aalto-organisaation tarpeisiin (esimerkiksi Aallon laajuiset projektit tai toiminnot). Näiden jakeluryhmien luoja riippuu ryhmän tyypistä:
    • Manuaaliset, yleisesti käytetyt ryhmät ovat postimestarien tai EUS:n luomia
    • IAM luo jakeluryhmät, joilla on automaattisesti päivittyvät jäsenet (dynamic membership)
  • Molemmissa tapauksissa käyttäjä lähettää jakeluryhmän luomispyynnön IT Service Deskille ([email protected]. IT Service Desk ohjaa jakeluryhmän luomisen oikealle osapuolelle yllä olevan ohjeen mukaisesti.
  • Jos palvelupyynnössä ei täsmennetä, halutaanko luoda koulukohtainen, laajempi tai automaattinen jakeluryhmä, nämä tiedot on tarkistettava pyynnön lähettäjältä.

Sähköpostiryhmän hallinnointi IdM-portaalissa - Prosessikuvaus

Kuva jakeluryhmän prosessista

Liittyvät ohjeet

Mailman-postituslistat - viestien moderointi

Ohjeet, miten moderoida viestejä mailman-postituslistoilla.

Mailman-postituslistat - vastaanottajien lisääminen ja poistaminen

Ohjeet, miten lisätä ja poistaa vastaanottajia mailman-postituslistoilla.

Exchange-postituslistat - vastaanottajan lisääminen ja poistaminen

Postituslista on sähköpostiviestien jakeluun erikoistunut työkalu, jonka avulla sähköpostiviestejä voi kerralla lähettää kaikkien listan jäsenten henkilökohtaiseen sähköpostilaatikkoon.

Exchange-postituslistat - viestien moderointi

Sähköpostilistan tilaaminen

Ohjeet, miten tilata sähköpostilista.

Resurssipostilaatikot ja postituslistat

Kun Aallon yksikkö, laitos, konferenssi, tms. tarjoaa sähköpostiyhteystietojaan ulospäin, on hyvä ottaa käytännöksi tarjota yhteydenotto-osoitteeksi muuta kuin yksittäisen käyttäjän henkilökohtaista sähköpostiosoitetta.

Sähköposti & Kalenteri

Kaikilla Aalto-käyttäjätunnuksien haltijoilla on oikeus sähköpostiin ja kalenteriin. Voit käyttää Aallon pilvipostia myös webmailissa.

outloog-logo
Tätä palvelua tarjoaa:

IT-palvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.