Palvelut

Takuu ja huolto

Yleislinjauksena Aalto-yliopiston IT-laitteita huolletaan vain niiden takuuaikana. Jos laite hajoaa takuuajan päätyttyä, hankitaan uusi laite.

Tällä sivulla on koottua tietoa IT-laitteiden ja puhelinten takuukäytännöistä sekä ohjeet, kuinka laite lähetetään huoltoon.
Photo by Unto Rautio

Laitteen toimittaminen takuuhuoltoon

Helpoimmin vikaantuneen laitteen toimittaminen takuuhuoltoon järjestyy ottamalla yhteyttä IT Service Deskiin. Service Desk tarkastaa, onko vika korjattavissa itse, selvittää huoltoon tarvittavat tiedot laitteesta ja hoitaa tarvittaessa laitteen valmistajan huoltoon. Service Deskistä voi myös kysyä varalaitteita lainaan huollon ajaksi.

Laitteiden takuuajat

Laitteita korjautetaan vain takuuaikana. Takuun umpeuduttua hankitaan uusi laite.
Mikäli takuu ei kata huoltoa, kustannuksista vastaa käyttäjän yksikkö.

Aallon vakiosopimuksilla hankituilla laitteilla on oletusarvoisesti takuu seuraavasti:

  • PC-kannettavat, takuu 3 vuotta, takuun tyyppi NBD on-site (Next Business Day = NBD)
  • PC-pöytäkoneet, takuu 4 vuotta, takuun tyyppi NBD on-site 
  • Apple-tietokoneet, takuu 4 vuotta Apple Care for Enterprise (ennen marraskuu 2021, 3 vuotta Apple Care for Enterprise)
  • Aallon tietokoneiden akkujen takuu on voimassa kuten koneen takuu.

Takuukysymyksissä voit olla yhteydessä IT Service Deskiin.

Kuinka tarkistan takuuajan?

Laitteen sarjanumero on tyypillisesti kannettavan pohjassa olevassa tarrassa tai pöytäkoneeseen liimatussa tarrassa.

Tietokoneen takuuajan voi sen sarjanumeron perusteella tarkistaa osoitteessa:

Puhelimet

Android-puhelimissa takuu on yleensä 2 vuotta.

iPhonen osalta takuut määräytyvät seuraavasti

  • Marraskuun 2021 – 7.12.2022 välillä ostetut laitteet: takuu 3 vuotta
    •  Apple Care for Enterprise (ACE) sisältäen rajoitetuin ehdoin myös käyttäjän aiheuttamia vahinkoja (esim. vesivahinko, putoaminen…)
  • Ennen marraskuu 2021 tai 7.12.2022 jälkeen ostetut laitteet: takuu 1 vuotta, korjaamotakuu. 

Tarkista takuun tilanne valmistajan palvelusta. Tarkistukseen tarvitaan tyypillisesti laitteen sarjanumero tai IMEI-koodi.

Vie huollettava puhelin IT Service Deskiin, joka toimittaa puhelimen huoltoon. IT Service Deskeissä on myös saatavilla varapuhelimia käyttöön huollon ajaksi. Useimmiten varapuhelimen käyttöönotto onnistuu samalla kun vie rikkinäisen huoltoon. Varapuhelimet ovat tyypillisesti vanhempia malleja, eli ne eivät välttämättä uusimpia älypuhelimia.

Normaalisti puhelimen korjausaika on noin 2-4 työviikkoa.
 

IT Service Desk yhteystiedot ja aukioloajat

IT-käyttäjätuki toimii alueellisena lähipalveluna palvellen asiakkaita yli koulurajojen. Käy palvelupisteessä tai pyydä apua apua sähköpostitse, puhelimitse tai chatissa.

IT Service Desk

Tietokoneen tilaaminen

Ohjeet, kuinka tilaat tietokoneen.

PC on a desk with coffee mug next to it
Tätä palvelua tarjoaa:

IT-palvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.
  • Julkaistu:
  • Päivitetty: