IT Help
IT-help-hubista löytyvät ajankohtaiset IT-uutiset, yhteystiedot, chat ja kysytyimpien IT-palveluiden käyttöohjeet: luvat, salasanat, sähköposti, MFA, vpn, tulostaminen, teams, zoom, VDI sekä ohjeet työasemien ja puhelinten hankintaan.
Kadonneet ja varastetut laitteet
Tarkista koneesi elinkaari ennen pidempää ulkomaan matkaa. Elinkaaren voit tarkistaa:
Huolto ja takuuasiat
Aalto-yliopiston hankkimilla PC-kannettavilla on 3 vuoden maailmanlaajuinen on-site tuki, joka on saatavissa kaikissa niissä maissa, joissa valmistajalla on toiminnassa oleva huolto-organisaatio. Saatavuudessa ja vasteajassa voi olla maakohtaisia eroja. Apple-kannettavien tuki on kansainvälinen. Laitteen voi viedä Applen huoltoon missä vain.
Vierailijaverkko kohteessa
Onko sinulla mahdollista liittyä esimerkiksi kohdeyliopiston verkkoon? Saatko IT-tukea vierailukohteestasi ja voisitko kenties saada heiltä myös tietokoneen vierailusi ajaksi?
Toimivatko tarvitsemasi ohjelmat ilman VPN-yhteyttä Aalto-verkkoon? Osa ohjelmista tarvitsee VPN-yhteyden lisenssipalvelimiin. Ohjelmien toimivuus kannattaa kokeilla etukäteen ennen matkaa ilman VPN-yhteyttä. Samalla kannattaa tarkistaa, että kaikki työssä tarvittavat sovellukset on asennettu koneeseen.
Varmuuskopiointi ja salaus. Tallennus ja synkronointi koneelta Aallon verkkolevylle ei välttämättä aina toimi Internet-yhteyksien laadun vuoksi, joten kannattaa käyttää Microsoft OneDriveä tiedostojen tallennukseen.
Emme suosittele ulkoisten tallennusmedioiden (muistitikut, ulkoiset kovalevyt) käyttöä tietoturvasyistä. Kaikkien Aalto IT:n keskitetysti hallittujen kannettavien koneiden ja puhelinten levyt ovat salattuja.
Työtiedostot tulee tallentaa joko Aalto-yliopiston OneDriveen, Aalto-kotihakemistoosi tai Work-levylle. Huolehdi, että tiedostot myös synkronoituvat em. palveluihin. Tarkemmat ohjeet tiedostojen synkronoinnista:
Tarkista Aalto-tunnuksesi voimassaoloaika. Tunnuksien voimassaolon voit tarkistaa verkkopalvelusta https://password.aalto.fi, seuraamalla verkkosivulla annettuja ohjeita. Hoida ajoissa ennen matkaa työsuhteeseen liittyvät asiat kuntoon, koska tunnusten tiedot ja voimassaoloajat tulevat henkilötietojärjestelmään tallennetuista tiedoista.
Aalto-tunnuksen salasana ja salasanan vaihtoväli
Aalto-käyttäjätunnuksen salasana on voimassa 730 päivää.
Jos vaihdat salasanan, varmista sen toimivuus kirjautumalla kannettavaasi. Vaihda salasana myös Aalto-sähköpostiin matkapuhelimeesi.
Selvitä ennen matkalle lähtöä kohdemaassa toimivat teleoperaattorit.
Varaa matkalle mukaasi:
Aalto-salasana kannattaa ehdottomasti vaihtaa mukanasi olevassa Aalto-työasemassa, jotta salasana tallentuu Aallon palvelimelle ja käytettävälle tietokoneelle.
Matkan aikana salasanan vaihto tietokoneessa onnistuu vain VPN-yhteyden ollessa päällä.
Aalto-tunnuksen salasanan vaihtoa ei saa suorittaa Internet-kahvilassa tai muussa tietoturvan kannalta epäluotettavassa paikassa.
Huom! Jos vaihdat salasanan password.aalto.fi -palvelussa tai webmailissa kannettavan tietokoneesi muistiin ei tallennu uutta salasanaa.
Työasemakohtaiset (Windows, Mac, Linux) ohjeet:
Puhelut
Aallon matkapuhelinliittymää saa käyttää vain työasioiden hoitoon. Mikäli ulkomaanmatka on pitkä, suosittelemme paikallisen operaattorin Prepaid-liittymän hankkimista (työmatkoilla laskutus Aallolta matkalaskun yhteydessä, ulkomaan etätyöjaksolla vastaat kuluista itse).
Dataliikenne
Aalto-yliopiston Elisa-matkapuhelinliittymissä on EU ja ETA alueilla nykyisin hyvin kohtuulliset data roaming kustannukset, joten normaalit työasiat (sähköposti jne.) pystyy hoitamaan mobiiliyhteydellä ilman valtavia laskuja.
EU:n ja ETA:n ulkopuolisissa maissa puheluhinnat ja matkapuhelinoperaattorin roaming-partnerit ulkomailla löydät myös Elisan verkkosivuilta:
https://yrityksille.elisa.fi/verkkovierailu-ulkomailla
Prepaid-liittymä on yleensä kätevintä hankkia kohdemaahan saavuttua lentokentältä, missä on aina operaattoreiden kauppoja.
Matkustettaessa on hyvä muistaa, että oma älypuhelin on aina turvallisempi vaihtoehto kuin nettikahviloiden, kirjastojen tai vastaavien yleisökäyttöiset työasemat. Kustannukset tiedonsiirrossa ulkomailla voivat kuitenkin olla huomattavat, joten yhteyskäytäntönä tulee suosia WLAN-verkkoja, mutta VPN-yhteys päällä.
Automaattista koodilla suojattua puhelimen näppäimistön lukitusta on käytettävä katoamisten ja varkauksien varalta! PIN-koodin vaihto tehdasasetuksesta omaan koodiin on pakollinen!
Puhelinten wlan-yhteyksiä käytettäessä tulee muistaa, että älypuhelimia koskevat samat riskit salaamattomissa palveluissa kuin työasemillakin, joten suosittelemme VPN:n käyttöä myös mobiililaitteilla.
Huom! Poista asetuksista Bluetoothin näkyvyys kaikille, se on tietoturvariski.
VPN-yhteyden käyttö kannettavalla Aalto-työasemalla
Työasemakohtaiset (Windows, Mac, Linux) ohjeet:
https://www.aalto.fi/fi/palvelut/etayhteyden-vpn-muodostaminen-aallon-verkkoon
Tietyt Aalto-työasemiin asennetut ohjelmat vaativat säännöllisesti yhteyden Aallon verkkoon (VPN) lisenssipalvelimeensa, jotta ne toimivat.
Windows:
Käytä VPN-yhteyttä säännöllisesti -kerran viikossa yön yli - ja käynnistä Start Software Installation
(ohje:https://www.aalto.fi/fi/palvelut/ohjelmistopaivitysten-kaynnistaminen-windows), jolloin:
Mac:
Avaa Managed Software Update esim. Finderin kautta. Odota kunnes se etsii päivitykset VPN-yhteyden yli ja klikkaa Update without logging out.
Aalto.fi -sivustolla on tarkempi kuvaus Aalto-yliopiston IT-politiikoista ja päätelaitesäännöstä.
Tietoturva
Tietoturva Aalto-yliopistossa: https://www.aalto.fi/fi/palvelut/tietoturva-aalto-yliopistossa
TOP-10 Etä- ja matkatyövinkit: https://www.aalto.fi/fi/palvelut/tietoturvan-top-10-vinkit-paivittaiseen-toimintaan
Turvallisuus; laitteen katoaminen, varkaus ja uuden laitteen hankinta
a. Laitteen katoaminen, varkaus
b. Uuden laitteen hankinta kadonneen tai varastetun tilalle
Ota yhteys esimieheesi tai yksikkösi IT-tukihenkilöön selvittääksesi parhaan tavan uuden laitteen hankintaan. Normaalin Aalto-asennetun kannettavan tietokoneen hankinta, asennus ja mahdollinen toimitus kohdemaahan vievät jonkin aikaa.
Tietokone
Palattuasi matkalta takaisin Suomeen toimi saamiesi ohjeiden mukaisesti. Tarkista yksikkösi omalta laitosylläpitäjältä tai IT Service Deskistä tarvitseeko tietokoneesi ohjelmistot tai käyttöjärjestelmä päivitystä. Jos olet saanut matkaa varten lainaksi erillisen päätelaitteen, palauta se ohjeiden mukaisesti.
IT-help-hubista löytyvät ajankohtaiset IT-uutiset, yhteystiedot, chat ja kysytyimpien IT-palveluiden käyttöohjeet: luvat, salasanat, sähköposti, MFA, vpn, tulostaminen, teams, zoom, VDI sekä ohjeet työasemien ja puhelinten hankintaan.