Laatu ja kehitys
Aalto-yliopisto ylläpitää ja kehittää laatujärjestelmäänsä, jotta sen toiminnan laatua ja läpinäkyvyyttä voidaan jatkuvasti parantaa. Laatujärjestelmä tukee yliopiston strategista johtamista ja toimintaa huomioiden eurooppalaisen korkeakoulualueen (EHEA) määrittelemät periaatteet sekä korkeakoulujen toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset.
Laadunhallinta on osa yliopiston jokapäiväistä toimintaa, ja sen perustana on ajatus toiminnan jatkuvasta parantamisesta, eli PDCA-syklistä (Plan, Do, Check, Act/suunnittele, toteuta, arvioi, kehitä), joka tunnetaan myös Demingin laatuympyränä (ks. kuva).
Perustieteiden korkeakoulussa laadunhallintaa johtaa dekaani. Kehityspäällikkö koordinoi käytännön toteutusta ja akateemiset koordinaattorit ovat työssä tukena.
Laatujärjestelmän lähtökohdat
Laatujärjestelmän avulla vastataan toimintaamme koskeviin peruskysymyksiin.
- Strategia – mitä olemme tekemässä?
- Prosessit – miten saavutamme tavoitteemme?
- Vuosikello – milloin meidän tulee toimia?
- Roolit ja vastuut – kuka on vastuussa ja kuka voi auttaa?
- Palautejärjestelmä – miten tiedämme ja varmistamme,että toimintamme kehittyy oikeaan suuntaan?
Yhteyshenkilö
Laatujärjestelmän auditointi 2022/23
Aalto-yliopiston laatujärjestelmä auditoitiin alkuvuonna 2023 ja seuraava järjestelmäauditointi on 2029.
Katso myös:
Laatupolitiikka ja- järjestelmä
Yliopiston laatujärjestelmä
Laadunhallinta
Aalto-yliopiston laatupolitiikka ja johtaminen perustuvat jatkuvan kehittämisen periaatteeseen.
Rankingit
Aalto-yliopisto on saavuttanut vahvoja sijoituksia kansainvälisillä yliopistoja vertailevilla ranking-listoilla. Paras alakohtainen sijoituksemme on 8. sija maailmassa taiteen ja muotoilun alalla, ja olemme sadan parhaan joukossa myös monilla muilla aloilla eri rankingien mukaan.
Tältä sivulta löydät tietoa sijoittumisestamme tunnetuimmissa yliopistorankingeissä.
- Julkaistu:
- Päivitetty: