Sähkötekniikan korkeakoulu

Ajankohtaista

Sivulta löydät ajankohtaisia Sähkötekniikan korkeakouluun liittyviä uutisia ja tapahtumia.
Tutkija työskentelemässä laboratoriossa.

Ajankohtaisia poimintoja

Hera-tehtävässä Milani on yksi kahdesta CubeSat-pienoissatelliitista, jotka lähetetään tutkimaan Didymoksen ja Dimorphoksen asteroidijärjestelmää.  Kuva: Tyvak International

Suomalaista teknologiaa lähtee ulkoavaruuteen – tavoitteena auttaa suojelemaan Maata asteroidien törmäyksiltä

VTT:n kehittämä ASPECT-hyperspektrikamera on mukana Euroopan avaruusjärjestön ESA:n avaruusmissiossa, jossa testataan teknologiaa potentiaalisesti vaarallisen asteroidin kiertoradan muuttamiseksi. Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto vastaavat datankäsittelystä, laitteiston testauksesta ja operaation tieteellisestä suunnittelusta. Kuva Space on suunnitellut hyperspektrikameran dataprosessointiyksikön ja laitteet, jotka ylläpitävät luotaimien elintoimintoja matkalla asteroideille.

Metsähovi 50 vuotta

Tähtitiistait tuovat tähtitieteen lähelle jokaisen arkea

Kaikille avoimessa Tähtitiistait-luentosarjassa pääset kuulemaan muun muassa levottomien mustien aukkojen tutkimuksesta, maapallon kokoisista teleskoopeista, ja mitä historiallinen 50-vuotinen aurinkotutkimus voi kertoa meistä itsestämme ja tulevaisuudestamme maapallolla. Luentosarja järjestetään syksyllä 2024 verkossa sekä paikan päällä Otaniemessä. Tervetuloa!

Lue uutisia

Nimitykset Julkaistu:

Tero Ojanperä nimitettiin Aalto-yliopiston hallitukseen

Mariana Amatullo jatkaa hallituksessa toiselle kolmivuotiskaudelle.
Campus Sustainability Champion 2024 voittajat
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus Julkaistu:

Opiskelijavetoiset hankkeet Kestävän kampuksen sankareiksi

Tänä vuonna Kampuksen kestävän kehityksen sankareiksi valittiin kaksi opiskelijavetoista hanketta. Palkinnot jaettiin vuosittain järjestettävänä ACRE-päivänä 9.10.2024.
Image: Unto Rautio,
Aalto-yhteisölle Yliopisto Julkaistu:

Osallistu loppuvuoden henkilöstökoulutuksiin!

Aallon työntekijöille on tarjolla runsaasti koulutuksia, joissa voi hankkia uutta osaamista – tutustu ja tule mukaan!
kuva henkilöstä istumassa Dipolin tuolissa
Aalto-yhteisölle Yliopisto Julkaistu:

Osallistu tapahtumiin

Aalto Materials Digitalization Platform (AMAD)
Luennot ja seminaarit, Henkilöstökoulutukset, Tiimien tuki, Tutkimusta tukeva koulutus

Aalto Materials Digitalization Platform (AMAD) webinar, 29.10.2024

Opi Aalto Materials Digitalization Platformista (AMAD) ja sen käytöstä.
Export control, sanctions, and research security

Export Control, Sanctions, and Research Security, 30.10.2024

Opi vientivalvonnasta, pakotteista ja tutkimuksen turvallisuudesta.
Ask a Data Agent, weekly RDM support hour, 1-2 PM on Zoom
Aalto-yhteisölle Tiimien tuki, Tutkimusta tukeva koulutus

Aallon data-agenttien tukitunti Zoomissa (joka keskiviikko)

Viikoittainen Zoom-huone, johon voit tulla kysymään meiltä mitä tahansa tutkimusdatasta ja avoimesta tieteestä: datanhallinnasta, datan säilyttämisestä, datan analysoinnista, datan jakamisesta, tulosten toistettavuudesta, hyvästä tieteellisestä käytännöstä, etiikasta, tietosuojasta.
Artificial intelligence, medical decision making and research ethics

Artificial Intelligence, Medical Decision Making and Research Ethics, 31.10.2024

Opi tutkimuseettisistä kysymyksistä ja tekoälyn käytöstä lääketieteellisessä tutkimuksessa.