Voiko luovuutta mitata, johtaa ja siten kasvattaa liiketoimintaa? Tutkijat yhdistävät voimansa suomalaisyritysten kanssa
Business Finlandin rahoittama uusi LuovaLoikka-hanke haluaa tehdä luovuuden näkyväksi liiketoiminnassa.
Mark Runco puhui tekoälystä ja luovuudesta LASER Talks-tapahtumassa on 3.10
Diving Into Radical Creativity verkkokurssi on nyt avoin!
Tutkimushanke koostuu neljästä työpaketista:
- WP1 mallintaa yksilö- ja organisaatiotason luovuutta kyselytutkimusten avulla.
- WP2 tarkastelee, miten luovuus syntyy arkipäivän työelämässä.
- WP3 mittaa luovuuden taloudellisia vaikutuksia.
- WP4 keskittyy projektinhallintaan.
Työpaketti 1 (WP1) on aloitettu luovuuskyselyillä, jotka mittaavat yksilöiden ja organisaatioiden luovuutta. Kyselyihin vastaavat LuovanLoikan yhteistyökumppanit. Tutkimus etenee luovuuden elementtien tunnistamiseen, sekä mallin luomiseen yksilöiden ja organisaatioiden luovuudelle.
WP1 johtaa vieraileva Professori Mark Runco (Aalto / Southern Oregon University) ja Yellow Methodin Susanna Rahkamo.
Director of Creativity Research and Programming, Southern Oregon University & Visiting Professor of Radical Creativity, Aalto University
Mark A. Runco is Editor in Chief of the Journal of Creativity and a recipient of several Lifetime Achievement Awards for his research on creativity. With over 40 years dedicated to studying creativity, Runco’s research draws on cognitive psychology, developmental, clinical, genetic, historical, and economic perspectives. Mark’s journey into the field of creativity began in college when he took a class on creativity igniting a lifelong fascination that has shaped his career.
For Mark, creativity is fundamental to daily life. It helps us to solve problems, adapt to challenges, and contribute to social, cultural, and personal well-being. As the world has become increasingly complex and fast-paced, he believes that creativity has become more essential than ever: “Creativity does all kinds of things: it supports our health for example, and it adds a great deal to quality of life. It is also related to advancements, evolution and progress. On an individual level, it also plays a strong role in development and the fulfilment of potentials …”.
In Mark’s view, creativity is more than just a skill; it’s a way of navigating and enhancing life in a world that is continually transforming.
Co-founder & CSO, Yellow Method
Susanna Rahkamo is an accomplished leadership consultant, leader, a researcher and a European Champion, World Silver Medalist, and two-time Olympian in ice dancing. She specialises in analysing and enhancing organisations' innovation capacities. During her PhD studies at Aalto University, she developed models that illustrate the critical role of creativity in driving success and fostering exceptional expertise. She’s currently leading the research and analytics at Yellow Method, helping organisations uncover and integrate their creative potential as a core component of their business strategy.
Through her experience in ice dancing, Susanna has collaborated with a wide range of creative professionals worldwide. While many assume that these individuals hold a special and rare talent and ability to innovate, Susanna has found that their achievements are rooted in pragmatic and persistent work. For her creativity is not a special skill but rather an ability everyone can access and develop.
Susanna emphasises that everyone’s brains are “wired” in different ways, which allows each person to view the world from different perspectives. This gives everyone the ability to produce unique views, angles, ideas and concepts, which for Susanna lies at the heart of creativity.
Työpaketti 2 (WP2) tarkastelee luovuutta laadullisen kriittisen lähestymistavan kautta, keskittyen jokapäiväisiin työelämän käytäntöihin ja vallitseviin käsityksiin luovuudesta. Sen tavoitteena on syventää ymmärrystä organisaatiokulttuuriin sisältyvistä arvoista ja tarjota vaihtoehtoisia narratiiveja siitä, miten luovuus syntyy organisaatioissa. Aineiston keruu perustuu mikroetnografiseen kenttätyöhön ja haastatteluihin.
WP2:ta johtavat apulaisprofessori Astrid Huopalainen (BIZ/ARTS, Aalto) ja tutkijatohtori Ana Paula Lafaire (BIZ, Aalto).
Viitekehys luovuuden ja luovan toiminnan taloudellisten vaikutusten mallintamiseen
Miten mitata luovuuden hyötyjä liiketoiminnalle?
Työpaketti 3 (WP3) kehittää viitekehystä, jolla mitataan luovuuden liiketoiminnallista arvoa. Tavoitteena on käyttää laadullista ja määrällistä analyysia tunnistamaan tämän arvon indikaattoreita, hyödyntämällä tutkimuskumppaneiden julkisesti saatavilla olevia taloudellisia suorituskykytietoja. Viitekehyksen ja indikaattoreiden ensimmäistä versiota arvioidaan tutkimuskumppaneiden kanssa.
WP3:ta johtavat professori Matti Rossi (BIZ, Aalto), apulaisprofessori Eeva Vilkkumaa (BIZ, Aalto) ja tutkija Niina Mallat (BIZ, Aalto).
Business Finlandin rahoittama uusi LuovaLoikka-hanke haluaa tehdä luovuuden näkyväksi liiketoiminnassa.
Riikka Mäkikoskelan pääkirjoitus Aalto University Magazinessa pohdiskelee rationaalisen järkeilyn, tunneälyn ja radikaalin luovuuden yhdistämistä uuden tiedon luomiseksi.
Aalto-yliopisto avaa maksuttoman verkkokurssin, joka tuo luovuuden perustiedot kaikkien ulottuville.