Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

LuovaLoikka: Luovuus kilpailuetuna liiketoiminnassa

Kompleksisessa ja nopeasti muuttuvassa maailmassa luovuus on olennaista organisaatioiden kehityksessä, uudistumisessa ja menestyksessä, mikä tekee siitä yhden tärkeimmistä taidoista ja voimavaroista nykypäivän työelämässä. Luovuus lisää kykyämme  innovoida, ratkaista haasteita sekä keksiä uusia tapoja toimia.

'LuovaLoikka: Luovuus kilpailuetuna liiketoiminnassa' on Business Finlandin ja Next Generation EU:n rahoittama tutkimushanke. Hanke tutkii, miten luovuutta voidaan mitata ja hallita, ja korreloiko luova toiminta taloudellisen menestyksen kanssa. Hankkeen tavoitteena on rakentaa viitekehys, joka auttaa hahmottamaan yksilöllisen ja organisatorisen luovuuden vaikutusta yrityksissä Suomessa.
Aalto Radical Creatives, Kuva: Lina Jelanski
LuovaLoikka: Luovuus kilpailuetuna liiketoiminnassa. Kuva: Lina Jelanski

Loading table of contents

Lue lisää

Sumea hahmo heijastavan pinnan vieressä, kirkkaat geometriset valokuviot, lähinnä kolmioita.
Kuva: Kalle Kataila

Työpaketti 1: Luova Suorituskyky

Tieteellisesti todistetut menetelmät yksilöiden ja organisaatioiden luovuuden tukemiseen, mittaamiseen ja kehittämiseen

Työpaketti 1 (WP1) on aloitettu luovuuskyselyillä, jotka mittaavat yksilöiden ja organisaatioiden luovuutta. Kyselyihin vastaavat LuovanLoikan yhteistyökumppanit. Tutkimus etenee luovuuden elementtien tunnistamiseen, sekä mallin luomiseen yksilöiden ja organisaatioiden luovuudelle. 

WP1 johtaa vieraileva Professori Mark Runco (Aalto / Southern Oregon University) ja Yellow Methodin Susanna Rahkamo.

→ Tee Luovan Suorituskyvyn Kysely

WP 1 Leaders

Tutkijat Astrid Huopalainen ja Ana Paula Lafaire Kemiran tiloissa.
Ana Paula Lafaire (vasen) and Astrid Huopalainen (oikea)

Työpaketti 2: Luovuus Työelämän Käytännöissä 

Luovuus suhteellisena prosessina: Miten luovuus syntyy arkipäiväisistä kohtaamisista työelämän käytännöissä?

Työpaketti 2 (WP2) tarkastelee luovuutta laadullisen kriittisen lähestymistavan kautta, keskittyen jokapäiväisiin työelämän käytäntöihin ja vallitseviin käsityksiin luovuudesta. Sen tavoitteena on syventää ymmärrystä organisaatiokulttuuriin sisältyvistä arvoista ja tarjota vaihtoehtoisia narratiiveja siitä, miten luovuus syntyy organisaatioissa. Aineiston keruu perustuu mikroetnografiseen kenttätyöhön ja haastatteluihin.

WP2:ta johtavat apulaisprofessori Astrid Huopalainen (BIZ/ARTS, Aalto) ja tutkijatohtori Ana Paula Lafaire (BIZ, Aalto).

Kaksi kättä kurkottaa ja melkein koskettaa toisiaan, taustalla vääristynyt heijastus. Toinen käsi metallihihassa.
Kuva: Mikko Raskinen

Työpaketti 3: Luovuuden Taloudellinen Vaikutus

Viitekehys luovuuden ja luovan toiminnan taloudellisten vaikutusten mallintamiseen

Miten mitata luovuuden hyötyjä liiketoiminnalle?

Työpaketti 3 (WP3) kehittää viitekehystä, jolla mitataan luovuuden liiketoiminnallista arvoa. Tavoitteena on käyttää laadullista ja määrällistä analyysia tunnistamaan tämän arvon indikaattoreita, hyödyntämällä tutkimuskumppaneiden julkisesti saatavilla olevia taloudellisia suorituskykytietoja. Viitekehyksen ja indikaattoreiden ensimmäistä versiota arvioidaan tutkimuskumppaneiden kanssa.

WP3:ta johtavat professori Matti Rossi (BIZ, Aalto), apulaisprofessori Eeva Vilkkumaa (BIZ, Aalto) ja tutkija Niina Mallat (BIZ, Aalto).

Muut Uutiset

Tuomas Auvinen Kuva: Mikko Raskinen

Voiko luovuutta mitata, johtaa ja siten kasvattaa liiketoimintaa? Tutkijat yhdistävät voimansa suomalaisyritysten kanssa

Business Finlandin rahoittama uusi LuovaLoikka-hanke haluaa tehdä luovuuden näkyväksi liiketoiminnassa.

Uutiset
Vihreään asuun pukeutunut Riikka Mäkikoskela istumassa keltaisella tuolilla sivuttain, nojaten käsivarrellaan tuolin selkänojaan. Taustalla on vaalea seinä, jossa on sinisiä, oransseja ja vihreitä aaltoilevia viivoja.

Avauksia: Luovuus näyttää suuntaa, kun kuljemme näkymättömyyden reunoilla

Riikka Mäkikoskelan pääkirjoitus Aalto University Magazinessa pohdiskelee rationaalisen järkeilyn, tunneälyn ja radikaalin luovuuden yhdistämistä uuden tiedon luomiseksi.

Uutiset
Kaksi ihmistä ulkona, joista yhdellä on keltainen frisbeen kaltainen esine. Toinen on valkoisessa takissa, toinen sinisessä paidassa.
Uutiset

Rahoittajat

Business Finland logo
Next Generation EU logo

Yhtiestyökumppanit

Fiskars Group logo
Logo of Kemira
Marimekko logo
Posti logo
Raisio logo
Sitra logo
Verohallinto logo
  • Julkaistu:
  • Päivitetty: