Artificial Creativity – Aalto LASER Talks

Onko tekoäly vain työkalu vai onko sillä luovia ominaisuuksia?
Visuaalinen suunnittelija Merle Karp teki kollaasin tekoälyllä Mikko Raskisen, Anne Kinnusen ja Aleksi Poutasen kuvista.
Visuaalinen suunnittelu: Merle Karp

Vain pari vuotta sitten tekoäly (AI) tuntui kaukaiselta tieteisfiktiolta. Tänään suuret kielimallit ja generatiivinen tekoäly ovat vahvemmin osa tietotyötämme.

Lisääkö tekoäly luovuutta? Onko tekoäly luovaa?

Tervetuloa Marsioon kiehtovaan Aalto LASERtalks -tapahtumaan, puhujina:

• Psykologian professori, luovuustutkija Mark A. Runco, Southern Oregon University & Aalto-yliopisto (US)
  • Tutkijatohtori Nadia M. Ady, Aalto-yliopisto, tietojenkäsittelytieteen laitos (FI/CAN)
  • Väitöskirjatutkija Florent Vinchon, Université Paris Cité (FR)
  • Käsikirjoittaja Katri Manninen (FI)

Artificial Creativity

16:00 Introduction & welcome, professor Mark A. Runco

The Artificial Creativity of AI is Very Different from the Authentic Creativity of Humans
Professor Mark A. Runco, Southern Oregon University & Aalto University (US)

There are claims that AI can be creative, but if models of creativity from humans are consulted, the output of AI is not actually creative. It is artificial and, giving the superficial appearance of creativity, may best be viewed as pseudo-creativity. AI certainly can augment human efforts but lacks intentionality, intrinsic motivation, and the capacity to find important problems in an autonomous fashion.

The entire program will be published in August 2024.

17:25 Panel & questions from the audience
18:00 Stage program ends, mingling begins

Tule paikan päälle Marsion Stagelle Otaniemen kampukselle tai seuraa livelähetystä Aallon YouTube-kanavalla. Kampuksella ilta jatkuu rennon keskustelun merkeissä pienen purtavan äärellä, musiikin soidessa. Paikan päälle mahtuu 120 ensimmäistä ilmoittautunutta.

LASER Talks toivottaa tervetulleeksi uusista ajattelu- ja työskentelytavoista kiinnostuneet. Tapahtuma on erityisesti suunnattu tohtoriopiskelijoille ja alumneille, jotka etsivät tuoreita näkökulmia oman alan ulkopuolelta. Tapahtuman kielenä on englanti.

LASER TALKS Logo

Leonardo/ISAST LASER Talks is a program of international gatherings that bring artists, scientists, humanists and technologists together for informal presentations, performances and conversations with the wider public.

The mission of LASER is to encourage contribution to the cultural environment of a region by fostering interdisciplinary dialogue and opportunities for community building to over 50 cities and 5 continents worldwide.

Marsio Stagen tapahtumiin voi osallistua samanaikaisesti paikan päällä ja verkossa. Tapahtumapaikalla on robottikameroita, jotka kattavat koko tapahtuma-alueen. Huomaathan, että yleisöä saattaa näkyä suorassa lähetyksessä ja tallenteissa.

Tietosuojaseloste

Lisätiedot:

Miten tulla Marsioon?

• Marsio sijaitsee lähellä Aalto-yliopiston metroasemaa ja pikaratikan pysäkkiä. Katuosoite on Otakaari 2, 02150 Espoo
  • Ohjeet Google Maps | Apple Maps | OpenStreetMap
Distorted reflection of two people outside at Otaniemi campus

Radikaali luovuus

Maailman muuttamiseen ei ole valmista kaavaa. On uskallettava rohkeasti luoda uutta pelkäämättä epäonnistumista.

Wood crystals on a black fabric.

Designs for a Cooler Planet

Tutustu festivaalin näyttely- ja tapahtumakirjoon Otaniemessä 6.9.–3.10.2024 nähdäksesi, miten mahdottomasta tehdään totta.

Kolmeosainen kuva: vasemmalla keltainen kukka ja teksti Marsio,  keskellä kuva Aino-Marsio-Aallosta, oikealla Aallon logo o

Marsio

Aalto-yliopiston kampuksen kaikille avoin kohtaamispaikka aukeaa syyskuussa 2024.

Visual designer Merle Karp made this collage with AI, using photos by Mikko Raskinen, Anne Kinnunen and Aleksi Poutanen.

LASER Talks

The mission of LASER is to encourage contribution to the cultural environment of a region by fostering interdisciplinary dialogue and opportunities for community building to over 40 cities worldwide.

Networking at Aalto

Aalto Networking Platform

Aalto Networking Platform -yhteistyöalusta tuo tutkimusosaamista yhteen yli laitosrajojen.