Väitös neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan alalta, TaM Lauri Lukka
Väitös Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulusta, neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan laitokselta.
Väitöskirjan nimi: User-Centered Design of Game-Based Digital Mental Health Interventions
Tohtoriopiskelija: Lukka Lauri
Vastaväittäjä: apulaisprofessori Saskia M. Kelders, University of Twente, Alankomaat
Kustos: apulaisprofessori Matias Palva, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan laitos
Uusi väitöskirja edistää pelimuotoisten mielenterveyshoitojen kehitystä.
Psykologi Lauri Lukan väitöskirja edistää mielenterveyshoitojen kehittämistä. Tällä hetkellä potilaiden ja mielenterveyden ammattilaisten tarpeita ei riittävästi huomioida digitaalisten hoitomuotojen kehityksessä. Lukan väitöskirja tuottaa arvokasta tietoa käyttäjien tarpeista ja käyttäytymisestä sekä luo uusia menetelmiä tiedonkeräämiseen. Väitöskirja keskittyy erityisesti uusien, pelimuotoisten interventioiden kehittämiseen. Nämä epätavanomaiset hoitomuodot käyttävät viihdepelien elementtejä parantaakseen hoidon saatavuutta ja vaikuttavuutta.
Väitöskirja selvitti, miten potilaat ja kliinikot kokevat uudet digitaaliset hoitomuodot. Tutkimus havaitsi, että pelimuotoisesta Meliora-masennusinterventioista kiinnostuneet aikuiset muodostavat alaryhmän, jolle on tyypillistä vahva suhde pelaamiseen sekä pelien käyttö psykiatristen oireiden itseapuna. Kliinikoiden näkökulmasta tutkimus osoittaa, että vaikka digitaalisten työkalujen käyttö on yleistynyt, niiden käyttö on hyvin vaihtelevaa, eivätkä ne välttämättä paranna työn tuottavuutta. Lisäksi kliinikoiden mielipiteet videopeleistä ovat usein polarisoituneita, mikä voi vaikuttaa pelimuotoisten interventioiden vastaanottoon terveydenhuollossa.
Väitöskirja myös esittelee kaksi edistyksellistä menetelmää käyttäjien tarpeiden huomioimiseen. CORTO-kyselymenetelmä mahdollistaa toistuvan tiedonkeruun käyttäjiltä ja se soveltuu erityisesti pitkäaikaiseen käyttöön tarkoitettujen interventioiden arviointiin. Käyttäjäpolku-menetelmä taas tukee käyttödatan analysointia ja auttaa tunnistamaan intervention heikkoja lenkkejä. Tutkimus havaitsi, että nämä menetelmät edistävät tarkkaa tiedon keräämistä ja siten mahdollistavat käyttäjien tarpeiden kattavamman huomioimisen.
Mielenterveyden häiriöt ovat yleisiä, mutta yli kaksi kolmasosaa niistä kärsivistä ei saa riittävää hoitoa. Lisäksi suuri osa hoitoa saavista ei saa riittävää hyötyä nykyisistä hoitomuodoista. Digitaaliset interventiot voisivat parantaa mielenterveyspalvelujen saatavuutta, mutta monet potilaat käyttävät niitä usein odotettua vähemmän. Lauri Lukan väitöskirja tarjoaakin kliinikoille ja interventioiden suunnittelijoille arvokasta tietoa ja menetelmiä, jotta käyttäjien tarpeet voidaan yhä paremmin huomioida uusien hoitomuotojen kehittämisessä. Täten väitöskirja pyrkii nostamaan uusien mielenterveyshoitojen laatua.
Avainsanat: digitaaliset interventiot, hyötypelit, käyttäjäkeskeinen suunnittelu, mielenterveys
Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä): https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus
Yhteystiedot:
Sähköposti | [email protected] |
Puhelin | +358440375666 |
Perustieteiden korkeakoulun väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/52
- Julkaistu:
- Päivitetty: