Väitös rakennustekniikan alalta, M. Sc. Christopher Görsch

Väitös Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulusta, rakennustekniikan laitokselta
Christopher Gorsch

Väitöskirjan nimi: Learning to See Flow - A Worker-centric Exploration Towards Task Planning and Control in Construction

Tohtoriopiskelija: Christopher Görsch
Vastaväittäjä: Prof. Carlos Torres Formoso, Federal University of Rio Grande do Sul, Brasilia
Kustos: Prof. Olli Seppänen, Aalto-yliopisto, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan laitos

Uusi tapa rakentamisen johtamiseen: Työtehtävien suunnittelu ja valvonta parantaa rakentamisen tuottavuutta.

Tässä väitöskirjassa tarkastellaan rakennusalan työntekijöiden käytäntöjä ja rakennustuotannon virtauksen hallinnassa tehtävien suunnittelun ja valvonnan (TSV) kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on parantaa työtehtävien ja toiminnan tuloksia rakennusalalla selvittämällä, miten työntekijät kokevat tuotannon virtauksen ja tunnistamalla TSV:n hyödyllisiä näkökohtia.

Tutkimuksessa korostetaan, että työntekijät koordinoivat toimintoja usein itse, koska heillä ei ole yksityiskohtaista työnsuunnitteluun ja työtehtävään liittyvää tietoa. Tämä johtaa hyvin hajanaiseen tuotannon virtaukseen, joissa on usein häiriöitä, jotka johtuvat hallitsemattomista ennakkoehdoista. Työntekijät osallistuvat TSV-toimintoihin pakon edessä, mikä johtaa usein turhiin siirtymiin ja liikkeeseen sekä tuottamattomaan ajankäyttöön.

Keskeiset havainnot osoittavat, että työntekijöiden näkökulmien parempi sisällyttäminen työnsuunnittelun prosessiin voi merkittävästi parantaa työtehtävien suorittamista ja vähentää tehottomuutta. Tutkimuksessa esitellään uusi menetelmä tuotannon virtauksen analysoimiseksi, joka perustuu häiriöanalyysiin ja työntekijöiden liikkumismalleihin. Suosituksiin kuuluu teknologian, kuten liikkuvien työasemien ja sijainninseurannan, käyttö häiriöiden minimoimiseksi ja tilannetietoisuuden parantamiseksi. Lisäksi tutkimuksessa korostetaan tarvetta paradigman muutokseen rakentamisen johtamisessa, keskittyen ennakoivaan ja yksityiskohtaiseen työnsuunnitteluun, johon tuotannon työntekijät osallistuvat.

Vaikutukset alalle ovat selkeitä: työntekijöiden ottaminen mukaan työnsuunnittelun prosessiin jo varhaisessa vaiheessa voi parantaa rakennettavuutta ja työmaan logistiikkaa. Digitaaliset visuaaliset hallintatyökalut ja reaaliaikaiset seurantajärjestelmät voivat parantaa tilannetietoisuutta ja vähentää häiriöitä. Työntekijöiden liikkumisen seuranta auttaa tunnistamaan ja vähentämään hukan lähteitä, johtaen työtehtävien tehokkaampaan suorittamiseen.

Tutkimuksessa suositellaan systeemistä muutosta rakennustuotantoon ja kehotetaan pääurakoitsijoita ja tilaajia luomaan ympäristöjä, jotka edistävät parempaa TSV-käyttäytymistä. Kun työntekijöitä tuetaan aktiivisesti oikea-aikaisella ja merkityksellisellä tiedolla, rakennusalalla voidaan saavuttaa sujuvampia ja tuottavampia työnkulkuja. Yhteenvetona voidaan todeta, että tässä tutkimuksessa korostetaan, että rakennusteollisuudessa on ratkaisevan tärkeää ottaa käyttöön uusia käytäntöjä ja teknologioita, jotka tukevat työntekijöiden TSV-toimintaa, vähentävät toiminnallisia häiriöitä ja kehittävät työtehtävien suorittamista. Jatkotutkimusta kannustetaan validoimaan näitä havaintoja eri yhteyksissä ja varmistamaan niiden laajempi sovellettavuus.

Avainsanat: rakennustuotannon johtaminen, tuotannon suunnittelu ja valvonta, tuotannon virtaus, työtehtävien suunnittelu ja valvonta, tuotannon virtaus, työntekijäkeskeinen päätöksenteko

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä): https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/

Yhteystiedot: Christopher Görsch, [email protected], puh: +358504118924

Insinööritieteiden korkeakoulun väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/49