Tapahtumat

Väitös tuotantotalouden alalta, DI Mikko Heiskala

Väitös Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulusta, tuotantotalouden laitokselta.
Doctoral hat floating above a speaker's podium with a microphone

Väitöskirjan nimi: Implications from digital servitization and open platforms for mass customization capabilities

Tohtoriopiskelija: Mikko Heiskala
Vastaväittäjä: professori Lars Hvam, Technical University of Denmark, Tanska
Kustos: apulaisprofessori Kimmo Karhu, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, tuotantotalouden laitos

Massaräätälöinti on ollut tehokas tapa valmistavan teollisuuden yrityksille räätälöidä tuotteita jopa yksittäisten asiakkaiden tarpeisiin. Tässä yritykset ovat tukeutuneet sisäisiin kyvykkyyksiinsä. Digitaalinen palvelullistuminen ja avoimet alustat haastavat näitä kyvykkyyksiä, mutta samalla ne tuovat uusia mahdollisuuksia massaräätälöijille.

Molemmat trendit laajentavat räätälöintimahdollisuuksia, joita yritykset voivat tarjota asiakkailleen. Digitaalinen palvelullistuminen ja älykkäät tuotteet mahdollistavat asiakkaan tuotteen tai ratkaisun jatkuvan muokkaamisen asiakkaiden tarpeisiin jopa alkuperäisen toimituksen jälkeen. Avoimien alustojen avulla yritykset voivat hyödyntää ulkopuolisten toimijoiden panosta ja luovuutta laajentaakseen räätälöinnin mahdollisuuksia huomattavasti yli sen, mitä yritys yksinään voisi tarjota.

Väitöskirjassa tutkittiin, kuinka massaräätälöintiyritysten tulisi mukauttaa kyvykkyyksiään vastatakseen näihin trendeihin.

Väitöskirja esittää neljä kontribuutiota massaräätälöinnin tutkimukseen. Ensinnäkin se esittelee Four Worlds Model (4WM) -mallin massaräätälöityjen palveluiden mallintamiseen myyntikonfigurointia varten, laajentaen aiempia fyysisiin tuotteisiin suunnattuja malleja. Toiseksi se laajentaa 4WM mallin fokusta koskemaan massaräätälöityjä ratkaisuja, jotka yhdistävät tuotteita ja palveluita. Molemmat kontribuutiot auttavat massaräätälöintiyrityksiä kehittämään parempia kyvykkyyksiä massaräätälöityjen palveluiden ja ratkaisujen myynnin tukemiseen.

Kolmanneksi väitöskirja esittelee 2x2-luokittelun massaräätälöinnin tavoille. Luokittelu käyttää räätälöinnin jatkuvuuden ja avoimuuden lisääntymistä ulottuvuuksinaan. Molemmat näkökulmat puuttuvat nykyisistä massaräätälöinnin luokitteluista ja ne on aiemmin tunnistettu vain yksittäisissä massaräätälöintitutkimuksissa. Neljänneksi väitöskirja esittelee vaikutuksia, joita lisääntyvä räätälöinnin jatkuvuus tai avoimuus tuo massaräätälöijien tarvitsemille kyvykkyyksille. Vaikutukset esitetään propositioina, jotka on kontekstualisoitu 2x2-luokittelun määrittelemille massaräätälöinnin tavoille. Aiempi massaräätälöinnin tutkimus on harvoin kontekstualisoinut kyvykkyyksiä tällä tavalla. Luokittelu ja propositiot ohjaavat massaräätälöintiyritysten johtoa siinä, millaisia kyvykkyyksiä heidän yrityksensä tarvitsee toteuttaakseen massaräätälöintiä kullakin luokittelussa määritellyllä tavalla.

Avainsanat: massaräätälöinti, digitaalinen palvelullistuminen, avoimet alustat

Linkki väitöskirjan sähköiseen esittelykappaleeseen (esillä 10 päivää ennen väitöstä): https://aaltodoc.aalto.fi/doc_public/eonly/riiputus/

Yhteystiedot:

Sähköposti  [email protected]

Perustieteiden korkeakoulun väitöskirjat: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/52 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty: