Kuka olet? Mitä opiskelit Kauppiksessa ja milloin valmistuit?
Olen Anna Homén, ruuhkavuosia elävä markkinointi- ja asiakaskokemusammattilainen.
Suoritin Kauppiksessa englanninkielisen kandidaatin tutkinnon International Business -kandidaattiohjelmassa ja valmistuin vuonna 1997. Jatkoin opintoja Fulbright-stipendiaattina Yhdysvalloissa, ja suoritin MBA-tutkinnon vuonna 2001.
Miten päädyit nykyiseen työhösi Postin markkinointiin?
Koko työurani on ollut markkinoinnin parissa; Suomessa ja ulkomailla, sekä kuluttajaliiketoiminnassa että B2B-puolella. Olen muun muassa tehnyt tapahtumia New Yorkissa, pitkän pätkän matkailumarkkinointia Tallink Siljalla, ja vastannut markkinoinnista ja asiakaskokemuksesta kauppakeskusliiketoiminnassa. Postin palvelukseen tulin pari vuotta sitten, kun yrityksessä oli startannut iso brändiuudistus, jossa fokusta siirrettiin perinteisistä postipalveluista hyvin vahvasti verkkokauppaliiketoimintaan.
Aloitin Postilla Parcel and eCommerce -yksikössä kuluttajamarkkinoinnissa, reilun vuoden jälkeen työnkuvaani tulivat myös B2B-kampanjat, ja tammikuusta 2022 alkaen siirryin vastaamaan koko Postin B2B-markkinoinnista. Yksi ison talon parhaita puolia on mahdollisuus edetä talon sisällä uusiin tehtäviin nopeastikin.
Mitkä ovat tärkeimpiä ominaisuuksia, joita tarvitset omassa työssäsi Postilla?
Markkinointi on työnkuvana monipuolisuudessaan vailla vertaa – näin myös Postilla. Markkinoijan täytyy ymmärtää numeroita markkinoinnin metriikasta liiketoiminnan lukuihin – ja pystyä osoittamaan yhteys edellisten välillä. Moderni markkinointi on vahvasti data- ja teknologiavetoista. Vaikka ei itse operoisikaan esimerkiksi eri mainonnanhallintajärjestelmiä, niiden perusperiaatteista on oltava perillä – ja kehitystä on seurattava jatkuvasti. Mielestäni kuitenkin ihan parasta markkinoinnissa on se, että luovuutta pääsee käyttämään lähes rajattomasti.
Teknisen kompetenssin ohella [työelämässä] onnistumisen edellytys ovat yhteistyötaidot. Etenkin Postin tapaisessa isossa organisaatiossa yhteistyötahoja on lukuisia – liiketoiminta, myynti, taloushallinto, HR jne. – ja ilman positiivista kommunikaatiota asiat eivät etene, ainakaan oikeaan suuntaan. Hyvät kommunikaatiotaidot ovat välttämättömyys myös esihenkilötyössä. Itse olen toiminut esihenkilönä yli kymmenen vuoden ajan, enkä koskaan vielä ole törmännyt haasteeseen, joka ei olisi keskustelemalla selvinnyt.