Marketing, Master of Science (Economics and Business Administration)
Nykyaikaiset markkinoijat ovat luovia, strategisia ajattelijoita, jotka osaavat toimia digitaalisessa ympäristössä vaivatta ja intuitiolla.
Olen Ville Vahteri – helsinkiläinen yrittäjä, kirjoittaja, juoksija ja aaltolainen. Opiskelin Aallossa pääaineena markkinointia keskittyen brändeihin. Sivuaineiksi valikoitui johtamista, visuaalista viestintää ja filosofiaa. Vaihdossa luin lisää viestintää ja kansainvälistä liiketoimintaa. Aloitin opinnot 2012 ja valmistuin 2018.
Alun perin minusta piti tulla arkkitehti. Halusin suunnitella jotain isoa, visuaalista, kokemuksellista ja vaikuttavaa. Pääsykokeissa se polku jäi pisteen päähän, mutta kauppatieteiden kokeessa onnistuin paremmin: pääsin Kauppakorkeakouluun ja valitsin pääaineeksi markkinoinnin, joka muistutti edes jossain määrin arkkitehtuuria. Rakennelmien ja maisemien suunnittelun sijaan suuntauduin siis opiskelemaan mielikuvien muotoilua, brändejä.
Urapolkuni on ollut kokeileva, mutkitteleva ja omaa mielenkiintoa seuraileva. Vaikka olen yleensä todella laskelmoiva ja harkitseva päätöksissäni, työpaikkojen kohdalla olen luottanut intuitioon ja tarttunut tilaisuuksiin nopeasti. CV:ssä se voi näyttää huonolta, mutta itsestäni se on tuntunut hyvältä.
Opintojen aikana tein työkseni myyntiä ja markkinointia, mutta eniten innostuin kasvuyritystapahtuma Slushin järjestämisestä. Toimin ensin vapaaehtoisena ja tiiminvetäjänä, sitten vapaaehtoisvastaavana, ja lopulta ympärivuotisessa markkinointitiimissä 2016-2017. Ennen kuin tuolla kyseisellä tiimillä perustimme oman bränditoimiston, olin ehtinyt olla kahdessa hieman fokusoituneemmassa toimistossa markkinoijana ja kirjoittajana.
Ajatus omasta bränditoimistosta syntyi, kun Slushin toimitusjohtajalta kysyttiin aamu-tv:ssä, että mitä toimistoja Slush käyttää brändinsä rakentamiseen. Vastaus oli, että meillä on siihen oma pieni tiimi. Silloin tajusimme, että meidän osaamiselle voisi olla laajemminkin kysyntää. Tuon itseluottamuspiikin rohkaisemina löysimme ensimmäisen asiakkaamme, ja tammikuussa 2019 hyppäsimme täyspäiväisiksi yrittäjiksi.
Bou rakentaa brändejä markkinoinnin, viestinnän, designin ja koodauksen keinoin – eli erikoistumme brändiin kokonaisuutena, emme ainoastaan yhteen sen osa-alueista.
Käytännössä voimme esimerkiksi suunnitella yritykselle, tuotteelle tai palvelulle visuaalisen identiteetin, koodata sitä noudattavan nettisivun, kirjoittaa sivuille sopivat sisällöt, ohjata kohdeyleisöä sivulle mainoskampanjalla ja lyödä PR:n keinoin läpi kansainvälisessä mediassa. Kun yksi ja sama toimisto pystyy hoitamaan tämän kaiken, välittyy brändin tavoitemielikuva tehokkaasti ja yhdenmukaisesti.
Vaikka brändimme vaihtelevatkin kvanttitietokoneista käsityöläiskahviin ja kaupunkeihin, keskitymme pääasiassa palvelemaan eurooppalaista teknologiakenttää. Sieltä perustajatiimimme on kasvanut yhteen, ja sieltä löytyy mielettömästi ratkaisupotentiaalia maailman kipeimpiin ongelmiin. Nämä yritykset ansaitsevat tulla kuulluiksi, muistetuksi ja ihailluiksi.
Olemme huomanneet, että Boun palvelumalli ja valittu positio toimivat erinomaisesti. Tähän asti olemme tehneet yhteistyötä jo yli 70 brändin kanssa, ja vuoden loppuun mennessä tiimimme koko kasvaa jo kaksinumeroiseksi – sikäli mikäli nyt hakusessa olevat avainosaajat löytyvät nopeasti.
Ville Vahteri, bränditoimisto Boun perustajajäsenLopulta onnistuminen on aina kiinni tiimistä ja ihmisten välisestä yhteistyöstä.
Ryhmätöiden dynamiikka pätee sekä kouluprojekteissa että yrityksen rakentamisessa. Vaikka sitä aina toitotetaankin, toitotan lisää: lopulta onnistuminen on aina kiinni tiimistä ja ihmisten välisestä yhteistyöstä. Tätä tuli treenattua opiskeluaikoina, ja sama treeni vain jatkuu yrittäjänä.
Kursseista markkinoinnin Capstone-kurssit olivat erinomaisen konkreettisia yhteenvetoja aiempien kurssien opeista. Niissä tehtävänannot ja vaatimustaso olivat kaikkein lähimpänä työelämän vaatimuksia, ja professoreilta sai riittävän kriittistä palautetta.
Myös vaihto-opinnoissa saavutettu englannin kielen sujuvuus on ollut itselleni ehdoton edellytys yrittäjyyteen. Boun brändityöstä yli 80% suuntautuu kansainvälisille markkinoille, joten englannin on pakko taipua aina asiakastapaamisista luovaan kirjoittamiseen.
Opiskelijana yrittäjäksi ryhtymisen vaihtoehtoiskustannus on usein pienimmillään. Työelämään siirtymisen jälkeen voi olla kivuliasta luopua kiinteästä kuukausipalkasta, modernista toimistosta ja selkeästä toimenkuvasta perustaakseen oman yrityksen.
Lisäksi opiskeluaika on optimaalinen aika löytää perustajatiimi. Ideoita ja markkinarakoja riittää kyllä, mutta sopivia co-foundereita tapaa harvemmin. Vaikka en kannustakaan tutustumaan ihmisiin vain tästä syystä, niin voihan sitä miettiä josko tuttujen joukosta löytyisi sopiva tiimi. Nyt kun koko Aalto opiskelee samalla kampuksella, voi tällainen uutta yritystoimintaa luova tiimiytyminen tapahtua kuin huomaamatta – aivan kuten itselleni kävi Slushissa.
Ja jos ei halua vielä opiskelijana perustaa yritystä, voi silti harrastaa yrittäjämäistä toimintaa. Voi esimerkiksi hakeutua vapaaehtoistoimintaan, mutta toiminnan ylläpitämisen sijaan kehittää jotain ihan uutta. Me perustimme kavereiden kanssa KY:lle olutseuran ja lanseerasimme vapuksi oman oluen. Kai sen voi laskea jonkinlaiseksi kevytyrittäjyydeksi.
Ylipäätään tärkeintä on vain lähteä kokeilemaan. Siitä hetkestä, kun päättää haluavansa yrittäjäksi, on nimittäin aika pitkä matka yrityksen perustamiseen jos ei ole tiimiä, ideaa tai markkinaa tiedossa.
Olisin aloittanut nykyisen reflektointirutiinini jo kandivaiheessa – se on nimittäin auttanut minua tunnistamaan paremmin omia vahvuuksiani, kehityskohteitani, tavoitteitani ja identiteettiäni yrittäjänä. Käytännössä listaan vuosittain kysymykset, joihin kirjaan vastaukset kuukausittain. Kirjoittaessa, ja varsinkin kun vuoden päätteeksi luen ne läpi, kokonaiskuvasta muodostuu kirkas ja se rauhoittaa mieltä.
Kysyisin siis opiskelija-minältäni muutaman tutkiskelevan kysymyksen, esimerkiksi aina periodin päätteeksi: “mitä opit?”, “mitä et oppinut niin hyvin?”, "mitä haluaisit oppia seuraavaksi?", “mikä oli roolisi ryhmätyössä?”, “minkä roolin haluaisit seuraavassa ryhmätyössä?”, "opiskeletko oikeaa alaa?" jne.
Ehkä teemaan liittyen voisi sujauttaa sinne myös kysymykset kuten “kenen kanssa voisit kuvitella perustavasi yrityksen?” ja “mikä on seuraava askeleesi kohti yrittäjyyttä?”
Nykyaikaiset markkinoijat ovat luovia, strategisia ajattelijoita, jotka osaavat toimia digitaalisessa ympäristössä vaivatta ja intuitiolla.
Täältä löydät Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun alumnitarinoita. Tarinoista löydät esimerkkejä koulumme alumnien urapoluista. Alumnitarinat on jaoteltu pääaineen mukaan. Uusimmat julkaisut ovat pääaineryhmissä ensimmäisinä.