Marketing, Master of Science (Economics and Business Administration)
Nykyaikaiset markkinoijat ovat luovia, strategisia ajattelijoita, jotka osaavat toimia digitaalisessa ympäristössä vaivatta ja intuitiolla.
Opiskelin pääaineenani markkinointia vuosina 2010–2016. Sivuaineena olin kandivaiheessa vaihto-opiskelemassa Tanskassa ja maisterivaiheessa tein laajan sivuaineen julkisuuden tutkimuksesta ja viestinnästä Helsingin yliopistolla.
Valmistumisen jälkeen olen työskennellyt viestintä- ja PR-konsulttina globaalissa strategisen viestinnän toimistossa Hill+Knowlton Strategiesissa.
Opinnot ovat antaneet vahvan pohjan, jolle rakentaa asiantuntijuutta. Kauppatieteellisen koulutuksen ansiosta ymmärrän asiakkaan tilanteita ja haasteita juuri yrityksen näkökulmasta ja tiedän, miten asiakasta voi parhaiten auttaa.
Markkinoinnin pääaineopinnot taas antoivat ymmärryksen arvon luonnista yrityksen ydintoimintana. Se auttaa kehittämään asiakkaideni viestintää ja markkinointia oikeaan suuntaan. Lisäksi pystyin laajentamaan osaamistani yhteiskunnalliseen suuntaan Kauppiksen Helsingin yliopistossa tarjoaman sivuainemahdollisuuden myötä.
Opintoajalta ja vuosilta KY:llä on lukematon määrä tarinoita ja unohtumattomia muistoja! Yksi hauskimmista muistoista on vuodelta 2015, kun Kauppiksen kandiopiskelijat siirtyivät opiskelemaan Otaniemen kampukselle. Halusimme KY:llä tehdä jotain symbolista muuton kunniaksi, joten päädyimme kuljettamaan näitä ensimmäisiä Otaniemessä aloittavia Kauppiksen kandikurssin mursuja Töölöstä Otaniemeen maalta, mereltä ja ilmasta kuorma-autoilla, lautalla ja helikopterilla. Itse olin helikopterin kyydissä kuljettamassa mursuja ja tuo lento on jäänyt hyvin mieleen.
Aktiivisuus opiskelijatoiminnassa antoi unohtumattomien kokemusten ja ystävien lisäksi paljon osaamista, jota olisi ollut vaikea saada muuten. Opiskelijatoiminnan lisäksi tein erilaisia oman alan töitä jo opiskeluaikana, ja ilman niitä olisin joutunut aloittamaan työkokemuksen ja asiantuntijuuden keräämisen tyhjästä opintojen päätyttyä.
Jatkuva oppiminen on jo melkein klisee, mutta se on erittäin tärkeää koko ajan muuttuvassa ja entistä kilpailullisemmassa työelämässä. Oppiminen ja opiskelu eivät siis lopu Kauppiksen päättymiseen!
Kauppatieteellisen erityisosaamisen lisäksi yleistieto ja laaja ymmärrys maailmasta ja yhteiskunnasta korostuvat myös. On tärkeää lukea paljon ja seurata maailmaa myös oman erityisalueen ulkopuolelta. Tarvittavaa osaamista voi ajatella T-mallin mukaisesti: pitää olla hyvä yleisymmärrys kaikesta, ja lisäksi vahva asiantuntijuus omalta alalta. Onneksi opinnot Aallossa tukevat tätä hyvin.
Verkostot tarkoittavat ennen kaikkea opiskeluaikana saatuja hyviä ystäviä, jotka säilyvät loppuelämän. Ystävät ja kaverit ovat elämässä aina tärkeitä, joten opiskeluaikana kannattaa ehdottomasti lähteä ennakkoluulottomasti mukaan uusiin juttuihin ja tutustua uusiin ihmisiin!
Alumnius tarkoittaa ylpeyttä omasta yliopistosta ja koulutuksesta. Alumnius on sitä, että voin ylpeästi Suomessa ja maailmalla kertoa omasta yliopistostani ja sen saavutuksista.
Alumnius on myös kiinnostusta Kauppiksesta ja sen kehittämisestä myös valmistumisen jälkeen. Alumnilähettiläänä haluankin olla mukana parantamassa yliopiston, opiskelijoiden ja alumnien suhdetta ja yhteydenpitoa.
Tällä hetkellä Helaniemi työskentelee Vapa Medialla viestintäkonsulttina. (2020)
Tutustu tarkemmin Markus Helaniemen urapolkuun LinkedInissä!
Lue lisää Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun alumniyhteistyöstä sekä muista alumnisuurlähettiläistä, jotka Markuksen tavoin ovat mukana kehittämässä koulun alumnitoimintaa.
Nykyaikaiset markkinoijat ovat luovia, strategisia ajattelijoita, jotka osaavat toimia digitaalisessa ympäristössä vaivatta ja intuitiolla.