Aseta ja viesti selkeästi tavoitteet sulautuvalle oppimiselle (blended learning)

Opettajien osaamisen kehittäminen on keskeistä sulautuvan oppimisen tavoitteiden saavuttamiseksi Mikkelissä.
Aalto Online Learning (kuvituskuva)

Digitalisaatio muuttaa korkeakoulutusta. Aalto-yliopisto piti tätä strategisena haasteena ja käynnisti vuonna 2016 viisivuotisen Aalto Online Learning -hankkeen, jonka tavoitteena oli vastata haasteeseen ja uudistaa yliopiston senhetkistä koulutuskulttuuria.

"Hankkeen keskeisiä tuloksia ovat opiskelijoiden uudet verkko-oppimisresurssit ja tunnistettujen parhaiden käytäntöjen ja mallien levittäminen kaikkien Aalto-yliopiston korkeakoulujen ja yksiköiden opettajien käyttöön. Ne edistävät houkuttelevien verkkokurssien ja "blended learning" kurssien luomista sekä omille opiskelijoillemme että kaikille, jotka jatkuvasti kehittävät osaamistaan", kertoo Aalto Online Learning -hankkeen projektipäällikkö Tomi Kauppinen.

Aalto Online Learning -hankkeen inspiroimana ja tukemana Aalto-yliopiston Mikkelin kampuksen kansainvälisen liiketoiminnan kandidaattiohjelmassa (BScBA-ohjelma) on toteutettu kaksi hanketta. Ensimmäisessä hankkeessa tutkittiin, kuinka ohjelmassa voitaisiin hyötyä blended learningistä niin, että samalla kuitenkin säilytettäisiin korkeatasoinen luokkahuonekokemus. Toisessa hankkeessa tutkimuksen tuloksia käytettiin pohjana blended learningin menetelmien järjestelmälliselle laajentamiselle ja kehittämiselle Mikkelin kampuksella. Samalla pyrittiin selvittämään, mikä parhaiten vastaa opiskelijoiden, opettajien, muun henkilökunnan ja muiden keskeisten sidosryhmien tarpeita.

Mikkelin yksikön ohjelmajohtaja Joan Lofgren ja Mikkelissä lähes 30 vuoden ajan opettanut Dallasin yliopiston markkinoinnin professori Dale Fodness järjestivät hiljattain kaikille Aallon opettajille ja oppimisen kehittäjille avoimen työpajan, jossa jaettiin kokemuksia opitusta ja saatiin palautetta ja ehdotuksia kollegoilta.

OhjelmajohtajaJoan Lofgreninmukaan ohjelman ainutlaatuisuus (kolmen viikon moduulit, joita opettavat eri puolilta maailmaa tulevat vierailevat luennoitsijat) vaatii opettajilta yhtä aikaa ainutlaatuisen lähestymistavan pedagogiikan sekä koulutusteknologian oikean ”yhdistelmän” aikaansaamiseksi. Opettajat ovat avainasemassa blended learningin tavoitteiden saavuttamisessa Mikkelissä.

Blended learningiä painotettava työhaastattelussa, rekrytoinnissa, perehdytyksessä ja arvioinnissa

Professori Fodnessin mukaan ensimmäisen hankkeen pohjalta tehty tutkimus osoitti, että suurin osa Mikkeliin opettamaan tulevista professoreista oli jo omassa yliopistossaan tutustunut blended learningiin ja koulutusteknologiaan ja että Mikkelin kampuksella oli jo olemassa siihen tarvittavan koulutusteknologian infrastruktuuri ja tuki. Siitä huolimatta blended learningin menetelmien ja koulutusteknologian sisällyttäminen kursseihin oli odotettua vähäisempää. Osa opettajista innovoi ja harjoitteli kursseillaan aktiivisesti blended learningin parhaita käytäntöjä, kun taas osa ei hyödyntänyt käytettävissä olevaa koulutusteknologiaa optimaalisesti.

"Tämä voi johtua esimerkiksi sukupolvien välisistä eroista teknologian omaksumisessa, Mikkelin kampuksen ainutlaatuisen ohjelman vähäisestä tuntemuksesta ja käytettävissä olevista resursseista sekä epäselvistä odotuksista teknologian hyödyntämiselle luokkahuonekokemuksen tukena. Lopuksi päätimme, että paras lähestymistapamme olisi keskittyä viestimään selkeästi ja johdonmukaisesti blended learningiin liittyvistä odotuksista uudelle ja pysyvälle henkilökunnalle Mikkelissä – korostaen niitä työhaastattelussa, rekrytoinnissa, perehdyttämisessä ja arvioinnissa. Lisäksi meidän oli tarjottava resursseja itsenäiseen oppimiseen menetelmien opettelemisen tukemiseksi", hän sanoo.

Työpajassa ohjelmajohtaja Lofgren ja professori Fodness ohjasivat keskustelua meneillään olevan työn keskeisistä osa-alueista Mikkelin kampuksella. Niitä ovat muun muassa seuraavat:

• Laaditaan selkeä, ytimekäs ja vakuuttava ohjenuora sille, mitä blended learning tarkoittaa Mikkelin kampuksella, miksi se on tärkeää ja miten sen tavoitteet saavutetaan.
  • Tehdään analyysi, jossa keskitytään Mikkelissä sovellettavan blended learningin ja tarjolla olevan tekniikan omaksumisen ja käytön nykytilaan ja toivottuun tilaan sekä seurannan keskeisiin mittareihin.
  • Kehitetään Mikkelin yksikölle ensimmäistä jaettavaa verkkoresurssia Mikkeli Faculty Collaboratory, jota kehitetään ja testataan parhaillaan Aalto Wiki -sivustona.

Jos et päässyt osallistumaan Väre-rakennuksessa 28. marraskuuta pidettyyn työpajaan, mutta haluaisit lisätietoa blended learningistä, ota yhteyttä Joan Lofgreniin [email protected], Dale Fodnessiin [email protected] tai Tomi Kauppiseen [email protected] ja tutustu tuleviin tapahtumiin: https://onlinelearning.aalto.fi/.

Teksti: Terhi Ollikainen

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.