Miten päädyit opiskelemaan bioinformaatioteknologiaa?
Etsin eri hakuvaihtoehtoja luonnontieteellisiltä aloilta verkosta ja jokin Google-hauistani vei minut bioinformaatioteknologia-pääaineen (bioIT) sivuille. Silmäilin tutkintoon kuuluvia kursseja, ja huomasin olevani kiinnostunut melkein jokaisesta niistä. Opinnot tuntuivat omilta, joten aloitin itsenäisen pääsykokeisiin lukemisen ja pääsin ensiyrittämällä sisään.
Millaista opiskelu on käytännössä?
BioIT:n kandiopinnot ovat työläitä, mutta palkitsevia. Opiskelu on täysipäiväistä ja tehtäviä ratkotaan opiskelukavereiden kanssa yhdessä ja se on se siistein juttu. Oma osaaminen ja kaverisuhteet vahvistuvat, kun tehtäviä tehdään yhdessä.
Pääaineen opintotarjonta on Aallon laajimpia. Tarjolla on kursseja ainakin kolmesta eri korkeakoulusta, joten opiskelijoilla on mahdollisuus päästä näkemään ja opiskelemaan eri alojen toimintatapoja ja menetelmiä. Parin ensimmäisen vuoden opinnot muodostuvat suurimmaksi osaksi peruskursseista, jotka on valittu tutkintoon useampaa eri LST-maisteriohjelmaa (Life Science Technologies) silmällä pitäen. Tarjontaa on laidasta laitaan: tilastomatematiikkaa, signaalinkäsittelyä ja siihen liittyvää matematiikkaa, kemiaa, fysiikkaa, biologiaa ja ohjelmointia.
Koska opinnot ovat hyvin poikkitieteellisiä, kokonaiskuva kandivaiheen opinnoista saattaa jäädä sirpaleiseksi. Pääaineesta saakin eniten irti, jos selvittää itselleen hyvissä ajoin, mille maisterilinjalle aikoo myöhemmin hakeutua. Suurpiirteinenkin käsitys siitä, mihin aikoo tähdätä tulevaisuudessa, auttaa valitsemaan itselleen kaikkein oleellisimmat kurssit. Itseäni on esimerkiksi aina kiinnostanut bioinformatiikka eli biologisen datan tietokoneavusteinen analysointi ja erilaiset biologiseen dataan räätälöidyt koneoppimismenetelmät, joten valitsin jo kandivaiheessa niihin liittyviä kursseja. Aallon kurssitarjonta on niin laaja ja liikkuvuus korkeakoulujen välillä niin vapaata, että kaikki löytävät varmasti tulevaisuuden suunnitelmiaan tukevia opintoja.
Mikä opinnoissa on parasta?
Itse pidin eniten ohjelmoinnista, sillä kursseilla riitti tekemistä ja opintoihin sai uppoutua. Parasta opinnoissa onkin ehkä juuri se, että itseään eniten kiinnostaviin kursseihin pääsee syventymään kunnolla. Tietenkään kaikki kurssit eivät aina maistuneet, mutta ne, joiden aiheisiin pääsin toden teolla syventymään, olivat palkitsevimpia kokemuksia koko opiskelu-urallani. Nykyään olen kiitollinen itselleni siitä, että syvennyin erilaisiin aiheisiin.
Opin jatkuvasti näkemään ja hyödyntämään oppimiani asioita – kuten tilasto- ja koneoppimismenetelmiä data-analyysissä – alan työssäni sekä opinnoissani. Ehkä jonain päivänä pääsen ottamaan käyttöön täysin uusia menetelmiä. Ilman bioIT-opintojani tämä tuskin olisi mahdollista.
Millainen tulevaisuus alalla on?
Moniulotteisuutensa ansiosta loistava. Pääaineesta voi päätyä suunnittelemaan lääketieteellisiä laitteita, kuluttajatuotteita, biomateriaaleja, lääkkeitä, koneoppimis- ja analyysi- tai datan visualisointimenetelmiä – tai vaikka syöpätutkijaksi. Lista jatkuu loputtomiin! Ja mikäli sopivaa työtehtävää ei löydy, kentällä on tilaa temmeltää, sillä biologian moniulotteisuus antaa mahdollisuuden luoda erilaisia tuotteita ja menetelmiä tutkimukseen tai vaikka kuluttajamarkkinoille. Uusia keksintöjä, joita alalla ei vielä ole kehitetty, on rajattomasti ja se jos mikä motivoi.
Millaista bioinformaatioteknologian opiskelijoiden opiskelijaelämä on? Lue lisää Inkubion sivuilta.