Erinomaista yhteistyötä FIDA-asetuksen taloudellisten mahdollisuuksien löytämiseksi OP Ryhmälle

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu teki yhteistyötä OP Ryhmän kanssa opiskelijaprojektissa, jossa selvitettiin EU:n FIDA-sääntelyn mahdollisuuksia.
OP-FIDA-projektiryhmä, Kauppakorkeakoulu
Juho Aalto ja Juho Tuuliainen (Aalto) (vas.), Atte Pitkälahti (0P), Timo Seppälä (Aalto) sekä Sebastian Pohja ja Riiko Pesonen (OP)

Kauppakorkeakoulun rahoituksen opiskelijat Juho Aalto ja Juho Tuuliainen tekivät kattavan analyysin EU:n tulevan FIDA-asetuksen (Financial Data Access) mahdollisista hyödyistä OP Ryhmälle. Projektin taustalla oli tarve ymmärtää ja hyödyntää lainsäädäntömuutoksia, ja selvittää, millaisia mahdollisuuksia FIDA voisi tarjota OP Ryhmälle. FIDA, joka tunnetaan myös nimellä Open Finance -asetusehdotus, on suunniteltu helpottamaan asiakastietojen jakamista ja mahdollistamaan kolmansien osapuolten pääsyn rahoitussektorille, ja se lupaa muuttaa rahoitustietojen käyttöympäristöä.

Aalto-yliopiston tiimi teki OP Ryhmän tilauksesta laajan tutkimuksen, johon sisältyi asiantuntijahaastatteluja, perusteellinen kirjallisuuskatsaus Euroopan komission viimeaikaisista asiakirjoista, tietojen analysointia ja iteratiivisia palautekeskusteluja OP Labin ja Regulatory Affairs -tiimin kanssa. Projektissa keskityttiin vähittäispankkiasiakkaisiin pankki- ja vakuutusliiketoiminnan aloilla, koska näiden segmenttien odotetaan kokevan FIDAn käyttöönoton ensimmäiset vaikutukset.

Selkeitä ja käyttökelpoisia oivalluksia opiskelijoilta

Juho Aalto oli erittäin tyytyväinen projektiin. ”Yhteistyö OP Labin kanssa sujui poikkeuksellisen hyvin. Oli palkitsevaa huomata, että tutkimustamme ja näkemyksiämme arvostettiin, minkä seurauksena saimme mahdollisuuden esitellä tuloksemme OP:n liiketoiminta-alueiden johtoryhmille.”

Myös Juho Tuuliainen sanoi, että työskentely OP Labin kanssa oli hieno kokemus. ”On ilahduttavaa tietää, että ponnistelujamme arvostetaan ja että tulokset ovat niin merkittäviä, että ne voidaan esitellä näin korkealla tasolla organisaatiossa.”

”Projektiryhmä onnistui erinomaisesti luomaan konkreettisia esimerkkejä, joissa OP voi todella hyötyä FIDA-asetuksesta. Heidän työnsä tarjoaa selkeitä, käyttökelpoisia oivalluksia", kehui opiskelijoita OP Labin Innovation Partner Anton Danielsen.

Myös OP:n Legal Counsel Sebastian Pohja kiitti tiimiä ja totesi, että vaikka FIDAn oikeudellinen kehitys oli vielä kesken, projektiryhmä onnistui tekemään perusteellisen lopputyön. ”Opiskelijoiden näkemykset ovat korvaamattomia, kun navigoimme näissä muutoksissa.”

Lopuksi projektin akateemisena ohjaajana toiminut yliopistonlehtori Timo Seppälä korosti sen merkitystä. ”Tämä projekti valottaa erinomaisesti FIDA-järjestelmää ja meneillään olevia muutoksia EU:n lainsäädännössä. Aiheen laajuus huomioon ottaen siitä olisi helposti voinut kirjoittaa väitöskirjan, mutta ryhmä onnistui kuitenkin tuottamaan tiiviit ja vaikuttavat tulokset.”

Opiskelijoiden mukaan tämä Aalto-yliopiston ja OP ryhmän välinen yhteistyö korostaa ennakoivia toimia, joilla pyritään sopeutumaan tuleviin sääntelymuutoksiin ja hyötymään niistä. ”Valmistautumalla FIDAn käyttöönottoon OP pystyy paitsi noudattamaan uusia säännöksiä myös hyödyntämään muutosten tuomia strategisia etuja. Projektin oivalluksista ja suosituksista on hyötyä OP:n siirtyessä kohti avoimempaa ja datakeskeisempää rahoitusympäristöä”, Juho Aalto ja Juho Tuuliainen sanovat.

Lisää aiheesta:

Opiskelijoita Kauppakorkeakoululla. Kuva: Aalto-yliopisto / Unto Rautio

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit / Customized Student Business Projects

Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti on suunniteltu yrityksille tehtäviä tutkimus- ja selvitysprojekteja varten ja sen lähtökohtana ovat yrityksen tarpeet.

Kauppakorkeakoulu
People standing and talking in front of a big picture wall, where is numbers, currencies and a logo of OP Group

Premium Partner - OP Ryhmä

Kauppakorkeakoulun partneri vuodesta 2013.

Kauppakorkeakoulu

Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Two students fly a kite. Photo: Aleksi Poutanen
Opinnot Julkaistu:

Miten valmistaa opiskelijoita ammattilaisiksi epävarmassa tulevaisuudessa?

Valmistuneet tarvitsevat monenlaisia taitoja tulevaisuuden työelämässä.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.