Finnish Design Push: Teknologia-alan pk-yritysten ja muotoilun opetuksen uusi yhteistyöhanke
Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu sai aiemmin tänä vuonna merkittävän nelivuotisen rahoituksen Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiöltä, Von Julin –rahastolta ja Metex-rahastolta kehittääkseen uusia opetuskäytäntöjä, jotka tukevat muotoiluopiskelijoiden siirtymistä työelämään ja edistävät muotoilun hyödyntämistä suomalaisissa teknologiayrityksissä.
Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on keskeinen rooli Suomen työllisyyden ja kestävän kasvun kannalta. Tämän vuoksi Aalto-yliopisto pyrkii vahvistamaan yhteistyötä suomalaisten pk-yritysten kanssa etsien uusia näkökulmia ja mahdollisuuksia yhteistyöhön.
Muotoilun laitoksen johtaja Mikko Jalas avaa koulun tavoitteita: ”Haluamme vaikuttaa yhteiskunnallisesti. Strateginen päätavoitteemme on olla aktiivinen kumppani yhteiskunnassa, tehdä yhteistyötä yritysten kanssa ja lisätä näkyvyyttämme.” Jalas korostaa, miten tärkeää on edistää opiskelijoiden työelämävalmiuksia, ja painottaa, että varhainen yhteistyö yritysten kanssa tarjoaa korvaamattomia oppimiskokemuksia.
Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön kehityspäällikkö Marianna Jokila selittää, miksi muotoilu tulisi integroida teknologiayrityksiin.
”Muotoilu tuo luovuuden teknologiayritysten ytimeen, tehostaa niiden päivittäistä toimintaa ja tarjoaa uutta kilpailukykyä.”
Jokilan mukaan Aallon muotoilukoulutus on huippuluokkaa, mikä houkuttelee lahjakkaita opiskelijoita kaikkialta maailmasta. ” Meidän on ryhdyttävä toimiin, jotta voidaan varmistua siitä, että opiskelijat työllistyvät Suomeen.”
Uusien yhteyksien ja yhdessä oppimisen edistämistä
Hankkeen ytimessä on uusien yhteyksien luominen ja uusien yhteistyömuotojen tutkiminen yliopiston ja elinkeinoelämän välillä. Design Push -hanke käynnistyi syyskuussa 2024 Digital Service Design Project -kurssilla yhteistyössä viiden suomalaisen teknologiayrityksen kanssa. Yritykset rekrytoitiin yhteistyössä Teknologiateollisuus ry:n aluetoimistojen kanssa.
Teemu Polo ja Anu Lääveri Teknologiateollisuudesta olivat keskeisessä roolissa yhdistämässä yliopistoa sopiviin kumppaniyrityksiin. Tulevaisuudessa mukaan tuodaan lisää muotoilukursseja sekä erilaisia opiskelijoiden tukitoimia, kuten harjoitteluja ja mentorointia.
Hankkeen perustaja, apulaisprofessori Oscar Person sanoo, että yhteiskunnan ja teollisuuden välisen yhteistyön merkityksen ymmärtäminen on tärkeää oppimisen kehittämisessä. Näiden kokemusten hyödyntäminen opetussuunnitelmien kehittämisessä on myös keskeinen tutkimusalue, kun pohditaan muotoilukoulutuksen sisältöä ja sen tulevaisuutta.Tavoitteena on tutkia uusia yhteistyömalleja yritysten ja yliopistojen välillä ja varmistaa molempia osapuolia hyödyttävät kumppanuudet, jotka parantavat opetuskokemusta.
Finnish Design Push -hankkeen tarkoituksena on tarjota oppimisalusta sekä opiskelijoille että yrityksille. Hanke auttaa yrityksiä saamaan käsityksen muotoilun tarjoamista ratkaisuista ja tunnistamaan kehitysalueita sekä tarjoaa mahdollisuuden kokeilla yhteistyötä muotoilijoiden kanssa.
Yhteistyöprojektit PK-yritysten kanssa tarjoavat opiskelijoille arvokasta kokemusta yrityshaasteiden ratkaisemisesta, auttavat heitä ymmärtämään sekä tarjolla olevia uramahdollisuuksia että työyhteyksien luomisen merkityksen jo varhaisessa vaiheessa.
Yliopistolle hanke tarjoaa mahdollisuuden kehittää lähestymistapaa yritysyhteistyöhön. Person jatkaa, että yhteistyön arvoa ei tule etsiä pelkästään projektien tuloksista vaan myös siitä vastavuoroisesta oppimisesta, jota opiskelijat, opettajat ja yritykset prosessin aikana kokevat.
Loistavia tuloksia yhteistyöstä
Ensimmäinen yhteistyöprojekti järjestettiin yhteistyössä Heerosin, Lojerin, Reflectorin, Innofactorin, Granlundin ja Aalto ITS:n kanssa.
Kurssin vetäjien Núria Solsonan ja Antti Salovaaran mukaan opiskelijat omaksuvat asiakaskeskeisen näkökulman ja soveltavat palvelu- ja vuorovaikutussuunnittelua yritysten kehityshaasteiden tarkasteluun. He tekevät yhteistyötä yritysten kanssa analysoidakseen palvelukokemuksia sekä tunnistaakseen ja tehdäkseen prototyyppejä parannusmahdollisuuksista.
Opiskelijat loivat käyttäjäpolkuja, kehittivät prototyyppejä ja perustelivat muotoiluratkaisuja. Kurssilla käytettiin myös yhteissuunnittelumenetelmiä ja syvennettiin ohjelmointitaitoja palvelumuotoilun tarpeisiin.
Lojer, suomalainen lääketieteellisten kalusteiden valmistaja ja fysioterapialaitteiden markkinajohtaja Pohjoismaissa, osallistui hankkeeseen tavoitteenaan parantaa ja yksinkertaistaa tilausprosessia sekä asiakasviestintää. Heidän tavoitteenaan oli myös parantaa asiakaskokemusta kokonaisvaltaisesti siten, että sen tuomaa lisäarvoa ja vaikutusta voidaan mitata.
Lojerin palvelujohtaja Tapio Turta oli tyytyväinen tuloksiin: ”Tämä on erinomainen tapa saada uusia ideoita ja vahvistaa omia ajatuksia. Opiskelijat olivat todella omistautuneita projekteilleen. Opin, että voisimme tehdä paljon enemmän yhteistyötä opiskelijoiden kanssa palveluiden kehittämisessä.”
Suomalainen ohjelmistoyritys Heeros, joka tarjoaa talous-, liiketoiminta- ja henkilöstöhallinnon SaaS-ratkaisuja, halusi yksinkertaistaa resursointiominaisuuttaan, joka koettiin liian monimutkaiseksi.
"Prosessi oli erittäin onnistunut, osallistuminen oli ehdottomasti sen arvoista! On hienoa, että prosessi oli tarpeeksi yksinkertainen keskikokoiselle yritykselle kuten meille. Kannustin oli juuri oikea – saimme merkittäviä hyötyjä kohtuullisella ajankäytöllä,” sanoo Heeroksen tuotejohtaja Henri Liuska.
Heerosin tuotepäällikkö Juuso Pankalahti on Liuskan kanssa samaa mieltä: "Yhteistyö yliopistojen ja yritysten välillä voi olla erittäin hedelmällistä."
Kiinnostaako liittyä mukaan?
Finnish Design Push -hanke hakee uusia pieniä ja keskisuuria teknologiayrityksiä mukaan vuoden 2025 projekteihin oppimaan lisää muotoilun mahdollisuuksista. Jos yrityksesi on kiinnostunut kehittämään tarjontaansa digitaalisen palvelun tai työkalun avulla, ota meihin yhteyttä!