Hanne Ludvigsenille johtavan fotoniikan alan järjestön Fellow-jäsenyys

Arvostettu kunnianosoitus on tunnustus Hanne Ludvigsenin merkittävästä panoksesta fotonikiteisten kuitujen ja optisten antureiden alalla.
Hanne Ludvigsen

Vanhempi yliopistolehtori Hanne Ludvigsen on nimitetty kansainvälisen OPTICA-seuran Fellow-jäseneksi. Seura tunnettiin aiemmin nimellä The Optical Society of America, OSA. Ludvigsen työskentelee Elektroniikan ja nanoteknologian laitoksella ja Micronova-tutkimusinfrastruktuurissa. Arvostettu kunnianosoitus on tunnustus hänen merkittävistä saavutuksistaan fotonikidekuitujen ja optisten antureiden tutkimuksen alalla.

Hanne Ludvigsen johtaa Fiber Optics -tutkimusryhmää, joka keskittyy fotonikidekuituihin perustuviin superkontinuumilähteisiin ja niiden plasmoniikkasovelluksiin. Hänen tutkimuskohteisiinsa kuuluvat valkoisen valon laserit (superkontinuumin tuottaminen), kuituoptiset biosensorit ja optinen metrologia.

Ludvigsenin ryhmä on ollut edelläkävijä fotonikidekuitujen superkontinuumin synnyn tutkimuksessa ja kehittänyt näiden kuitujen tarjoamiin uusiin mahdollisuuksiin perustuvia laite- ja anturisovelluksia.

Tutkimusryhmä osoitti ensimmäisenä, että fotonikidekuidun vaipan reikäistä hilarakennetta voidaan käyttää kaasujen havaitsemiseen ja tunnistamiseen. He myös näyttivät ensimmäisinä, että näitä kuituja voidaan sopivalla kaasulla täytettyinä käyttää aallonpituusreferensseinä optisten viestintäjärjestelmien kanavavalvontaan ja kalibrointiin. Tällä hetkellä ryhmä kehittää uudenlaisia laite- ja anturisovelluksia, jotka perustuvat kuidun reikien pinnoittamiseen ohuella metallikalvolla ja näillä pinnoilla havaittaviin plasmoniominaisuuksiin.

Ludvigsen on osallistunut aktiivisesti OPTICAn toimintaan. Hän on toiminut editorina monissa seuran arvostettujen optiikan ja fotoniikan julkaisujen toimituskunnissa. Vuosina 2006-2012 Ludvigsen oli assistant editorina seuran ensimmäisessä avoimen julkaisun Optics Express -lehdessä. Vuosina 2014-2020 hän toimi Journal of Lightwave Technology -lehdessä vastaavassa tehtävässä, ja maaliskuusta 2020 lähtien hän on ollut Optics Letters -lehden associate editor.

Vuonna 1916 perustettu OPTICA on johtava optiikan ja fotoniikan alan tieteellinen seura, johon kuuluu ansioituneita tieteen, tekniikan ja liiketoiminnan asiantuntijoita kaikkialta maailmasta.

professor zhipei sun portrait. image anni hanen-kajander / aalto university

Professori Zhipei Sunille myönnettiin johtavan fotoniikan alan järjestön fellow-jäsenyys

Optical Society -järjestö antoi tunnustuksen Sunin uraauurtavasta tutkimuksesta kaksiulotteisten materiaalien fotoniikan ja optoelektroniikan sovelluksista.

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Kunniatohtori Ashok Kumar
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston uusi tekniikan kunniatohtori Ashok Kumar on biotekniikan uranuurtaja

Professori Askhok Kumar on maailmanlaajuisesti palkittu biotekniikan tutkija ja uranuurtaja.