Internet Society luottaa Nettitutkaan

Nettitutkaan pohjautuva tieto rikastaa Global Internet Report -raporttia.
etela-suomi_nettitutkassa_fi_fi.jpg

Internetin kehityksen ja hallinnoinnin kattojärjestö ISOC käyttää Global Internet Report -raportissa karttatietoja, jotka pohjautuvat Nettitutkan keräämiin tietoihin.

– Tämä osoittaa sen, että Nettitutkan tarkkuus ja luotettavuus ovat erinomaisella tasolla ja siihen luotetaan myös alalla. Kaikki ISOCin julkiset ja maailmanlaajuisessa käytössä olevat mobiiliverkon laatukartat pohjautuvat Aalto-yliopiston tutkimustyöhön, professori Jukka Manner tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitokselta kertoo.

Aalto-yliopiston tutkijoiden kehittämällä Nettitutka-sovelluksella kuka tahansa voi mitata puhelimensa datayhteyden nopeuksia eri paikoissa. Tähän mennessä käyttäjät eri puolilla maailmaa ovat asentaneet Nettitutka-sovelluksen yli 200 000 kertaa yli 6000 erimalliseen kännykkään ja tablettiin. Aalto-yliopiston tietokannassa on jo yli 5 miljoonaa mittausta suurimmasta osasta maailman maita.

Nettitutka mittaa internetyhteyksien laatua useiden tekijöiden osalta: laitteeseen tulevan ja laitteesta lähtevän tietoliikenteen nopeutta, verkon viivettä ja signaalin voimakkuutta, verkkojen virheitä sekä kännyköiden ja tablettien tehokkuutta mobiili-internetin osalta. Sovellus on saatavilla Android-, iOS-, Windows Phone -, Blackberry-, Nokia X -, Meego-, Symbian- ja Jollan Sailfish-laitteiden käyttäjille.

Internet Society ISOC (internetsociety.org) pyrkii toiminnallaan vaikuttamaan Internetin kehitykseen, politiikkaan, hallintoon ja tekniikkaan sekä varmistamaan, että Internet on kaikkien saatavilla.

Linkki karttapalveluun

Lisätietoja:
Professori Jukka Manner

Nettitutka: www.nettitutka.fi

Suomessa on maailman kahdeksanneksi nopein mobiili-internet (12.3.2015)

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.