Jäätutkija asuu vuoden Mars-olosuhteissa

Simulaation tavoitteena on tunnistaa sosiaalisia ja kognitiivisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat tiimityöskentelyyn pitkällä avaruusmatkalla.
www_cheinicke_fi.jpg

Tutkijatohtori Christiane Heinicke asuu vuoden ajan Mars-planeetan olosuhteita jäljittelevällä tutkimusasemalla yhdessä viiden muun tutkijan kanssa.

Hän osallistuu Havaijilla vuoden pituiseen Hawaii Space Exploration Analog and Simulation (HISEAS) kokeiluun 28.8. alkaen.

- Tällä hetkellä olen todella innoissani. Päätökseni osallistua tehtävään oli kohtuullisen spontaani, koska lähetin hakemukseni vasta toukokuun puolivälissä. Olin kuitenkin jo aiemmin hakenut ja päässyt finaaliin toisessa samanlaisessa haussa, joten minulla on ollut aikaa tottua ajatukseen asua eristyksissä vuoden ajan, Heinicke kertoo.

Aalto-yliopistossa hän työskenteli tutkijatohtorina professori Jukka Tuhkurin vetämässä tutkimusryhmässä.

- Valitettavasti Aallosta tekemästäni työstä on vain epäsuorasti hyötyä tulevassa tehtävässä. Koska Havaijilla on trooppinen ilmasto, siellä ei ole merijäätä, joka olennaisesti liittyi Aallossa tekemääni tutkimukseen. Voisin kuitenkin tulla takaisin tänne, sillä olen todella nauttinut työskennellä Aallossa ja Jukka Tuhkuri on ollut erittäin kannustava, Heinicke toteaa.

Kaksitoista kuukautta jatkuvassa valvonnassa

Kokeilun tavoitteena on tunnistaa sosiaalisia, ihmisten välisiä ja kognitiivisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat tiimityöskentelyyn pitkäkestoisessa avaruusmatkustamisessa, kuten Marsiin suuntautuvilla tehtävillä. Olosuhteet jäljittelevät marsilaista tukikohtaa. Kupoliasumuksessa on yksi ikkuna, joka avautuu vulkaaniselle kivikentälle. Jokaisen tiimijäsenen on myös pukeuduttava avaruusasuun mennessään ulos. Viestiminen ulkomaailmaan tapahtuu 20 minuutin viiveellä molempiin suuntiin.

Kahdentoista kuukauden aikana tiimiä seurataan jatkuvasti erilaisin keinoin, kuten esimerkiksi kameroilla, jäljittimillä ja erilaisilla sähköisillä kyselyillä. Ryhmä ei kuitenkaan toimi ainoastaan koekaniineina tässä suhteessa, vaan heillä on myös omia tutkimuskohteita. Heinickenille kuuluu veden erottaminen maasta sekä uni.

- Tiimissämme on erittäin motivoituneita ja yhteistyökykyisiä ihmisiä, jokainen osaava omalla alueellaan. Meillä on paljon aikaa ja mahdollisuuksia oppia toinen toisiltamme, Heinicke toteaa.

Kokeilu on NASAn rahoittama ja sitä johtaa Havaijin yliopisto.

Christiane Heinicken pitää blogia kokeilun ajan (saksaksi) http://scilogs.de

Lisätietoja:

Mars-simulaatioon osallistuvan ryhmän tiedot

Christiane Heinicke, [email protected]

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.