Jokainen postilainen kokemaan itsensä osaksi Postin tarinaa
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun maisteriopiskelijat Sari Jauhiainen ja Veera Vaarnamo toteuttivat räätälöidyn yritysprojektin Kauppakorkeakoulun partneriyritykselle Postille. Työparia ohjasi Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulun yliopistonlehtori Frank Martela (FT, VTT), joka on erikoistunut muun muassa työelämän merkityksellisyyden tutkimukseen.
Vuoden 2021 alussa Posti julkaisi toimintansa uuden tarkoituksen, strategian ja arvot. Uuden strategian myötä Posti hakee kasvua jakelu- ja logistiikkaliiketoiminnoista, samalla paperipostin määrä yhä vähenee. Postissa haluttiin ymmärtää, miten aamun sanomalehtiä jakavat työntekijät eli varhaisjakajat ovat ottaneet uuden strategiakokonaisuuden vastaan ja sisäistäneet sen osaksi omaa työtään.
Projektissa selvitettiin syvien yksilöhaastattelujen avulla työntekijöiden tunnelmia, ajatuksia ja käsityksiä Postin uudesta strategiakokonaisuudesta. Tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä siitä, kokevatko työntekijät osallisuutta Postin tarinan uudessa vaiheessa sekä mitkä syyt kokemusten taustalla vaikuttavat.
Haastattelujen analyysin pohjalta opiskelijat laativat toimintasuosituksia sellaiselle johtamiselle ja viestinnälle, joka tukisi varhaisjakajien osallisuuden kokemusta. Selvityksen tuloksista kävi ilmi, että varhaisjakajat ovat itsenäisestä työstä nauttiva työntekijäryhmä, jonka osallisuuden kokemusta on mahdollista edistää muun muassa avoimella ja oikein kohdennetulla viestinnällä, sekä kehittämällä esihenkilöiden sekä jakajien keskinäistä yhteyttä.
”Pienestä aineistosta ja lyhyessä ajassa on saatu paljon aikaan, sekä hyvin konkreettisia, käytännöllisiä ja varmasti oikeaan osuvia suosituksia. Tässä on paljon ammennettavaa vielä pitkäksi aikaa, kun päästään oikein pureskelemaan”, kommentoi projektin tuloksia Postin strategia- ja vastuullisuusviestinnästä vastaava johtaja Timo Nurmi.
Opiskelijoille oppia konsultin työstä
Tieto- ja palvelujohtamista opiskeleva Sari Jauhiainen kertoo oppineensa projektia tehdessään lisää ihmisten arvojen, ajatusten ja toiminnan suhteesta työelämäkontekstissa. ”Oli hienoa päästä vetämään puolistrukturoituja syvähaastatteluita. Projektin myötä ymmärrän syvällisemmin osallisuusteemoja ja esimerkiksi sen, miten tärkeitä asioita ovat hyvä esihenkilötyö, avoin tiedonkulku ja mahdollisuus vaikuttaa. Projekti toi myös käytännön oppia siitä, millaista suuren yrityksen konsultointi ja toimintasuositusten laatiminen ja perusteleminen voi olla”, kertoo konsultin urasta kiinnostunut Jauhiainen.
Veera Vaarnamo, joka opiskelee pääaineenaan yrittäjyyttä ja innovaatiojohtamista, yhtyy Jauhiaisen ajatuksiin ja jatkaa sopivan työparin tärkeydestä tutkimusprojektin onnistumisessa: “Oli mahtavaa saada kokea, millaista on tehdä töitä sellaisen ihmisen työparina, jonka kanssa syntyy hetkessä yhteisymmärrys työskentelyn tavoitteista. Sari ja minä olemme persoonina ja osaamisiltamme keskenään hyvin erilaiset ihmiset. Yhdessä olimme tässä projektissa kuitenkin erinomainen kaksikko etsimään ja löytämään Postille tietoa osallisuuden kokemuksesta varhaisjakajien keskuudessa.”
Ohjaaja Frank Martelan mielestä projekti oli kiinnostava siksi, että strategian ja arvojen todeksi tekeminen isossa organisaatiossa on aina haastavaa: Miten saada jokainen työntekijä kokemaan itsensä osalliseksi isommassa tarinassa? “Erityishaasteena varhaisjakajien osalta on vielä se, että he tekevät työtään varsin itsenäisesti ja yksin yön tunteina, ilman että heillä on juurikaan suoraa kosketusta muuhun organisaatioon.”
“Opiskelijat onnistuivat haastatteluissa luomaan luottamuksellisen yhteyden varhaisjakajiin ja sanoittivat hyvin heidän tämänhetkistä tilannettaan ja haasteitaan. Sari ja Veera myös tarjosivat yritykselle konkreettisia keinoja, joiden avulla Posti voisi jatkossa vahvistaa varhaisjakajien osallisuuden kokemusta”, kertoo Martela.
Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit / Customized Student Business Projects
Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti on suunniteltu yrityksille tehtäviä tutkimus- ja selvitysprojekteja varten ja sen lähtökohtana ovat yrityksen tarpeet.
- Julkaistu:
- Päivitetty: