Julkaisufoorumi hakee uusia panelisteja kaudelle 2025-2028

Jos olet kiinnostunut ryhtymään Julkaisufoorumin panelistiksi, hae tehtävään 15.6.2024 mennessä.
Publication icon

Panelisteiksi valitaan henkilöitä, joilla on kokemusta tutkimustyöstä, tieteellisestä julkaisutoiminnasta ja tutkimuksen arvioinnista. Valinnassa kiinnitetään huomiota eri tutkimusalojen, tutkijanuravaiheiden, organisaatioiden ja sukupuolten edustukseen.

Tieteellisten seurain valtuuskunta on pyytänyt myös yliopistoilta, valtion tutkimuslaitoksilta, tieteellisiltä seuroilta ja tiedeakatemioilta ehdotuksia paneelien jäseniksi. Nämä ehdotukset perusteluineen huomioidaan panelistien valinnassa, mutta tutkija voi asettua ehdolle, vaikkei hänellä olisikaan organisaation tai seuran suositusta.

Hakuilmoitus Julkaisufoorumin sivuilla ja hakulomake

Julkaisufoorumi on suomalaisen tiedeyhteisön toteuttama, tutkimuksen laadunarviointia tukeva julkaisukanavien tasoluokitus.

• Tasoluokkia on neljä: 1=tieteellinen perustaso, 2=johtava taso ja 3=korkein taso, 0=ne arvioidut julkaisukanavat, jotka eivät täytä tason 1 kriteerejä arviointihetkellä.
  • Tasoluokkaa 1 täydennetään jatkuvasti uusilla julkaisukanavilla, tasoluokkia 2 ja 3 päivitetään neljän vuoden välein (seuraavan kerran vuonna 2026)
  • Vertaisarvioidut julkaisut saavat yliopistojen rahoitusmallissa painokertoimen Julkaisufoorumi-tasoluokan ja avoimuuden mukaan.
  • Lehden tai sarjan tasoluokka määrittää lehti- ja kokoomateosartikkelien sekä erillisteosten tasoluokan. Lehden tai sarjan tasoluokka määrittää myös toimitettujen teosten ja konferenssiartikkelien tasoluokan, mikäli konferenssia ei ole arvioitu erikseen.
  • Konferenssin tasoluokka määrittää ensisijaisesti konferenssiartikkelien tasoluokan. Konferensseja arvioidaan erikseen ainoastaan, mikäli niiden taso poikkeaa paneelin näkemyksen mukaan julkaisukanavana toimivan sarjan tai kustantajan tasoluokasta. Tällaiset konferenssit luetteloidaan tapahtuman vakiintuneella nimellä.

Lisätietoa

https://julkaisufoorumi.fi/fi[email protected]

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.