Uutiset

Kaupan opetuksella on pitkät perinteet Kauppakorkeakoulussa

Seuraavassa Better Business – Better Society -seminaarissa keskustellaan siitä, millä tavoin ja mihin suuntaan kaupan ala on nyt uudistumassa.
Kuvassa Arto Lindblomin, Juhani Pekkalan ja Lasse Mitrosen kuvat sekä teksti Uudistuva kauppa vihreällä taustalla
Torstaina 5.11. järjestettävässä etäseminaarissa on keskustelemassa myös muiden muassa diplomikauppias Markku Hautala K-Citymarket Järvenpäästä.

Kauppakorkeakoulu on tehnyt jo pitkään töitä kaupan alan opetuksen ja tutkimuksen kehittämiseksi. Itse asiassa Suomen ensimmäinen kaupan professuuri perustettiin vuonna 1996 juuri Helsingin kauppakorkeakouluun. Kaupan oma maisteriohjelma puolestaan käynnistettiin vuonna 2005. Aalto-yliopiston perustamisen myötä tämä kaupan alan erityiskysymyksiin keskittynyt maisteriohjelma integroitiin osaksi laaja-alaisempaa markkinoinnin tutkinto-opetusta.

Aalto-yliopistossa annettavalle kaupan opetukselle on aina ollut luonteenomaista hyvin tiivis yhteistyö elinkeinoelämän kanssa. Kaupan kursseilla vierailee säännöllisesti kaupan alan liikkeenjohtajia, ja opiskelijat tekevät harjoituksia ja ryhmätöitä kaupan alan ajankohtaisiin teemoihin ja kysymyksiin keskittyen. Kurssien sisältöjä myös uudistetaan jatkuvasti opiskelijapalautteen ja alan muuttuvien osaamistarpeiden pohjalta.

“Kaupan alan opetuksessamme pyrimme käsittelemään juuri sellaisia asiakokonaisuuksia ja teemoja, jotka ovat kaupan toimialalle keskeisiä ja, jotka edistävät opiskelijoidemme valmiuksia toimia kaupan alan vaativissa asiantuntija- ja esimiestehtävissä”, sanoo professori ja markkinoinnin laitoksen johtaja Arto Lindblom.

Kaupan alaan keskittyvän opetustoiminnan ohella Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa tehdään korkeatasoista akateemista kaupan alan tutkimustyötä. Tutkittavien ilmiöiden kirjo on hyvin laaja ja tutkimustyössä sovelletaan erilaisia taustateorioita ja tutkimusmenetelmiä. Tämä joskus hyvin abstraktilta vaikuttava tutkimustyö ei välttämättä aina näy suoraan alan yrityksille, mutta välillisesti sen merkitys on sitäkin suurempi. Tutkimustyö on se perusta, jonka varaan yliopistoissa annettava opetus pohjaa.

Torstaina 5. marraskuuta järjestettävässä Better Business – Better Society -seminaarissa keskustellaan laajemmin kaupan alan opetuksesta ja tutkimustyöstä sekä siitä, millä tavoin ja mihin suuntaan kaupan ala on nyt uudistumassa.

Arto Lindblom
Professori

Lasse Mitronen
Professor of Practice

Juhani Pekkala
Executive in Residence

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Alumni Janette Malmström
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Janette Malmström: Liiketoimintastrategi luotsaa yrityksiä muutoksessa

Monitor Deloittella työskentelevällä Janette Malmströmilla on hallussa paitsi projektinjohtaminen myös vahva näkemyksen tuottaminen.
Uusi aiempaa herkempi infrapunasensori tuo hyötyjä moneen eri teknologiaan. Kuva: Aalto-yliopisto / Xiaolong Liu
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat kehittivät infrapunasensoreista aiempaa herkempiä

Uuden teknologian uskotaan olevan suoraan integroitavissa esimerkiksi itseohjautuviin autoihin.
Graphic for Aalto Creatives
Kampus, Yhteistyö Julkaistu:

Haku Aalto-yliopiston luovien alojen esihautomoon on auki: Aalto Creatives -ohjelma alkaa maaliskuussa 2025

Aalto Creatives -esihautomon ensimmäinen kierros alkaa maaliskuussa 2025. Hae mukaan nyt!
Ryhmä ihmisiä, joilla on opiskelijahaalarit, kävelemässä portaita alas tiilirakennuksen ja suuren puun vieressä.
Opinnot Julkaistu:

Aalto-yliopiston maisteriohjelmat herättävät kiinnostusta maailmanlaajuisesti

Maisteriohjelmat houkuttelivat maailmanlaajuisesti monipuolisen joukon hakijoita, jotka edustavat kaiken kaikkiaan 127 eri kansalaisuutta