Kaupan opetuksella on pitkät perinteet Kauppakorkeakoulussa

Seuraavassa Better Business – Better Society -seminaarissa keskustellaan siitä, millä tavoin ja mihin suuntaan kaupan ala on nyt uudistumassa.
Kuvassa Arto Lindblomin, Juhani Pekkalan ja Lasse Mitrosen kuvat sekä teksti Uudistuva kauppa vihreällä taustalla
Torstaina 5.11. järjestettävässä etäseminaarissa on keskustelemassa myös muiden muassa diplomikauppias Markku Hautala K-Citymarket Järvenpäästä.

Kauppakorkeakoulu on tehnyt jo pitkään töitä kaupan alan opetuksen ja tutkimuksen kehittämiseksi. Itse asiassa Suomen ensimmäinen kaupan professuuri perustettiin vuonna 1996 juuri Helsingin kauppakorkeakouluun. Kaupan oma maisteriohjelma puolestaan käynnistettiin vuonna 2005. Aalto-yliopiston perustamisen myötä tämä kaupan alan erityiskysymyksiin keskittynyt maisteriohjelma integroitiin osaksi laaja-alaisempaa markkinoinnin tutkinto-opetusta.

Aalto-yliopistossa annettavalle kaupan opetukselle on aina ollut luonteenomaista hyvin tiivis yhteistyö elinkeinoelämän kanssa. Kaupan kursseilla vierailee säännöllisesti kaupan alan liikkeenjohtajia, ja opiskelijat tekevät harjoituksia ja ryhmätöitä kaupan alan ajankohtaisiin teemoihin ja kysymyksiin keskittyen. Kurssien sisältöjä myös uudistetaan jatkuvasti opiskelijapalautteen ja alan muuttuvien osaamistarpeiden pohjalta.

“Kaupan alan opetuksessamme pyrimme käsittelemään juuri sellaisia asiakokonaisuuksia ja teemoja, jotka ovat kaupan toimialalle keskeisiä ja, jotka edistävät opiskelijoidemme valmiuksia toimia kaupan alan vaativissa asiantuntija- ja esimiestehtävissä”, sanoo professori ja markkinoinnin laitoksen johtaja Arto Lindblom.

Kaupan alaan keskittyvän opetustoiminnan ohella Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa tehdään korkeatasoista akateemista kaupan alan tutkimustyötä. Tutkittavien ilmiöiden kirjo on hyvin laaja ja tutkimustyössä sovelletaan erilaisia taustateorioita ja tutkimusmenetelmiä. Tämä joskus hyvin abstraktilta vaikuttava tutkimustyö ei välttämättä aina näy suoraan alan yrityksille, mutta välillisesti sen merkitys on sitäkin suurempi. Tutkimustyö on se perusta, jonka varaan yliopistoissa annettava opetus pohjaa.

Torstaina 5. marraskuuta järjestettävässä Better Business – Better Society -seminaarissa keskustellaan laajemmin kaupan alan opetuksesta ja tutkimustyöstä sekä siitä, millä tavoin ja mihin suuntaan kaupan ala on nyt uudistumassa.

Arto Lindblom
Professori

Lasse Mitronen
Professor of Practice

Juhani Pekkala
Executive in Residence

URL kopioitu

bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus
Opinnot Julkaistu:

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa