Kriittisten katalyyttimateriaalien tutkimukselle rahoitusta Horisontti 2020 -ohjelmasta

Tutkimuksessa etsitään vaihtoehtoja tietyissä kemiallisissa reaktioissa ja energianmuuntotekniikoissa käytettäville kriittisille metalleille.

Kriittisillä metalleilla tarkoitetaan erityisesti harvinaisia platinaryhmän metalleja (Platinum Group Metals, PGM). Aalto-yliopistossa tehtävää tutkimusta johtavat professorit Adam Foster Perustieteiden korkeakoulusta ja Kari Laasonen Kemian tekniikan korkeakoulusta.

Hankkeessa tutkitaan erittäin pieniä siirtymämetallien nanohiukkasia, jotta katalyysitehoa harvinaisten maametallien kanssa voidaan parantaa. Tutkimuksessa keskitytään teollisuuden kannalta merkittäviin kemiallisiin reaktioihin ja nouseviin energianmuuntotekniikoihin, joissa PGM-metalleilla on ratkaiseva asema, erityisesti vety- ja synteesikaasupolttoaineiden osalta.

– Lähes kaikki kemian teollisuuden prosessit EU:ssa ovat erittäin riippuvaisia tärkeimpien metallien luotettavasta saatavuudesta, jotta tehokas tuotanto voidaan taata, mutta monet näistä metalleista katsotaan nykyään kriittisiksi. Tämä johtuu siitä, että EU:ssa ei ole niiden perustuotantoa ja monet tärkeimmät lähteet ovat geopoliittisesti erittäin epävarmoilla alueilla, Adam Foster kertoo

– Lisäksi nykyisen ymmärryksemme mukaiset todennäköisimmät korvaavat aineet ovat usein muita kriittisiä metalleja. CritCat-hankkeessa pyritään löytämään uusia materiaaleja, jotka ovat yhtä tehokkaita kuin nykyiset metallit mutta joiden osalta saatavuusongelmia ei ole.

Aalto-yliopistolla on hankkeessa kaksiosainen tehtävä: professori Kari Laasonen tutkimusryhmineen keskittyy uusien materiaalien kemiallisten reaktioiden ymmärtämiseen, kun taas Adam Foster ryhmineen tarkastelee materiaalien rakenteen ja toiminnan parantamista kvanttilähestymistavan ja koneoppimisen yhdistelmää hyödyntämällä.

Monikansallisessa hankkeessa tehdään yhteistyötä teollisuuden kumppanien sekä yhdysvaltalaisten ja japanilaisten tutkimusryhmien kanssa. Tampereen teknillinen yliopisto toimii koordinaattorina.

Tutkimukselle myönnetty puolen miljoonan euron rahoitus tulee Horisontti 2020 -ohjelmasta, joka on Euroopan komission tutkimuksen ja innovoinnin EU:n puiteohjelma.

URL kopioitu

bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.
Kaupunkitutkija Johanna Lilius
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Avoimen opettajan haastattelu: kaupunkitutkija Johanna Lilius

Tekniikan tohtori Johanna Lilius työskentelee kaupunkitutkijana Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksella ja opettaa myös avoimessa yliopistossa.