Kurkistus funktionaalisten polysakkaridijohdannaisten elektrospinning-tutkimukseen

Meillä oli kunnia isännöidä vierailevaa puhujaa, tutkija Issei Otsukaa Grenoble Alpesin yliopistosta "Kahvia ja tiedettä" -tapahtumassamme. Otsuka vierailee Suomessa Researcher Short Mobility -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on edistää Ranskan ja Suomen välisiä tieteellisiä kumppanuuksia.
Niskanen and Otsuka
Apulaisprofessori Jukka Niskanen ja vieraileva puhuja TkT. Issei Otsuka. Kuva: Aalto-yliopisto, Raski

Issei Otsuka työskentelee The Plant Macromolecular Research Centerissä tutkimusryhmässä, joka keskittyy glykopolymeerien itsejärjestäytymiseen. Hänen tutkimusryhmänsä tulokset viittaavat siihen, että sähkösäikeistetyillä polysakkaridikalvoissa on paljon potentiaalia. Tutkimuksessa käytetty menetelmä on sähkökehrääminen, joka on erittäin monipuolinen menetelmä, jolla polymeerien liuoksia tai sulatteita voidaan käsitellä jatkuviksi kuiduiksi, joiden halkaisija vaihtelee kymmenistä nanomillimetreistä muutamaan mikrometriin. Tekniikkaa on sovellettu monissa biomateriaalien sovelluksissa, kuten lääkkeiden annostelussa ja haavasidoksissa.

Professori Jukka Niskanen kutsui Otsukan Kemian tekniikan ja metallurgian laitoksen kahvia ja tiedettä -tilaisuuteen. Nämä kaksi tutkijaa tapasivat sattumalta Puolan Krakovassa noin kymmenen vuotta sitten. Heidän tiensä ristesivät uudelleen Montrealissa Kanadassa, jossa Otsuka työskenteli vierailevana tutkijana ja vierailevana professorina samaan aikaan, kun Niskanen työskenteli postdoc-tutkijana. Ja muutama vuosi myöhemmin nämä kollegat törmäävät toisiinsa sattumalta Espoon VTT:n kahvihuoneessa.

***

Maupertuis 2024 Researcher Short Mobility -ohjelmaa tukevat Ranskan Suomen instituutti, Ranskan Suomen suurlähetystö, Ranskan korkeakoulu- ja tutkimusministeriö sekä Suomen Tiedeseura.

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.