Uutiset

Miten lisätä empatiaa terveyspalveluihin? Tutkijat järjestivät ihmiskeskeisen suunnittelun työpajoja Arabian peruskoulussa

Aalto-yliopiston tutkijat järjestivät peruskoululaisille palvelumuotoilutyöpajat, joissa opeteltiin muotoiluajattelua sekä ihmiskeskeisten tietojärjestelmien suunnittelua.
A teacher and two researchers smiling and sorting through paper presentations in a classroom
Paula Valkonen (vasemmalla) sekä Kaisa Savolainen (oikealla) Aalto-yliopistosta sekä Liisa Luostarinen Arabian peruskoulusta ihailevat oppilaiden työpajatuotoksia. Kuva: Anna Pulkkinen

Aalto-yliopiston tutkijat järjestivät keväällä 2023 Arabian peruskoulun 7b- ja 7d -luokille palvelumuotoilutyöpajat, joissa oppilaat pääsivät kokeilemaan sähköisten terveys- ja hyvinvointipalveluiden suunnittelua. Työpajoissa opittiin muotoiluajattelutaitoja ja kokeiltiin suunnittelumenetelmiä, jotka auttavat kasvattamaan empatiaa sähköisen terveys- ja hyvinvointipalvelun käyttäjää kohtaan. Samalla harjoiteltiin ryhmässä toimimista sekä kokeiltiin aineetonta muotoilua käytännössä. 

”Voimme näin näyttää nuorille, mihin kaikkeen muotoiluajattelua ja ihmiskeskeistä suunnittelutapaa on mahdollista hyödyntää”, kertoo väitöskirjatutkija Paula Valkonen Aalto-yliopiston tietotekniikan laitokselta. ”Ihmisten ymmärtäminen tietojärjestelmien kehittämisessä on äärimmäisen oleellista. Ilman empaattista otetta tietojärjestelmistä voi tulla hankalia käyttää.”

Molempien luokkien oppilaat tempautuivat innokkaasti mukaan tehtäviin. Sarjakuvatehtävässä tunnistettiin sähköisen terveyspalvelun käyttöympäristön ja arjen ongelmien kautta nousevia vaatimuksia sähköiselle terveys- ja hyvinvointipalvelulle, ja ideointitehtävässä pohdittiin tulevaisuuden sähköistä terveys- ja hyvinvointipalvelua. 

Oppilaiden tiimeinä tuottamista hienoista sarjakuvista ja palveluideoista näkyi, miten sujuvasti ja oivaltavasti jo yläkouluikäiset oppilaat osaavat asettua loppukäyttäjien asemaan ja kehittää tulevaisuuden sähköisiä terveys- ja hyvinvointipalveluita. 

”Oppilaat pääsivät kokeilemaan suunnittelua näiden hauskojen, mutta sopivasti oppilaita haastavien tehtävien avulla”, kertoo kuvataiteen ja muotoilun opettaja Liisa Luostarinen Arabian peruskoulusta. ”On tärkeää, että oppilaat saavat kokeilla muotoilua ja visuaalista viestintää erilaisissa yhteyksissä, mikä kasvattaa heidän kykyjään hyödyntää muotoiluajattelua muuallakin.”

Muotoiluajattelu on Arabian peruskoulun oppilaiden matkassa mukana koko koulutien ajan. 

”Arabian peruskoulussa panostetaan muotoilukasvatukseen kaikilla vuosiluokilla ja muotoilu on valinnaisten aineiden sisältönä neljännestä kuudenteen luokkaan ja kahdeksannesta yhdeksänteen, minkä lisäksi kaikki oppilaamme opiskelevat 7. luokalla yhden vuosiviikkotunnin verran oppiainetta nimeltä muotoilu”, jatkaa Luostarinen.

Työpajojen pitäminen inspiroi myös tutkijoita.

”Nuoret pääsivät toteuttamaan tehtäviä ryhmissä ja hyödyntämään monipuolisia vahvuuksiaan, kuten muotoiluprosesseissa työelämässäkin tehdään”, kertoo Kaisa Savolainen Aalto-yliopiston muotoilun laitokselta. ”Lisäksi oli mahtavaa nähdä, miten hienosti ja ennakkoluulottomasti nuoret tarttuivat suunnitteluhaasteisiin ja hyödynsivät luovaa ajattelua.”

Arabian peruskoulun työpajoille suunnitellaan jo jatkoa. Konsepti perustuu tutkijoiden pitämille, eri puolilla Suomea järjestettäville Shaking up Tech -tapahtuman työpajoille. Shaking up Tech -tapahtuma on vuosittain järjestettävä tapahtuma, joka pyrkii rohkaisemaan nuoria naisia ja sukupuolivähemmistöjä hakeutumaan tekniikan alan opintoihin. Tapahtuma perustuu ymmärrykseen teknologiaosaajista yhteiskunnan merkittävinä muutosagentteina, jotka myös päättävät mitä ongelmia teknologioilla halutaan ratkaista. Mitä monipuolisempi porukka rakentaa tulevaisuuden yhteiskuntaa, sitä paremmin se vastaa kaikkien tarpeita.

Teksti: Paula Valkonen, Kaisa Savolainen, Liisa Luostarinen

Paula Valkonen

Doctoral Researcher
Workshop in Shaking up tech

Shaking up Tech kokoaa yhteen satoja tekniikan alasta innostuneita nuoria naisia ja muunsukupuolisia – ohjelmassa muun muassa musiikkiohjelmointia, puhtaan energian tuottamista ja revontulia

Aliedustettuja ryhmiä teknologia-alalle rohkaiseva tapahtuma palaa kampuksille Espoossa, Oulussa ja Lappeenrannassa 13. lokakuuta.

Uutiset
Johanna Viitanne standing, red tree leaves background

Käyttäjäkokemus on digitaalisen terveydenhuollon elinehto

Digitaaliset terveyspalvelut voivat tehdä terveydenhuollosta kestävämpää, mutta käyttäjäkokemuksen tulee olla sovelluskehityksen keskiössä.

Uutiset
AALTO_b-9344_Original.jpg _OE_4723_Original.jpg

Muotoilun laitos

Muotoilun laitoksella tutkimus, taide, koulutus ja yritysyhteistyö muodostavat vahvan osaamisen muotoilun tutkimuksessa ja koulutuksessa.

ISM_vierailuluento 2023

Palvelumuotoilu varmistaa osaltaan digipalveluiden laadun ja tarkoituksenmukaisuuden

Johtava yliopistonlehtori Johanna Bragge kutsui kollegansa Perustieteiden ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakouluista pitämään vierailuluennon.

Uutiset
Mahine Learning researchers working at Department of Computer Science in Aalto University

Tietotekniikan laitos

Tietotekniikka yhdistää kaikkia aloja. Aalto-yliopistossa tietotekniikan tutkimus yhdistyy tieteen käytännönläheisiin sovelluksiin.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Kuva Thesis Day -tapahtumasta vuodelta 2024. Kuvassa näkyy työnantajien edustajia ja opiskelijoita, jotka etsivät lopputyöprojektia.
Yhteistyö Julkaistu:

Espoon kaupunki ja Aalto-yliopisto allekirjoittivat strategisen sopimuksen uudesta viisivuotisesta kumppanuuskaudesta

Yhteistyö sisältää panostuksia Otaniemeen, yritys- ja innovaatiotoimintaan sekä kansainvälisten osaajien juurtumiseen.

Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

Talent Boost -strategiaprojekti Aallossa 2021-2024

Tämä artikkeli tarkastelee Talent Boost -projektin saavutuksia.
Radiokatu20_purkutyömaa_Pasila_Laura_Berger
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Modernin arkkitehtuurin tutkimukseen merkittävä apuraha Koneen säätiöltä – Laura Bergerin hanke rinnastaa rakennuskadon luontokatoon

Aalto-yliopiston postdoc-tutkija Laura Berger ja hänen työryhmänsä ovat saaneet Koneen säätiön 541 400 euron apurahan hankkeen tutkimiseen, joka tarkastelee rakennuskadon vaikutuksia yhteiskunnalle ja ympäristölle.
Three happy students. Photo: Unto Rautio
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Siemenrahoitusta Aallon, KU Leuvenin ja Helsingin yliopiston tutkimusyhteistyön vahvistamiseen

Rahoitetut hankkeet tukevat yliopistojen strategisen kumppanuuden tavoitetta edistää vaikuttavaa ja monitieteistä yhteistyötä.