Aalto-yliopiston tutkijat järjestivät keväällä 2023 Arabian peruskoulun 7b- ja 7d -luokille palvelumuotoilutyöpajat, joissa oppilaat pääsivät kokeilemaan sähköisten terveys- ja hyvinvointipalveluiden suunnittelua. Työpajoissa opittiin muotoiluajattelutaitoja ja kokeiltiin suunnittelumenetelmiä, jotka auttavat kasvattamaan empatiaa sähköisen terveys- ja hyvinvointipalvelun käyttäjää kohtaan. Samalla harjoiteltiin ryhmässä toimimista sekä kokeiltiin aineetonta muotoilua käytännössä.
”Voimme näin näyttää nuorille, mihin kaikkeen muotoiluajattelua ja ihmiskeskeistä suunnittelutapaa on mahdollista hyödyntää”, kertoo väitöskirjatutkija Paula Valkonen Aalto-yliopiston tietotekniikan laitokselta. ”Ihmisten ymmärtäminen tietojärjestelmien kehittämisessä on äärimmäisen oleellista. Ilman empaattista otetta tietojärjestelmistä voi tulla hankalia käyttää.”
Molempien luokkien oppilaat tempautuivat innokkaasti mukaan tehtäviin. Sarjakuvatehtävässä tunnistettiin sähköisen terveyspalvelun käyttöympäristön ja arjen ongelmien kautta nousevia vaatimuksia sähköiselle terveys- ja hyvinvointipalvelulle, ja ideointitehtävässä pohdittiin tulevaisuuden sähköistä terveys- ja hyvinvointipalvelua.
Oppilaiden tiimeinä tuottamista hienoista sarjakuvista ja palveluideoista näkyi, miten sujuvasti ja oivaltavasti jo yläkouluikäiset oppilaat osaavat asettua loppukäyttäjien asemaan ja kehittää tulevaisuuden sähköisiä terveys- ja hyvinvointipalveluita.
”Oppilaat pääsivät kokeilemaan suunnittelua näiden hauskojen, mutta sopivasti oppilaita haastavien tehtävien avulla”, kertoo kuvataiteen ja muotoilun opettaja Liisa Luostarinen Arabian peruskoulusta. ”On tärkeää, että oppilaat saavat kokeilla muotoilua ja visuaalista viestintää erilaisissa yhteyksissä, mikä kasvattaa heidän kykyjään hyödyntää muotoiluajattelua muuallakin.”
Muotoiluajattelu on Arabian peruskoulun oppilaiden matkassa mukana koko koulutien ajan.
”Arabian peruskoulussa panostetaan muotoilukasvatukseen kaikilla vuosiluokilla ja muotoilu on valinnaisten aineiden sisältönä neljännestä kuudenteen luokkaan ja kahdeksannesta yhdeksänteen, minkä lisäksi kaikki oppilaamme opiskelevat 7. luokalla yhden vuosiviikkotunnin verran oppiainetta nimeltä muotoilu”, jatkaa Luostarinen.
Työpajojen pitäminen inspiroi myös tutkijoita.
”Nuoret pääsivät toteuttamaan tehtäviä ryhmissä ja hyödyntämään monipuolisia vahvuuksiaan, kuten muotoiluprosesseissa työelämässäkin tehdään”, kertoo Kaisa Savolainen Aalto-yliopiston muotoilun laitokselta. ”Lisäksi oli mahtavaa nähdä, miten hienosti ja ennakkoluulottomasti nuoret tarttuivat suunnitteluhaasteisiin ja hyödynsivät luovaa ajattelua.”
Arabian peruskoulun työpajoille suunnitellaan jo jatkoa. Konsepti perustuu tutkijoiden pitämille, eri puolilla Suomea järjestettäville Shaking up Tech -tapahtuman työpajoille. Shaking up Tech -tapahtuma on vuosittain järjestettävä tapahtuma, joka pyrkii rohkaisemaan nuoria naisia ja sukupuolivähemmistöjä hakeutumaan tekniikan alan opintoihin. Tapahtuma perustuu ymmärrykseen teknologiaosaajista yhteiskunnan merkittävinä muutosagentteina, jotka myös päättävät mitä ongelmia teknologioilla halutaan ratkaista. Mitä monipuolisempi porukka rakentaa tulevaisuuden yhteiskuntaa, sitä paremmin se vastaa kaikkien tarpeita.
Teksti: Paula Valkonen, Kaisa Savolainen, Liisa Luostarinen