Nokia lahjoittaa Aalto-yliopistolle virtuaaliteknologiaa

Teknologian avulla tutkijat ja opiskelijat voivat luoda virtuaalisia lavasteita ja mallintaa erilaisia kokemusympäristöjä.
Iso näyttöseinä.
Kuva: Nokia

Nokian lahjoitus täydentää Aallon virtuaalituotannon teknologiaa muun muassa jättimäisellä kosketusnäyttöseinällä ja liikuteltavilla laserprojektoreilla, joilla voidaan luoda esimerkiksi älykkäitä virtuaalisia lavasteita ja mallintaa tutkimuskohteina olevia kokemusympäristöjä.

”Nokian lahjoitus on merkittävä lisä Aallon virtuaalituotannon teknologiaan. Pystymme sen avulla tarjoamaan uudenlaisia oppimismahdollisuuksia ja tutkimusympäristöjä. Kokonaisuuteen kuuluu myös kaiutinjärjestelmä, jota voimme hyödyntää äänisuunnittelun projekteissa ja tilaisuuksien äänentoistossa”, sanoo Aalto Studiosin partneruuksista vastaava päällikkö Ari Kivimäki.

Nokian lahjoittamat laitteet ovat olleet yhtiön vierailukeskuksen käytössä viisi vuotta.

”Olemme kiitollisia Nokialle tästä lahjoituksesta, joka tuo käyttöömme mielenkiintoista teknologiaa ja edistää opetusta ja tutkimusta virtuaaliteknologiaa hyödyntävillä aloilla”, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä.

Pitkäjänteistä yhteistyötä

Nokia on jo vuosikymmeniä ollut tärkeä kumppani Aallolle ja sen edeltäjäkorkeakouluille. Meneillään noin 20 yhteistä tutkimusprojektia, joissa on mukana professoreita, tutkijatohtoreita sekä tohtori- ja maisteriopiskelijoita. Projekteissa paneudutaan muun muassa 5G-teknologiaan, signaalinkäsittelyyn, antenniteknologiaan, tekoälyyn, koneoppimiseen, esineiden internetiin, mobiilipilvipalveluihin ja materiaaleihin.

Nokia on myös merkittävä Aallon alumnien ja opiskelijoiden työnantaja. Nokian rahoituksella valmistuu vuosittain noin 20 maisterintutkinnon lopputyötä ja kaksi väitöskirjaa. Lisäksi Nokia Foundation myöntää vuosittain noin viisitoista apurahaa tohtoriopintoihin ja tutkimukseen Aallossa.

Kesäkuussa päättyneessä valtion vastinrahakampanjassa Nokia lahjoitti Aallon tekniikan alalle 500 000 euroa. Lahjoituksella rahoitetaan kvanttiteknologiaa ja 6G-teknologiaa tutkivia tohtoriohjelmia.

Lisätietoa:

Teppo Heiskanen

Johtaja, Kumppanuudet ja yritysyhteistyö

Ari Kivimäki

Päällikkö, kumppanuudet
URL kopioitu

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.