Ohjelmistoyhtiö Relexin perustajat Johanna Småros, Michael Falck ja Mikko Kärkkäinen Perustieteiden korkeakoulun vuoden 2023 alumneiksi

Kolmikko on kasvattanut Relexin vajaassa kahdessa vuosikymmenessä miljardien arvoiseksi yksisarviseksi.
SCI:n vuoden alumnit
Johanna Småros, Mikko Kärkkäinen ja Michael Falck. Kuva: Niko Nakari

Johanna SmårosMichael Falck ja Mikko Kärkkäinen on valittu Perustieteiden korkeakoulun vuoden alumneiksi. Tuotantotalouden laitokselta valmistunut kolmikko perusti vuonna 2005 vähittäiskaupan ja kuluttajatuotteiden toimitusketjujen optimointiin ratkaisuja tarjoavan Relex Solutions -ohjelmistoyrityksen, joka on sittemmin kasvanut viiden miljardin euron arvoiseksi yksisarviseksi.

Yrityksen juuret ovat tuotantotalouden laitoksen logistiikan tutkimusryhmässä. ​Relex käyttää tekoälypohjaista teknologiaa parantamaan vähittäistavarakaupan ja kuluttajatuotteiden toimitusketjun suunnittelua ja vähentämään hävikkiä. Se on kerännyt pääomasijoittajilta Suomen suurimman yksittäisen kierroksen rahoituksen, 500 miljoonaa euroa.

Småros, Falck ja Kärkkäinen ovat lisäksi perustaneet 100 miljoonan euron hyväntekeväisyyssäätiön, jonka tavoitteena on ympäristön suojelu ja ilmastonmuutoksen hidastaminen, köyhyyden ja eriarvoisuuden vähentäminen sekä lasten ja nuorten syrjäytymisen estäminen.

Johanna Småros: Kasvuyritys on hyvä paikka terveelle tiimihengelle

Johanna Småros päätyi Aaltoa edeltäneeseen Teknilliseen korkeakouluun sähkötekniikkaa opiskelleen veljensä ehdotuksesta. Opintoaikanaan tuotantotalouden laitoksella hän piti erityisesti yrityksille tehtävistä harjoitustöistä, joiden puitteissa pääsi myös tekemään itsenäisiä analyysejä ja soveltamaan oppimaansa.

“Ne myös toivat hyvin esille sen, miten käytännön tekemisessä on aina paljon enemmän muuttujia kuin teoreettisissa viitekehyksissä”, hän sanoo.

Småros päätyi tekemään diplomityönsä sekä myöhemmin väitöskirjansa osana Logistiikan tutkimusryhmää, jossa samaan aikaan työskentelivät myös Falck ja Kärkkäinen. Tutkimuksen puitteissa kolmikolle valkeni, kuinka paljon puutteita vähittäiskaupan suunnittelussa oli. Myymälän täydennystä oli automatisoitu edelläkävijäyrityksissä helppojen, säilyvien tuotteiden osalta, mutta niin pilaantuva ruokatavara kuin kampanja- ja sesonkituotteet tilattiin manuaalisesti myymälästä käsin.

“Me sitten tutkimme aidon myymälöistä saadun myyntidatan avulla, että miten voisi ennustaa ja täydentää vaikkapa tuoretuotteita, ja teimme simulointeja”, Småros kuvaa.

Tutkimustulosten päätyminen tosielämän käytäntöihin näytti kuitenkin olevan pitkän tien takana. Vähitellen kolmikolla vahvistui ajatus oman yrityksen perustamisesta.

Sille tielle he jäivät.

Muutamassa vuosikymmenessä Relex Solutions on kasvanut 1800 ihmisen maailmanlaajuiseksi työpaikaksi, jolla on asiakkainaan maailman suurimpia kauppaketjuja. Asemaa varsinkin kotimarkkinoilla Euroopassa Småros kuvaa todella vahvaksi, ja eurooppalaisille yrityksille monesti haasteellisissa Yhdysvalloissakin kasvuvauhti on nopea ja yrityksellä on lukuisia nimekkäitä asiakkaita. Kaikkein kovinta kasvu tällä hetkellä on uudemmalla markkinalla Aasiassa ja Tyynenmeren alueella.

Smårosin mukaan kasvuyritys tarjoaa hyvän pohjan toimivalle yhteishengelle.

“Jos yritys on kovin jämähtänyt, niin ihmiset saavat uusia mahdollisuuksia odottamalla, että joku lähtee pois. Tulee kiusaus käyttää kyynärpäätaktiikkaa. Kasvumoodissa sen sijaan on kaikille selvää, että kun tehdään yhdessä, kasvetaan nopeammin ja kaikille avautuu mahdollisuuksia. Tiimihengen kannalta tämä on tosi terveellistä, vaikka kasvuun aina liittyykin kasvukipuja.

Seuraavaksi Relexin katse suuntautuu yhtäältä yhä moninaisempien kaupan suunnitteluprosessien linkittämiseen, toisaalta toimitusketjun eri portaiden yli tapahtuvaan suunnitteluun aina kuluttajakysynnästä valmistukseen ja hankintaan asti. Viime vuosien haasteet toimitusketjuissa yhdessä kysynnän suurten vaihtelujen kanssa ovat tehneet kentästä paljon aiempaa dynaamisemman, ja toimitusketjun, tuotantopuolen ja kaupallisen suunnittelun parempi yhteispeli on noussut uudella tavoin keskeiseksi. Tähän Småros uskoo Relexillä olevan paljon annettavaa.

Henri Hentilä, Henrik Kahanpää & Alec Wright.
Palkinnot ja tunnustukset, Opinnot Julkaistu:

Mikä on parasta tohtoriopinnoissa? Palkitut sähkötekniikan tohtorit kertovat

Elli Leppänen, Henri Hentilä, Henrik Kahanpää ja Alec Wright palkittiin erinomaisista väitöskirjoista.
Kaksi mieshenkilöä juhlapuvuissa kiltalippujen edessä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

68 tohtoria ja viisi kunniatohtoria – katso kuvat tekniikan alan tohtoripromootiosta

Vuoden 2024 tekniikan alan juhlallinen tohtoripromootio järjestettiin pe 14.6. Dipolissa.
Tiny plant with text aside Unite! Seed Fund 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Yhteistyö Julkaistu:

Unite! Seed Fund 2024: Aalto mukana 13 rahoitusta saaneessa hakemuksessa

Unite! Seed Fund -rahaston tavoitteena on kannustaa ja tukea opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden yhteistyöhankkeita.
Kunniatohtori Ashok Kumar
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston uusi tekniikan kunniatohtori Ashok Kumar on biotekniikan uranuurtaja

Professori Askhok Kumar on maailmanlaajuisesti palkittu biotekniikan tutkija ja uranuurtaja.