Uutiset

Opiskelija Iikka Huttu: Diplomi-insinöörin opinnot ovat täydellinen yhdistelmä teoriaa ja käytäntöä

Elektroniikan ja sähkötekniikan pääaineessa opiskellut Iikka uskoo, että sähkötekniikalla ratkaistaan monet kestävään kehitykseen ja hyvinvointiin liittyvät ongelmat.
Venla Kaislo, Iikka Huttu ja Leevi Hormaluoma. Kuva: Filmbutik
Iikka Huttu (keskellä) Sähkötekniikan päivä -tapahtumassa Venla Kaislon ja Leevi Hormaluoman kanssa. Kuva: Filmbutik.

Kun Kainuusta kotoisin oleva Iikka Huttu muutti Otaniemeen opintojen perässä, hän ei tuntenut pääkaupunkiseudulta juuri ketään. Opintojen ja opiskelijaelämän kautta hän on kuitenkin saanut elinikäisiä ystäviä. 

Miksi valitsit elektroniikan ja sähkötekniikan? Entä elektroniikan ja nanoteknologian maisteriohjelman?

Lukiossa huomasin, että matemaattiset aineet olivat kiinnostavia ja vahvuuteni. Abisyksynä erilaisia koulutusvaihtoehtoja selatessani löysin diplomi-insinöörin koulutuksen, joka tuntui hyvältä sekoitukselta teoriaa ja käytäntöä. Tarkemman selailun jälkeen oivalsin, että sähkötekniikan ja elektroniikan hakukohde oli juuri täydellinen yhdistelmä. Tutkin koulutuksesta aukeavia uravaihtoehtoja ja olin myyty: pääaine tarjoaa laajaa koulutusta niin piirisuunnittelusta sähkömarkkinoihin ja nanotekniikasta audiotekniikkaan. 

Elektroniikan ja nanoneteknologian maisteriohjelmaan päädyin lopullisesti kolmantena opiskeluvuotenani. Tykkäsin elektroniikasta ja kenttäteoriasta kandidaatin opinnoissani. Kesätöissä pääsin tutustumaan tuotekehitykseen ja tajusin sen olevan sitä, mitä haluan tehdä. Ohjelmasta pääaineekseni muodostui Microwave-engineering (Mikroaaltotekniikka). Olen ollut tyytyväinen pääaineeseeni, sillä siinä pääsee hyödyntämään elektroniikkaosaamista sekä fysiikkaosaamista sähkömagneettisten kenttien kautta. Ohjelma on ollut mukavan haastava. Teoreettisen opintojen ohella on myös päässyt tekemään käytännön asioista, joista varmasti on hyötyä työelämässä. Uramahdollisuudet ja työllisyys ovat myös hyvällä mallilla. 

Millasta opiskelijaelämä on ollut käytännössä?

Aalto-yliopiston opiskelijaelämä on erittäin aktiivista. Lähes jokaiselle harrastukselle löytyy jo olemassa oleva yhdistys. Ja jos ei ole, niin sellainen varmaan perustetaan piakkoin.

Killat eli ainejärjestöt ottavat uudet opiskelijat vastaan ja järjestävät tapahtumia tosi monipuolisesti. Itse muutin kaukaa Kainuusta ja minua alkuun jännitti, koska en oikein tuntenut pääkaupunkiseudulta ketään. Onneksi pelko osoittautui turhaksi, sillä sain paljon uusia ystäviä niin kiltani järjestämässä toiminnassa kuin itse opetustilaisuuksissakin. Sähköinsinöörikillan kiltahuone on ollut minulle merkittävä kokoontumispaikka, jossa olen tehnyt koulutöitä, hörppinyt kahvia ja ratkonut sanaristikoita kavereiden kanssa.

Opiskelijaelämä on Aallossa tosi opiskelijalähtöista ja halukkaat pääsevät mukaan järjestämään mitä ikimuistoisimpia tapahtumia. Kun aloitin opinnot, en ollut uskoa miten paljon opiskelijayhteisö järjestää erilaisia tapahtumia. Kun valmistun, tulen muistelemaan lämmöllä opiskelijaelämää ja pöhinää, joissa olen ollut osallisena. Uskallan väittää, että olen saanut näiden vuosien aikana elinikäisiä ystävyyssuhteita. 

Millaista opiskelu on käytännössä?

Opiskelu on aika vapaata. Läsnäolopakkoa on aika vähän ja opiskelijalla on itsellä vastuu aikatauluistaan. Olen itse huomannut oppivani parhaiten osallistumalla kaikkiin opetustilaisuuksiin. Kurssit koostuvat usein luennoista ja viikoittain palautettavista tehtävistä. Kursseilla on lähes aina laskuharjoitustilaisuuksia, joissa voi saada apua tehtäviin kurssiassistenteilta. Opetustilaisuuksien ulkopuolella tulee myös lueskeltua kurssikirjallisuutta. Olen havainnut, että hyvillä arjen rutiineilla pääsee jo tosi pitkälle. 

Monella kurssilla on myös labratöitä, joissa pääsee räpeltämään erilaisten mittalaitteiden kanssa. Elektroniikan ja sähkötekniikan pääaineessa se on lähes aina virtapiirien tai erilaisten sähköisten ilmiöiden mittaamista. Olen kokenut, että labratyöt toimivat erittäin mainiosti oppimisen tukena. Niissä oivaltaa, että teoriassa opituilla asioilla voidaan oikeasti vaikuttaa fyysisiin asioihin.

Mikä on ollut mielenkiintoisin kurssi?

Oma henkilökohtainen suosikkikurssi on ollut Elektroniikkapaja. Kurssi on kandidaattiopintojen loppupuolella, jolloin elektroniikan perusteet ovat jo hyvin hallussa. Kurssilla tehtiin ryhmätyönä sähkölaite. Siellä tehtiin myös laboratoriotöitä, joissa pääsi soveltamaan lähes kaikkea aiemmin opittua. Kurssilla oli paljon oivaltamisen hetkiä, kun näki laskemiaan ilmiöitä piirtyvän oskilloskoopin näytölle. Projektiryhmässäni oli tosi taitavia tekijöitä ja ryhmä toimi erittäin ammattimaisesti. Toimivan projektityön loppuun saamisesta tuli mahtava fiilis. Kurssin jälkeen jäi sellainen olo, että on vahingossa jopa oppinutkin jotain kandidaatin opintojen aikana. 

Millaisia eväitä olet saanut työelämään?

Olen saanut valtavasti osaamista työelämään. Esimerkiksi moni ohjelmisto, jota olen kurssitöissä käyttänyt, on suoraan ollut valttina kesätyöhaussa. Sähkötekniikka on laaja ala, ja kandidaattiopinnoissa olen saanut kattavat perustiedot monesta asiasta. Ongelmanratkaisukykyni ovat kehittyneet koko opintojeni ajan. Kun tämän merkittävän taidon valjastaa, huomaakin, että lähes kaikki asiat ovat ratkaistavissa tavalla tai toisella. 

Millaisena näet alan tulevaisuuden?

Sähkötekniikka ei ole lähdössä mihinkään. Jos ajattelee esimerkiksi merkittäviä ihmisten hyvinvointia kohottaneita asioita, piilee niiden takana sähkötekniikka. Myös avaimet kestävään kehitykseen löytyvät todennäköisesti sähkötekniikan ratkaisuista.

Vihreän sähkön ja sähköistyvän liikenteen avulla maailma voi siirtyä enemmän pois kasvihuonepäästöistä. Moderni yhteiskunta on rakennettu sähkön avulla ja tulee kehittymään sen mukana. Tarkkaa tulevaisuutta on vaikea ennustaa, sillä kehitys on ollut niin käsittämättömän nopeaa. Hyvänä esimerkkinä se, miten paljon matkapuhelimet ovat kehittyneet tällä vuosituhannella. 

Näen itseni tulevaisuudessa olevan tuotekehityksessä jossain mikroaaltotekniikan yrityksessä. 

Kenelle suosittelisit alaa?

Suosittelen alaa kaikille, jotka tykkäävät matemaattisista aineista ja haluavat nähdä työnsä jäljet myös käytännössä. Uteliaisuus ei ole koskaan tällä alalla haitaksi, sillä uusia ja ihmeellisiä innovaatioita tulee koko ajan ovista ja ikkunoista! Kestävää kehitystä unohtamatta.

Lue lisää opiskelusta

Kaksi naista työskentelevät Sähköpaja-kurssilla

Elektroniikka ja sähkötekniikka, tekniikan kandidaatti ja diplomi-insinööri

Digitaalinen viestintä, avaruustutkimus, koneoppiminen ja tekoäly lääketieteessä, sähköistyvä liikenne… Sellaista tulevaisuuden teknologiaa ei olekaan, joka ei tavalla tai toisella liittyisi elektroniikkaan ja sähkötekniikkaan.

Koulutustarjonta
Electrical engineering student Emmaleena Ahonen.

”Sähkötekniikan alalla saa rakentaa vastuullisempaa ja älykkäämpää tulevaisuutta”

Opiskelija Emmaleena Ahosen mielestä alan tulevaisuus näyttää aurinkoiselta, koska osaamista tarvitaan yllättävilläkin aloilla.

Uutiset
Aalto electronics-ICT anechoic chamber for 2-60 GHz and two near-field scanners

Electronics and Nanotechnology, Master of Science (Technology)

Uutta laiteteknologiaa kehittävät sähkötekniikan ja nanoteknologian osaajat ovat avainasemassa tulevaisuuden muovaamisessa.

Koulutustarjonta

Katso Sähkötekniikan päivän tallenne 

Iikka oli mukana Sähkötekniikan päivä -virtuaalitapahtumassa, jossa opiskelijamme keskustelivat muun muassa opinnoistaan, Otaniemen kuuluisasta opiskelijaelämästä ja tulevaisuuden haaveistaan.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Punatakkinen ja -hattuinen henkilö seisoo lumisella mäellä, katsellen jäistä jokea ja vuoria taustalla.
Opinnot Julkaistu:

Kaikille avoimia verkkokursseja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa

Aloita uusi vuosi opettelemalla suunnitteluun ja luovuuteen liittyviä uusia taitoja!
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Kahvihuoneista kansalle – Aallon elämänlaajuisen oppimisen tarjonnan kehittämisessä tärkeää on keskustelu

Craig Carlson tunnistaa ja kehittää opetussisältöjä elämänlaajuisen oppimisen kohderyhmille, kuten työelämässä oleville aikuisoppijoille.
Elisa Kultanen kahvilassa
Opinnot Julkaistu:

Väyläopiskelijan tarina: Tradenomista kauppatieteilijäksi

Elisa kertoo kokemuksistaan väyläopiskelijana
An artistic rendering of two chips on a circuit board, one is blue and the other is orange and light is emitting from their surf
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkijoiden tavoitteena on korjata kvanttivirheet huoneenlämmön sijaan superkylmässä lämpötilassa

Kvanttitietokoneiden kehityksessä yksi suurimmista haasteista on se, että kvanttibitit eli kubitit ovat liian epätarkkoja. Tarvitaan siis tehokkaampaa kvanttivirheen korjausta, jotta kvanttitietokoneita voidaan tulevaisuudessa ottaa laajemmin käyttöön. Professori Mikko Möttösellä on kvanttikorjaukseen uudenlainen ratkaisuehdotus, ja sen kehittämiseksi hän on saanut kolmevuotisen apurahan Jane ja Aatos Erkon säätiöltä.