Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla
Kauppakorkeakoulun laskentatoimen opiskelijat Valtteri Niska ja Jessika Sjöholm tekivät kattavan analyysin Suomen konsultointimarkkinoista arvioiden markkinoiden nykyistä kokoa ja analysoiden KPMG:n neuvontapalveluiden kilpailutilannetta. Erilaisia analyysivälineitä ja -tekniikoita käyttäen ryhmä keräsi, analysoi ja tulkitsi asiaankuuluvaa tietoa useista eri lähteistä, kuten haastatteluista, toimialaraporteista, taloudellisista kilpailijatiedoista ja tilinpäätöksistä.
Tulokset esiteltiin yksityiskohtaisessa raportissa, joka sisälsi yleiskatsauksen konsultointimarkkinoiden kokoon ja kasvuun Suomessa, KPMG Advisoryn markkinaosuuteen eri segmenteillä sekä markkinoiden kasvun ja kehityksen taustatekijöihin. Raportissa esitettiin myös perusteellinen analyysi markkinoiden tärkeimmistä kilpailijoista sekä yksityiskohtainen tarkastelu teknologiakonsultoinnin sektorista.
”Sen lisäksi, että sukelsimme syvälle konsultointialaan yleensä, saimme myös arvokasta tietoa teknologian käytöstä suomalaisissa yrityksissä. Tämä tieto täydentää varmasti kauppatieteen opintojamme”, sanoo opiskelija Jessika Sjöholm.
Hyvällä yhteistyöllä onnistuneeseen lopputulokseen
KPMG Finland voi hyödyntää projektin oivalluksia parantaakseen markkina-asemaansa ja kilpailuetuaan sekä kehittääkseen tehokkaita strategioita, jotka vastaavat sen asiakkaiden tarpeisiin.
”Projektin lopputulos ylitti odotuksemme, ja asteikolla 1–5 arvioisin sen arvosanaksi 5. Opiskelijat onnistuivat käsittelemään monimutkaisen tehtävän erittäin hyvin ja keskittymään KPMG:lle hyödyllisiin näkökohtiin”, johtaja Kim Lehto KPMG:n neuvontapalveluista sanoo.
Projekti alkoi joulukuun 2023 alussa ja valmistui helmikuun 2024 loppuun mennessä. Tiimin jäsenten, KPMG:n ja akateemisen ohjaajan välinen yhteistyö toimi erittäin hyvin tämän intensiivisen jakson aikana. Akateeminen ohjaaja, työelämäprofessori Jari Melgin totesikin loppuesittelyn jälkeen, ettei ole helppo tehtävä esitellä tuloksia erittäin ammattitaitoiselle yleisölle. ”Jessika ja Valtteri olivat hyvin valmistautuneet, ja heidän looginen argumentointinsa tuki johdonmukaista kerrontaa. Heidän ohjaajanaan sain vain istua ja nauttia.”
Aalto-yliopiston hyvä yhteistyö elinkeinoelämän kanssa näkyi jälleen kerran erinomaisesti tässä projektissa, joka tarjosi opiskelijoille erinomaisen tilaisuuden ratkaista todellisia liiketoimintaongelmia, mikä auttaa myös yritystä navigoimaan liiketoimintaansa.
”Projekti tarjosi loistavan tilaisuuden kehittyä ammatillisesti ja oppia KPMG:n ja Aallon kokeneilta ammattilaisilta. Projekti oli haastava ja vaati paljon työtä. Toisaalta se myös opetti minulle enemmän kuin mikään aiempi kurssi opintojeni aikana, myös tärkeistä pehmeistä taidoista, kuten haastattelemisesta ja esiintymisestä”, opiskelija Valtteri Niska pohtii.
Premium Partner - KPMG
Kauppakorkeakoulun partneri vuodesta 2002.
Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit / Customized Student Business Projects
Kauppakorkeakoulun Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti on suunniteltu yrityksille tehtäviä tutkimus- ja selvitysprojekteja varten ja sen lähtökohtana ovat yrityksen tarpeet.
- Julkaistu:
- Päivitetty: