Opiskelijat mukaan tekemään tulevaisuuden digitaalista Suomea

Kaikki minusta -kilpailussa opiskelijat kutsutaan kehittämään uusia tapoja esittää kansalaisiin liittyviä hallinnon rekisteritietoja.

Yliopisto- ja ammattikorkeakouluopiskelijoille suunnatun kilpailun järjestävät Väestörekisterikeskus, valtiovarainministeriö ja Aalto-yliopiston Media Factory. Kilpailun finalistiehdotukset palkitaan kukin 7000 eurolla, ja koko kisan voittaja saa lisäksi 8000 euron palkintosumman. Kilpailu liittyy Kansallisen palveluarkkitehtuuriohjelman Palvelunäkymät-hankkeeseen, jossa toteutetaan kansalaisen, yrityksen ja viranomaisen yhteiset kootut palvelunäkymät.

Osallistujat saavat aineistoksi kuvitteellisen henkilön rekisteritietoja, kuten tietoja asuinpaikasta, kiinteistöistä, ajoneuvoista ja perheestä.  Tarkoituksena on suunnitella näiden rekisteritietojen visualisointi: miten esittää lukuja, nimikkeitä ja nimiä mahdollisimman selkeästi ja visuaalisesti näyttävällä tavalla. Suunnittelun lopputulos on innovatiivinen verkkopalvelu tai verkkosivu.

Suunnittelun lopputulos on innovatiivinen verkkopalvelu tai verkkosivu.

– Julkisten palvelujen digitalisoiminen etenee nopeasti. Tavoitteena on, että tuleva palvelunäkymä kokoaa digitaaliset palvelut kansalaisille helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi ja tarjoaa tunnistautuneelle käyttäjälle henkilökohtaista palvelua. Kilpailun avulla haetaan erityisesti tuoretta otetta omien rekisteritietojen esittämiseen,sanoo kehittämispäällikkö Marjukka Ala-Harja valtiovarainministeriöstä.

– Kansalaisille tarjottavat digitaaliset sisällöt ja esteetön pääsy tietoon ovat avoimen yhteiskunnan perusta. Nämä ovat myös Kaikki minusta -kilpailun lähtökohta, mihin Aalto-yliopiston on helppo sitoutua, sanoo Aalto Media Factoryn ja median laitoksen johtaja, professori Philip Dean.

Kaksivaiheinen kilpailu

Kilpailussa on kaksi vaihetta. Ensimmäisessä vaiheessa tuomaristo valitsee enintään kolme finalistiehdotusta, jotka toteutetaan. Kilpailun voittaja valitaan yleisöäänestyksen perusteella alkuvuonna 2016.

Kilpailuun toivotaan luovia ja rohkeita ideoita, joten ehdotuksessa ei tarvitse noudattaa mitään ennalta määriteltyä visuaalista ilmettä. Loppusuoralle valitut finalistit pääsevät kehittämään omia ehdotuksiaan ketterän kehitystiimin kanssa. Emme säiky villejäkään ideoita!, kertoo palvelunäkymien hankepäällikkö Jani Ruuskanen Väestörekisterikeskuksesta.

Emme säiky villejäkään ideoita!

Kilpailu on rajattu kansalaisen palvelunäkymään ja siellä hänen omiin rekisteritietoihinsa. Tässä kilpailussa on kyse näiden tietojen visualisoinnista. Kaikki minusta -kilpailun voittanutta ehdotusta hyödynnetään kansalaisen palvelunäkymän, uudistuvan Suomi.fi-palvelun markkinoinnissa esimerkiksi viemällä voittajatyö kokeiltavaksi julkisiin paikkoihin. Kansalaisen palvelunäkymän kokeiluversio beta.suomi.fi julkaistaan 2015 lopussa.

Kilpailu alkaa 1.4.2015 klo 12.00. Kilpailutyöt on jätettävä viimeistään 31.8.2015 klo 16.00.

Lisätietoja:

Leena Närekangas
Tuottaja, Aalto-yliopiston Media Factory

Jani Ruuskanen
Hankepäällikkö, Palvelunäkymät, Väestörekisterikeskus

Marjukka Ala-Harja
Kehittämispäällikkö, Palvelunäkymät, valtiovarainministeriö
puh. 02955 30489

Kaikki minusta -kilpailu liittyy Kansalliseen palveluarkkitehtuuriohjelmaan (KaPA )ja sen Palvelunäkymät-hankkeeseen. Siinä toteutetaan kansalaisen, yrityksen ja viranomaisen yhteiset kootut palvelunäkymät. Kansalainen löytää palvelunäkymästään omaan elämäntilanteeseensa tarjolla olevia julkisen hallinnon palveluja ja voi ryhtyä asioimaan. Hän voi myös viestiä viranomaisten kanssa eri tavoin ja halutessaan lisätä yksityisiä palveluja palvelunäkymäänsä. Lisäksi kansalainen voi tarkastella kootusti omia tietojaan julkisen hallinnon rekistereistä. KaPAa ohjaa ja rahoittaa valtiovarainministeriö, ja sen hankkeiden toteutuksesta vastaa Väestörekisterikeskus. Ohjelman vuorovaikutuskanava on http://esuomi.fi.

Aalto-yliopiston Media Factory vastaa kilpailun käytännön toteutuksesta finalistien valintaan saakka.

Kilpailun tuomariston jäsenet julkistetaan syyskuussa 2015.

Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Opiskelija Aallossa lukemassa kirjaa
Mediatiedotteet Julkaistu:

Aalto-yliopisto lisää toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi

Aalto-yliopisto on kartoittanut tärkeimpiä toimenpiteitä ilmastopäästöjen vähentämiseksi kaikilla yliopiston toiminnan alueilla. Suurimmat päästövähennykset saadaan energian hankinnasta ja käytöstä.